Om bord i: K19

Spenstig, moderne og forførende

– K19 er en moderne Yngling, sa Birger Kullmann da han presenterte sin nye båt. Vi tok ham på ordet og fikk med oss den OL-aktuelle Yngling-seileren Lise Birgitte Fredriksen for å avdekke forskjellen mellom de to båttypene. Over 30 års utvikling ligger mellom dem, og det lot seg ikke skjule.

Publisert Sist oppdatert

Forskjellen er stor fra Ynglingen så snart du slipper K19 med vinden og ikke minst når du får opp den 30,5 m² store gennakeren. Da planer K19 som en jolle og må seiles deretter, sier Lise Birgitte Fredriksen. 

– På bidevind, derimot, synes jeg ikke forskjellen er så stor. Jeg hadde den samme følelsen på roret her som i Ynglingen. K19 er utvilsomt krevende å få til å gå fort på bidevind i vind og bølger, men den skiller seg fra Ynglingen ved at den vil over bølgene, ikke igjennom, slik Ynglingens dype forskip vil, sier hun. Derved er den viktigste forskjellen påpekt.

PLUSS-ARTIKKEL - KREVER INNLOGGING

For å lese denne saken må du være abonnent

Et abonnement gir tilgang til alt innhold og vi har følgende tilbud:

Digitalt månedsabonnement

79,-

pr. måned

BESTILL HER

Digitalt
årsabonnement

699,-

pr. år

BESTILL HER

Gullabonnement
Blad og digital

899,-

pr. år – 6 utgaver + Norske Gjestehavner

BESTILL HER