Test fra arkivet: Bavaria 38 Cruiser
Vellykket oppgradering
Nye Bavaria 38 er en forbedret versjon av volumselgeren på 37 fot. Vi prøveseilte båten utenfor Bergen i februar og konstaterte få overraskelser.
Bavaria er konservative, og tar heller ingen risikable sjanser med sin nye 38-foter Båten er bygget på velkjente løsninger, men den har fått den oppgraderingen som nå alle de minste modellene har fått.
Bavaria 38s styrke er pris. Den gir imponerende mye båt, eller skal vi si hytte, for pengene. Verftet er langt fra nytenkende, men har utviklet en båt som faller i smak hos folk flest. Båtens svakheter er et resultat av båtens pris; enkle løsninger og rimelige detaljer.
Litt bedre
Oppgraderingen startet med 31-foteren sist sommer og nå har alle modellene opp til 40-fot fått et løft. Grepene som er gjort er spesielt synlig i cockpiten. Aktertoften er borte, noe som gjør at rattet er flyttet lenger bak. Det gir mer plass i cockpiten. Båten har fått en elektrisk åpning i hekken som også fungerer som en badeplattform. Det er flere luker på dekk, og vinduene er større. Innredningslay-outen er lik som modellen på 37-fot den erstatter, men volumet har vokst og plassen er bedre utnyttet.
Ikke alt er bedre
Den nye 38-foteren er blitt en bedre ferie- og solbåt, men den har blitt dårligere som havseiler. Cockpiten er hevet for å gi mer plass i akterlugarene. Cockpitkarmen er også blitt lavere. Det gjør at du sitter mindre beskyttet for vær og vind. Sikkerhetsmessig er hekkløsningen dårligere. Tidigere hadde man en mulighet til å komme seg om bord igjen alene om man falt over bord. Nå krever det en person i cockpiten som åpner hekken, og vipper ut badetrappen.

Priser og data
Data | Bavaria 38 |
Lengde | 11,72 m |
Skroglengde | 11,45 m |
Bredde | 3,90 m |
Vekt | 7 200 kg |
Ballast | 2 100 kg |
Dybde | 1,95 m |
Storseil | – |
Genoa | – |
Drivstoff | 150 l |
Vann | 210 l |
Motor | 27 hk |
Pris | kr 930 00 |
Sprayhood | 18 250 |
Varmeapparat | 27 125 |
Elektronikk* | 28 625 |
Ankervinsj | 10 000 |
Rullemast | 17 875 |
Foldepropell | 18 250 |
Varmtvann | 11 375 |
Landstrøm | std |
VHF & antenne | 9 125 |
* Bavaria kun C80 plotter da tridata og vindinstrumenter er standard.
Under seil
Vi seilte Bavaria 38 i byfjorden utenfor Bergen i vind mellom fem og syv m/s. Båten hadde foldepropell, rullestorseil og oppgraderte seil. HiTech-genoen er større enn standardseilet. Vertikale spiler i storseilet gir også betydelig bedre seilegenskaper enn standardseilet på rullemasten uten spiler. Standard rullestorseil bør du unngå om du kjøper en slik båt for seilglede.
Båten byr på få overraskelser under seil. Den gled lett gjen-nom det flate vannet, og mye tyder på at den nye modellen seiler bedre enn den gamle 37-foteren. Den gamle hadde 1.18 i LYS og Lunde Båt forventer at nyheten vil få 1.19, kanskje 1.20 i LYS.
Genoaen på testbåten var oppgradert, men holdt ikke helt mål likevel. Snoren i akterliket måtte vi stramme mye for å unngå blafring, så mye at akterdelen av seilet ble en brems. Seilet er satt sammen av dobbel duk, men duken på den ene siden var skrukkete. Så ille at jeg ville reklamert seilet.

På dekk
Bavaria har også tatt det fornuftige valget og utstyre båtene med tyskerskjøte. Det betyr at du kan justere storseilet fra rattet. Det er også en fordel sikkerhetsmessig. Dekksutstyret holder et nivå som tilfredstiller enkel turseiling, men ikke mer. Bavaria burde kunne tilby oppgradering av vinsjene til en større størrelse.
Testbåten var utstyrt med elektrisk ankervinsj foran. Dette er ekstrautstyr, til kr 10.000,-, noe vi anbefaler på denne båten. Ankerluken har fått asymmetrisk hengsling som gjør at du kan ha et gennakerbaugspryd liggende fremme uten å blokkere luken. Dreneringshullet i ankerbrønnen foran er boret alt for høyt, noe som gjør at det alltid vil ligge et par liter vann der fremme. Det reduserer seilegenskapene, og er heller ikke heldig for ankerkjettingen.
Cockpit
Cockpiten er typisk fra Bavaria. En stor rattpidestall i bakkant av et foldbart cockpitbord. Tidligere har dette tatt vel mye plass, men innrettningen er ikke like dominerende på den nye 38-foteren. Bordet fungerer bra som et sted å sparke fra når man sitter i lo på kryss. Å ligge i le i cockpiten er deilig på kryss, men med så lav cockpitkarm som denne båten har fått vil nok mange føle det uttrygt, spesielt på tøff kryss.
Jeg savner ikke aktertoften fordi jeg sjelden sitter rett bak rattet å styrer. Da blir sikten fremover for liten. Jeg liker å sitte oppe til lo og lene ryggen mot rekka, gjerne med rattet mellom beina. Sitteunderlaget bør være slik at du sitter godt, og sånn at du ikke glir ned mot le. Jeg liker også å se lusene i forseilet. Slik kan du ikke sitte i Bavaria 38. Rattet er flyttet så langt bak at akterstaget ødelegger for deg om du vil stå og styre på kryss. Jeg savnet også en list på cockpitdørken for et bedre fraspark.

Under dekk
Stilen om bord i Bavarian er kjent for de fleste. Du finner ikke så mye nytt i 38-foteren, men tyskerne har blitt flinkere til å utnytte plassen. Det vil turseilere som skal på lengre ferier sette pris på. Du kan velge mellom noen farger på putene, men ellers er valgmulighetene begrenset. Tidligere var det Beneteau-båtene som var best på lys og luft. Nå er Bavaria kongen med hele seks luker på dekk.
Forpiggen på Bavariaen er en skikkelig rederlugar. Direkte tilgang til toalettet vil nok mange sette pris på, og gangen ved siden av er stor nok til å kunne ta på seg klær. Toalettet reduserer tilgangen på køya noe. I taket har lugaren to luker som gir lys og lufting. Toalettet er på størrelse med det i Oceanis 37. Litt i snauste laget for en dusj

Salongen på Bavria 38 er nesten på størrelse med Vision 40. Sittekomforten holder også mål, og benkene kan brukes som sjøkøyer. Det er en egen dør inn til toalettet direkte fra salongen. Den er det kanskje ikke så hyggelig å bruke når det er folk til bords, men praktisk om det er noen som sover i forpiggen.
Byssa på båten imponerer. Endelig utnyttes det meste av plassen. Du finner ikke så mange skuffer, men det har du i kartbordet tvers over. Bavaria har valgt å sette inn en microbølgeovn som standard. Microbølgeovn er en energieffektiv metode å varme mat, men lite praktisk i Norge. Det gjør at vi blir enda mer avhengig av skikkelig landstrøm anlegg i havn, noe som er mangelvare i Norge.
Akterlugarene er romslige for båtens størrelse. En høy cockpit er grunnen til det. Her kan du også også kle på deg med lukket dør om det er nødvendig. Plenty med luker og vinduer gir utmerket luftig og nok lys til å hindre klaustrofobisk stemning.
