Test fra arkivet: Xc38

TRYGG. Tradisjonell cockpit.
TRYGG. Tradisjonell cockpit.

Sporty turseiler

X-Yachts fortsetter vinneroppskriften med sin nye 38-foter. Vi prøveseilte i frisk vind.

Publisert Sist oppdatert

Xc38 fikk vi testet i Nederland høsten 2010 i forbindelse med Årets Båt i Europa, en båt som vant sin kategori. Båten var i produksjon frem til 2021 og levde lengre enn søsterbåtene Xc35 og Xc42. Kun de to største, Sc 45 og Xc 50 er fremdeles i produksjon i denne serien, men verftet jobber med å utvikle en ny generasjon.

Testen av Xp38 ble publisert i Seilas 8-2010 over to sider.

Xc 38 kom på vannet 14 dager før Seilas testet båten utenfor IJmuiden i forbindelse med «Årets Båt». Båten er den siste planlagte båten i X-Yachts satsing på turseilere, en serie som består av fire modeller fra 38 til 50 fot. Båten er fra et verft som ikke bare er opptatt av å selge båter på en messe, men også vil at eierne skal trives om bord.

Mer volum

Xc-serien skiller seg fra performance-serien ved at båtene egner seg bedre for tung last. Skroget er tegnet slik at du kan fylle tanker og monterer ekstrautstyr, uten at seilegenskapene lider. I forhold til de raskere båtene i serien vil Xc-båtene være litt tregere i lite vind, og vil heller ikke slippe vannet like enkelt på slør i mye vind.

Innredning, cockpit og de tekniske løsningene er også utviklet med tanke på å leve lenge om bord i denne båten.

Den nye 38-foteren er nærmest en perfekt turseiler om du klarer deg med to lugarer, ett bad og verdsetter gode seilegenskaper og flotte linjer. Den sterke merkevaren er også en verdi som mange verdsetter.

Velkjente løsninger

Om du kjenner X-Yachts' Xc-serie vil du ikke få noen overraskelser om bord i den nye 38-foteren. Båten har de samme løsninger og detaljer som sine større søsken, noe som vitner på at verftet har gjort det meste riktig fra første dag. Båten har den samme faste vindskjermen foran cockpiten, tilnærmet lik cockpit og samme stil under dekk som Xc-42. Båten vi seilte er byggenummer én, og noen små detaljer vil bli endret, men ikke mer enn at utviklingen virker svært godt planlagt og gjennomført.

Sammenlignet med fjorårets vinner av «Årets Båt», Hallberg-Rassy 372, så har Xc 38 mye til felles. Men nyheten fra Danmark virker større. Spesielt cockpiten gir dette inntrykket, men også en 20 cm bredere skrog gir mer volum i salong og bysse. Xc 38 veier ett tonn mer enn Hallberg-Rassyen.

Nok seil

X-Yachts er kjent for raske båter, og Niels Jeppesen har ikke vært gjerrig på seilarealet. Det fikk vi oppleve under prøveseilingen. Vinden var opp mot 35 knop i kastene, og da var det ikke nok med ett rev i storseilet. Også forseilet rullet vi inn. Det gjorde at høyden ikke imponerte. Dessverre var båten kun tilgjengelig én dag, og da blåste det kraftig, slik at vi ikke fikk seilt under normale forhold. Vi fikk likevel satt nyheten på en prøve.

Både på kryss og slør hang den lille First 30 godt med Xc 38 under de friske forholdene. Det var innrullet fokk som ødela på kryssen for turseileren fra X-Yachts, og surfevilligheten til First som hjalp den lille på slør. Xc 38 er relativ tung, og vil nok aldri bli noen unnaværs-racer. I forhold til Hallberg-Rassy 372 har Xc 38 syv kvadratmeter mer seil og hele 750 kilo mer i kjølen.

I velkjent X-Yachts stil må man slippe ned storseilet på løygangen i kastene. Xc 38 virker mer overrigget enn Hallberg-Rassy ut fra det jeg har erfart, men vi har ingen direkte sammenligning.

Som andre båter fra X-Yachts er Xc 38 godt utstyrt på dekk med gode vinsjer og blokker.

VINSJ: Ankerbrønnen er litt snau for seil. Ankeret er plassert på et lite baugspryd.
VINSJ: Ankerbrønnen er litt snau for seil. Ankeret er plassert på et lite baugspryd.
HEKK: Badeplattformen klappes ned.
HEKK: Badeplattformen klappes ned.
RYDDIG: Løygangen er flyttet til hyttedekk som på en turbåt. Storseilet har tyskerskjøte.
RYDDIG: Løygangen er flyttet til hyttedekk som på en turbåt. Storseilet har tyskerskjøte.

.

TEAK: X-Yachts er glad i teak. Det gir båten et elegant preg. Cockpiten er som på en 40-foter. Små ratt gjør at det fungerer.
TEAK: X-Yachts er glad i teak. Det gir båten et elegant preg. Cockpiten er som på en 40-foter. Små ratt gjør at det fungerer.
RENT: Liner er ført under dekk.
RENT: Liner er ført under dekk.
FORDEKK: Vantene er flyttet litt inn på dekk. Det gir muligheter for genua.
FORDEKK: Vantene er flyttet litt inn på dekk. Det gir muligheter for genua.

Cockpit på grensen

38-foteren har samme layout i cockpiten som sine større søsken, en løsning som er på grensen størrelsesmessig. For at den doble rattløsningen skal fungere har verftet valgt relativt små ratt som er lavt montert. Det gir en litt merkelig styreposisjon når man står, men det fungerer helt ok. Å sitte og styre er ikke like bra. Benkene bak er for lave, slik de også er på storesøstrene, men man sitter heller ikke så godt som ønskelig på cockpitkarmen.

Båten har tyskerskjøte, og vinsjen for storseilet er montert i rekkevidde for rormannen. Det fungerer bra når man seiler med begrenset mannskap, men med egen storseilstrimmer blir det trangt. Båten har et fast cockpitbord som fungerer OK, og passasjen rundt er grei. Testbåten har påfyll av diesel i siden av bordet. Dette vil bli endret. Båten har en klassisk hekk med en lem som kan åpnes via en snor i stuerommet i akterbenken. Bak lemmen er det plass til flåte. Løsningen fungerer, men er litt tungvin. Men mekanismen gjør båten mer elegant.

Båten kommer standard med teakdekk, også oppå hyttetaket. Luker ligger nedsenket, slik at det er enkelt å bruke arealet rundt masten til å slappe av.

FORPIGG: Lugaren foran er lys og luftig.
FORPIGG: Lugaren foran er lys og luftig.
DUSJ: God plass på badet.
DUSJ: God plass på badet.
Rommelig: Byssa, salongen og kartbordet er som på en 40-foter.
Rommelig: Byssa, salongen og kartbordet er som på en 40-foter.

.

BYSSE: En u-form gir bedre støtte for jobbing i sjø.
BYSSE: En u-form gir bedre støtte for jobbing i sjø.
GJESTER: Akterlugaren er ikke av de største.
GJESTER: Akterlugaren er ikke av de største.

Stort volum

Xc 38 imponerer mest under dekk. Salongen er en vinner. Liker du å invitere venner til middag om bord, er dette den riktige båten. Veldig få båter kan matche størrelsen på bordet og antall sitteplasser i salongen om du slår bordet ut i full størrelse. Det er også byssa. Her finner du to store kjølebokser. Byssa har også en u-form som gjør at du kan holde deg på plass med knærne i grov sjø. Båten leveres kun med to lugarer. Eierlugaren er i skarpen hvor det er god plass til å kle på seg, men man må bak for å gå på do. Forut er det bra med lys og luft. Vinduer i skroget gjør at du kan følge med på hvordan båten ligger uten å gå ut av dynen. Badet er også imponerende. Her er det eget dusjrom i fremre kant, og et våttøyskap. X-Yachts vet hva som skal til for å leve om bord. Xc-serien blir levert med hvite skott som standard, men testbåtene hadde skott i teak.

ELEGANT: Treverket gir en lun glød, men hvit skott er standard.
ELEGANT: Treverket gir en lun glød, men hvit skott er standard.
DETALJER: Salongbordet er godt utnyttet og kan dobles i størrelse og utnytte hele båtens bredde.
DETALJER: Salongbordet er godt utnyttet og kan dobles i størrelse og utnytte hele båtens bredde.

Kostbar drømmebåt

Xc 38 har en fornuftig størrelse, men prisen ligger utenfor en vanlig lønnsmottakers rekkevidder, særlig om man bruker lommeboken fornuftig. Xc 38 er for kjøpere som ønsker en letthåndterlig båt av høy kvalitet. Men verftet velger ikke alt fra øverste hylle. Vanntanken er av plast, og dørken under dekk av laminat. Verftet har nå flyttet hele støpe-produksjonen til Polen, men monteringen foregår fremdeles i Danmark. Testbåten koster 310.000 euro uten moms, eller over tre millioner kroner med moms i Norge. Men prisen starter på 282.000, slik at det er mulig å få båten under tre millioner norske kroner.