Test fra arkivet: Bavaria 38 Cruiser

BRYTER REGLENE: Sikkerhetsbestemmelsene for regatta bør følges av turseilere også. Plast på rekkewiren som kan skjule skader er forbudt. Ta det vekk selv om det er penere.
BRYTER REGLENE: Sikkerhetsbestemmelsene for regatta bør følges av turseilere også. Plast på rekkewiren som kan skjule skader er forbudt. Ta det vekk selv om det er penere.
NY HEKK: Hekken som kan åpnes gjør Bavaria 38 litt mer elegant enn 37-foteren, men løsningen krever strøm og er dårligere sikkerhetsmessig.
NY HEKK: Hekken som kan åpnes gjør Bavaria 38 litt mer elegant enn 37-foteren, men løsningen krever strøm og er dårligere sikkerhetsmessig.
SUPERT: Salongen, kartbordet og byssa på Bavariaen er topp for turseiling.
SUPERT: Salongen, kartbordet og byssa på Bavariaen er topp for turseiling.
MED KLASSE:  Stor forpigg med egen inngang til badet er luksus på en 38-foter.
MED KLASSE: Stor forpigg med egen inngang til badet er luksus på en 38-foter.
LUKSUS:Microen kunne vært ekstrautstyr.
LUKSUS:Microen kunne vært ekstrautstyr.
IKKE FOR Å NYTES: Dekket der du sitter er ikke utformet med tanke på behagelig sittestilling på kryss. Akterstaget er også i veien når du står.
IKKE FOR Å NYTES: Dekket der du sitter er ikke utformet med tanke på behagelig sittestilling på kryss. Akterstaget er også i veien når du står.
KONSERVATIVT: Bavaria tenker og lager tradisjonelle kartbord.
KONSERVATIVT: Bavaria tenker og lager tradisjonelle kartbord.

Vellykket oppgradering

Nye Bavaria 38 er en forbedret versjon av volumselgeren på 37 fot. Vi prøveseilte båten utenfor Bergen i februar og konstaterte få overraskelser.

Publisert Sist oppdatert

Bavaria er konservative, og tar heller ingen risikable sjanser med sin nye 38-foter Båten er bygget på velkjente løsninger, men den har fått den oppgraderingen som nå alle de minste modellene har fått.

Bavaria 38s styrke er pris. Den gir imponerende mye båt, eller skal vi si hytte, for pengene. Verftet er langt fra nytenkende, men har utviklet en båt som faller i smak hos folk flest. Båtens svakheter er et resultat av båtens pris; enkle løsninger og rimelige detaljer.

Litt bedre

Oppgraderingen startet med 31-foteren sist sommer og nå har alle modellene opp til 40-fot fått et løft. Grepene som er gjort er spesielt synlig i cockpiten. Aktertoften er borte, noe som gjør at rattet er flyttet lenger bak. Det gir mer plass i cockpiten. Båten har fått en elektrisk åpning i hekken som også fungerer som en badeplattform. Det er flere luker på dekk, og vinduene er større. Innredningslay-outen er lik som modellen på 37-fot den erstatter, men volumet har vokst og plassen er bedre utnyttet.

Ikke alt er bedre

Den nye 38-foteren er blitt en bedre ferie- og solbåt, men den har blitt dårligere som havseiler. Cockpiten er hevet for å gi mer plass i akterlugarene. Cockpitkarmen er også blitt lavere. Det gjør at du sitter mindre beskyttet for vær og vind. Sikkerhetsmessig er hekkløsningen dårligere. Tidigere hadde man en mulighet til å komme seg om bord igjen alene om man falt over bord. Nå krever det en person i cockpiten som åpner hekken, og vipper ut badetrappen.

TRADISJONELL: Testbåten har tre luagerer med bade forut. Det gjør det mulig med tradisjonelt kartbord.
TRADISJONELL: Testbåten har tre luagerer med bade forut. Det gjør det mulig med tradisjonelt kartbord.

Priser og data

DataBavaria 38
Lengde11,72 m
Skroglengde11,45 m
Bredde3,90 m
Vekt7 200 kg
Ballast2 100 kg
Dybde1,95 m
Storseil
Genoa
Drivstoff150 l
Vann210 l
Motor27 hk
Priskr 930 00
Sprayhood18 250
Varmeapparat27 125
Elektronikk*28 625
Ankervinsj10 000
Rullemast17 875
Foldepropell18 250
Varmtvann11 375
Landstrømstd
VHF & antenne9 125

* Bavaria kun C80 plotter da tridata og vindinstrumenter er standard.

Under seil

Vi seilte Bavaria 38 i byfjorden utenfor Bergen i vind mellom fem og syv m/s. Båten hadde foldepropell, rullestorseil og oppgraderte seil. HiTech-genoen er større enn standardseilet. Vertikale spiler i storseilet gir også betydelig bedre seilegenskaper enn standardseilet på rullemasten uten spiler. Standard rullestorseil bør du unngå om du kjøper en slik båt for seilglede.

Båten byr på få overraskelser under seil. Den gled lett gjen-nom det flate vannet, og mye tyder på at den nye modellen seiler bedre enn den gamle 37-foteren. Den gamle hadde 1.18 i LYS og Lunde Båt forventer at nyheten vil få 1.19, kanskje 1.20 i LYS.

Genoaen på testbåten var oppgradert, men holdt ikke helt mål likevel. Snoren i akterliket måtte vi stramme mye for å unngå blafring, så mye at akterdelen av seilet ble en brems. Seilet er satt sammen av dobbel duk, men duken på den ene siden var skrukkete. Så ille at jeg ville reklamert seilet.

IKKE FOR Å NYTES: Dekket der du sitter er ikke utformet med tanke på behagelig sittestilling på kryss. Akterstaget er også i veien når du står.
IKKE FOR Å NYTES: Dekket der du sitter er ikke utformet med tanke på behagelig sittestilling på kryss. Akterstaget er også i veien når du står.

På dekk

Bavaria har også tatt det fornuftige valget og utstyre båtene med tyskerskjøte. Det betyr at du kan justere storseilet fra rattet. Det er også en fordel sikkerhetsmessig. Dekksutstyret holder et nivå som tilfredstiller enkel turseiling, men ikke mer. Bavaria burde kunne tilby oppgradering av vinsjene til en større størrelse.

Testbåten var utstyrt med elektrisk ankervinsj foran. Dette er ekstrautstyr, til kr 10.000,-, noe vi anbefaler på denne båten. Ankerluken har fått asymmetrisk hengsling som gjør at du kan ha et gennakerbaugspryd liggende fremme uten å blokkere luken. Dreneringshullet i ankerbrønnen foran er boret alt for høyt, noe som gjør at det alltid vil ligge et par liter vann der fremme. Det reduserer seilegenskapene, og er heller ikke heldig for ankerkjettingen.

Cockpit

Cockpiten er typisk fra Bavaria. En stor rattpidestall i bakkant av et foldbart cockpitbord. Tidligere har dette tatt vel mye plass, men innrettningen er ikke like dominerende på den nye 38-foteren. Bordet fungerer bra som et sted å sparke fra når man sitter i lo på kryss. Å ligge i le i cockpiten er deilig på kryss, men med så lav cockpitkarm som denne båten har fått vil nok mange føle det uttrygt, spesielt på tøff kryss.

Jeg savner ikke aktertoften fordi jeg sjelden sitter rett bak rattet å styrer. Da blir sikten fremover for liten. Jeg liker å sitte oppe til lo og lene ryggen mot rekka, gjerne med rattet mellom beina. Sitteunderlaget bør være slik at du sitter godt, og sånn at du ikke glir ned mot le. Jeg liker også å se lusene i forseilet. Slik kan du ikke sitte i Bavaria 38. Rattet er flyttet så langt bak at akterstaget ødelegger for deg om du vil stå og styre på kryss. Jeg savnet også en list på cockpitdørken for et bedre fraspark.

MED KLASSE: Stor forpigg med egen inngang til badet er luksus på en 38-foter.
MED KLASSE: Stor forpigg med egen inngang til badet er luksus på en 38-foter.

Under dekk

Stilen om bord i Bavarian er kjent for de fleste. Du finner ikke så mye nytt i 38-foteren, men tyskerne har blitt flinkere til å utnytte plassen. Det vil turseilere som skal på lengre ferier sette pris på. Du kan velge mellom noen farger på putene, men ellers er valgmulighetene begrenset. Tidligere var det Beneteau-båtene som var best på lys og luft. Nå er Bavaria kongen med hele seks luker på dekk.

Forpiggen på Bavariaen er en skikkelig rederlugar. Direkte tilgang til toalettet vil nok mange sette pris på, og gangen ved siden av er stor nok til å kunne ta på seg klær. Toalettet reduserer tilgangen på køya noe. I taket har lugaren to luker som gir lys og lufting. Toalettet er på størrelse med det i Oceanis 37. Litt i snauste laget for en dusj

BADET: Her er det trangere enn hva vi nå er vant me i båter av denne størrelsen.
BADET: Her er det trangere enn hva vi nå er vant me i båter av denne størrelsen.

Salongen på Bavria 38 er nesten på størrelse med Vision 40. Sittekomforten holder også mål, og benkene kan brukes som sjøkøyer. Det er en egen dør inn til toalettet direkte fra salongen. Den er det kanskje ikke så hyggelig å bruke når det er folk til bords, men praktisk om det er noen som sover i forpiggen.

Byssa på båten imponerer. Endelig utnyttes det meste av plassen. Du finner ikke så mange skuffer, men det har du i kartbordet tvers over. Bavaria har valgt å sette inn en microbølgeovn som standard. Microbølgeovn er en energieffektiv metode å varme mat, men lite praktisk i Norge. Det gjør at vi blir enda mer avhengig av skikkelig landstrøm anlegg i havn, noe som er mangelvare i Norge.

Akterlugarene er romslige for båtens størrelse. En høy cockpit er grunnen til det. Her kan du også også kle på deg med lukket dør om det er nødvendig. Plenty med luker og vinduer gir utmerket luftig og nok lys til å hindre klaustrofobisk stemning.

SUPERT: Salongen, kartbordet og byssa på Bavariaen er topp for turseiling.
SUPERT: Salongen, kartbordet og byssa på Bavariaen er topp for turseiling.