Om bord i: Nauticat 37
SEILER: Nauticat 37 har fått
et helt moderne skrog med kortere
og dypere kjøl enn tidligere modeller, og det gir meget positive utslag når det gjelder seilegenskapene. Cockpiten er derimot ikke
utforme
Landsted som seiler
Nauticats modeller seiler bedre og bedre, og Nauticat 37 representerer utvilsomt verftets beste i så måte. Nauticat 37 er en skikkelig seilbåt og et landsted under dekk, men i cockpiten har båten et uløst problem
Med Nauticat 37 tar det finske Siltala-verftet for alvor spranget over i seilbåtenes rekker. Nauticat har gjennom tidene vært selve symbolet på begrepet «motorseiler», men også Nauticatene har utviklet seg med årene; fra Nauticat 33 som hadde vel så mye motor- som seilbåt i seg til de mer seilende modellene Nauticat 32 og 520. Nå har verftet tatt et markant utviklingsskritt til i kraft av Nauticat 37.
Vi mistenker unge Patrik Gustafsson, sønnen til «Mr. Nauticat», Kaj Gustafsson, for å ha vært en pådriver i denne utviklingen. Han har tegnet skroget, gjort alle styrkeberegninger og tegnet alt det tekniske om bord, og som hjelpemiddel har han benyttet moderne tredimensjonale dataprogrammer. I tillegg har han hatt et øye for hvordan skrogmålene har tatt seg ut på et IMS-målebrev. At hele pluggen til skrogformen er frest ut av en fresemaskin, understreker hvor fremtidsrettet man har gått til verks ved det finske verftet. Hele to år har de brukt på å utvikle Nauticat 37.
Gullabonnement
Blad og digital
899,-
pr. år – 6 utgaver + Norske Gjestehavner
BESTILL HER