Luffe 43 DS og 43

Dødt løp - Luffe 43 DS møtte Luffe 43 til duell

Hva koster det av fart og seilglede når en hurtig båt bygges om til en tyngre turbåt med dekksalong og med fokus på lett seilas og komfort? Vi lot den nye luksusbåten Luffe 43 DS med rullebom duellere mot Luffe 43 med kevlargarderobe. Resultatet var overraskende.

Publisert

Første overraskelse kom allerede da vi satte seil på den nye 43-foteren med dekkshus. Det store storseilet på 42 kvadratmeter lå pent rullet på båtens FurlerBoom, og det gled lett og ubesværlig opp langs masten. Alt vi gjorde var å trykke på knappen til den elektrisk drevne fallvinsjen.

Neste overraskelse kom da vi matchet farten til racer-utgaven av Luffe 43 på bidevind i en god bris på 5–6 m/sek. Jeg hadde ikke hatt hånden lenge på rattet før det sto klart for meg at de to båtene var ganske jevnbyrdige. På den første lange kryssleggen var Luffe 43 en «my» raskere enn sin 600 kilo tyngre dekkshus-søster. Og i kastene var faktisk DSen en «my» hvassere enn raceren!

PLUSS-ARTIKKEL - KREVER INNLOGGING

For å lese denne saken må du være abonnent

Et abonnement gir tilgang til alt innhold og vi har følgende tilbud:

Digitalt månedsabonnement

79,-

pr. måned

BESTILL HER

Digitalt
årsabonnement

699,-

pr. år

BESTILL HER

Gullabonnement
Blad og digital

899,-

pr. år – 6 utgaver + Norske Gjestehavner

BESTILL HER