KONDEMNERT: Det er ingen offentlig kontroll på båter som er satt i markedet igjen etter kondemnering.

Quickfix og hysj-hysj en dårlig oppskrift ved båtsalg

SEILmagasinet setter fokus på kondemnerte båter, båter solgt av forsikringsselskapene, og satt i markedet igjen etter tvilsomme reparasjoner. Her er et eksempel på hvor ille det kan være.

Publisert Sist oppdatert

Vi har fått tilsendt eksempler på tvilsom praksis. I denne saken velger vi å anonymisere både selger og kjøper, for saken har hatt sine runder i rettsapparatet og endte til syvende og sist med forlik. Vi sitter på rettsdokumentene og annen dokumentasjon på riktigheten av de faktiske forhold. Historien er klassisk og har alle de ingredienser som hører til når en selger tar innersvinger med quickfix på reparasjoner og unndrar seg informasjonsplikten sin. Ved kjøpet ble det opplyst at båten tidligere hadde «hatt skade under vannlinjen, men den var utbedret ved et godkjent verksted».

Kjøperen koste seg med sin båt i flere år og ante fred og ingen fare. Før han ved en vårpuss oppdaget små bobler på skroget under vannlinjen. Han fikk en liten mistanke om at det kanskje kunne ha sammenheng med dårlig utført reparasjonsarbeid. Dette tok han opp med selger som forklarte at «ja, det var hull i skroget da båten ble kjøpt fra et forsikringsselskap», men han gjentok at skaden hadde blitt reparert fagmessig.

PLUSS-ARTIKKEL - KREVER INNLOGGING

For å lese denne saken må du være abonnent

Et abonnement gir tilgang til alt innhold og vi har følgende tilbud:

Digitalt månedsabonnement

79,-

pr. måned

BESTILL HER

Digitalt
årsabonnement

699,-

pr. år

BESTILL HER

Gullabonnement
Blad og digital

899,-

pr. år – 6 utgaver + Norske Gjestehavner

BESTILL HER