Test fra arkivet: Bavaria 30, Elan 31, Hallberg-Rassy 31 MK II, Hanse 315, Hunter 31, Oceanis 323 og Dufour 325

Stortest fra arkivet av 30-32-fotere

Aldri før har det vært så mange spennende 30-fotere å velge mellom. Sammen med erfarne regattaseilere, turseilere og svenske journalister testet vi syv 30 til 32-fotere på Marsteinfjorden tre dager. Alle båtene har sine fordeler, men høyest poengscore fikk Hallberg-Rassy og Hanse.

Publisert Sist oppdatert
Bavaria 30: Det enkleste valget
Bavaria 30: Det enkleste valget
Dufour 325:
Den romsligste
Dufour 325: Den romsligste
Hanse 315: Den sprekeste i klassen
Hanse 315: Den sprekeste i klassen
Elan 31: Den raskeste
Elan 31: Den raskeste
Hallberg-Rassy 31 Mk II :
Mest allround
Hallberg-Rassy 31 Mk II : Mest allround
Hunter 31: Annerledes
Hunter 31: Annerledes
Oceanis 323: Den beste pakken
Oceanis 323: Den beste pakken

Vi tar frem tester fra arkivet og gjør dem tilgjengelig på SEILmagasinet.no. Vi har gått 14 år tilbake og funnet en stortest av 30-32-fotere. Testen ble skrevet og utført av Curt Gelin, Mikkel Thommesen og Axel Nissen-Lie og ble publisert i Seilas 9-2006. Testen var på 13 sider i bladet, og da måtte vi være gjerrige med bruk at bilder. Vi starter med å publiserer inngangsteksten til testen her, og tar frem enkeltmodellene i tiden fremover. Saken vil bli etter hvert flettet sammen til et stort rigg med langt flere bilder enn hva vi publiserte i 2006.m

Vi har ambisjoner om å hente frem en ny test hver uke, som vil ligge åpent for alle i syv dager. Videre vil den havne i vårt enorme digitale testarkiv.

Familiebåter mellom 30 og 32 dominerer igjen utbudet ettersom mange finner båter i denne størrelsen perfekte for å starte eller avslutte sitt seilerliv. Seilas deltok i testen av de syv populære båtene og fikk seile og gjennomgå båtene til minste detalj. Ikke siden halvtonnerne på 70 og 80-tallet har utbudet vært like bra som i dag. De store fabrikkene i Europa kappes om å komme kjøperne i møte på pris, plass og komfort, kvalitet og seilegenskaper. Et bevis på denne satsningen er det faktum at Bavaria, Beneteau og Hanse har solgt ca. 2000 30 - 32 fotere bare i 2006.

JURYEN: Regattaseilere, turseilere og journalister tester båter sammen.
JURYEN: Regattaseilere, turseilere og journalister tester båter sammen.
Testlaget på Astol, rett vest for Marstand under testen.
Testlaget på Astol, rett vest for Marstand under testen.

Jury med allsidig erfaring

Hvordan fungerer så dagens 30-32 fotere, og hva gir de eierne? Ved å teste de syv båtene samtidig ved hjelp en jury bestående både av vanlige brukere og mer erfarne testere håpet vi å finne svaret. Den første gruppen med familieseilerne Lena Jexby og Sven Österberg, Folkebåtseileren Pelle Fälth, pensjonisten Hugo Bogren og seilinstruktøren Aroa Issa skulle bedømme båtenes kvaliteter for ferieseilas med fokus på plassutnyttelse, utførelse og generell kvalitet, mens de mer erfarne, seilmakerne Bengt Falkenberg og Håkan Erneborn, regattaseileren Bert Andersson, Curt Gelin samt Seilasteamet fikk konsentrere seg om å få maksimalt ut av båtenes seilegenskaper.

Datasammenligning

BåtBavaria 30Dufour 325Elan 31HR 31 MK IIHanse 315Hunter 31Oceanis 323
LOA9,32 m9,80 m9,20 m9,62 m9,45 m9,14 m9,72 m
Lvl8,25 m9,28 m8,21 m8,26 m8,30 m8,55 m8,90 m
Bredde3,29 m3,40 m3,20 m3,30 m3,20 m3,37 m3,26 m
Dypg.1,85 m1,85 m1,85 m1,71 m1,75 m1,20 m1,80 m
Depl.4 645 kg4 700 kg4 500 kg5 660 kg4 295 kg4 805 kg4 470 kg
Kjølvekt1 000 kg1 300 kg1 300 kg2 000 kg1 310 kg1 166 kg1 010 kg
Seilareale48,6 kvm54,2 kvm56,1 kvm46,2 kvm43,5 kvm39,1 kvm50,2 kvm
Masthøyde14,10 m14,5 m12,0 m14,9 m14,75 m12,20 m14,82 m
LYS1,161,171,191,141,161,17
CE kategoriA OceanA OceanB OffshoreA OceanA OceanB OffshoreB Offshore
MotorVP 18 hkVP 19 hkVP 19 hkVP 20 hkYanmar 21 hkYanmar 18 hkYanmar 21 hk
Diesel90 liter90 liter44 liter60 liter50 liter76 liter65 liter
Vann155 liter160 liter140 liter190 liter100 liter189 liter160 liter
DesignJ & JFelci/RoseauR HumphreysGermán FrersJ/V & coG HendersonFinot
ByggerBavariaDufourElanHR VarvHanseHunterBènèteau
NasjonalitetTysklandFrankrikeSlovenienSverigeTysklandEnglandFrankrike
Antal sjøsatt1080/200580/2005205/2002325/1992555/20028/2006655/2004
Sjøklar726 015 kr1 094 335 kr975150 kr1 384 273 kr839 238 kr899 990 kr990 203 kr
Med utstyr818 850 kr1 165 071 kr1 019 476 kr1 471 635 kr963 982 kr1 052 948 kr1 130 582 kr
Mål under dekk i cm
BåtBavaria 30Dufour 325Elan 31HR 31 MK IIHanse 315Hunter 31Oceanis 323
Ståhøyde181187180186187192192
Pantrybenk86858790848790
BB køye200 x 60191 x 63197 x 100198 x 70196 x 60162 x 50193 x 55
SB køye200 x 60190 x 63197 x 59198 x 70189 x 60185 x 50195 x 60
Akterkøye197 x 188190 x 155202 x 150225 x 162194 x 156198 x 150203 x 158
Forpigg185 x 40182 x 40220 x 175212 x 47228 x 97208 x 26205 x 30
Benklengde160226183198197180200

Forskjellig, særlig utenpå

De syv utvalgte båtene var den tyske salgssuksessen Bavaria 30, nyheten fra Frankrike, Dufour 325, den sporty sloveneren Elan 31, solide svenske HR 31 Mk II, Tyske Hanse 31, den uvanlige amerikaneren Hunter 31 og populære Oceanis 323. Av disse er Hunter 31 og Bavaria 30 kortest - henholdsvis 9,14 og 9,32 m. Lengst er Dufour 325 med 9,80 og Oceanis 323 med 9,72 m. Målt i seilareale/deplasement var det naturlig å ha de største forventninger til seilegenskapene hos Elan 31, Hanse 315 og Dufour 325, mens Hunter 31 og HR 31 Mk II i hvert fall i teorien skulle være langsomst. At sistnevnte viste seg å være blant de raskeste viser at HR-designer German Frers forlengst har greid å bringe HR båtenes seilegenskaper opp på et akseptabelt niva. Strørst volum har Dufour 325 ved ikke bare å være lengst, men også å ha den største bredden og høyestre fribordet. Samtidig har Hunter 31 den beste ståhøyden. De lengste køyene i salongen finner du i Bavaria 30, HR 31 og Elan 31, mens Hanse 315 har den lengste forpiggen. Beste pantry og størst akterkabin finner du i HR 31.

Prisen teller

Prisen er et tungt kjøpsargument, jo lavere desto bedre. Men basispris eller kampanjepris på en utstilling sier lite om hva båtene egentlig koster før du kan legge fra kai. Derfor er det nødvendig å gå skikkelig gjennom listen over ekstrautstyr med priser. Da fremstår Bavaria 30 stadig som den billigste, mens Hallberg Rassy 31 Mk II var testens dyreste båt

For å kunne gi et reelt sammenligningsgrunnlag må imidlertid båtene ha nøyaktig samme utstyr. Å komme frem til dette er ikke så lett. Med noen båter følger ustyrspakke der det ikke er mulig å foreta endringer, men andre båter igjen leveres uten noen form for ekstrautstyr der hver detalj er prissatt.

Dessuten varier kvaliteten både på utrustning og standardseil som følger båten. Ønsker man å avbestille seilene og velge egne spesifikasjoner er fratrekket i pris minimalt.

De mest velseilende: Elan var raskest, men også Hanse og Hallberg Rassy seiler bra.
De mest velseilende: Elan var raskest, men også Hanse og Hallberg Rassy seiler bra.
Hanse 315 har selvslående fokk som bidrar til å gjøre denne båten til testens mest praktiske.
Hanse 315 har selvslående fokk som bidrar til å gjøre denne båten til testens mest praktiske.
Bavaria 30 var utstyrt med rullemast, noe som gjorde at den ikke seilte like godt som den skulle i testen.
Bavaria 30 var utstyrt med rullemast, noe som gjorde at den ikke seilte like godt som den skulle i testen.
Hunter har mange nytenkende løsninger, slik som storseilskjøte på targabøyle. Vi fikk mye glede av cockpit-kalesjen i regnværet.
Hunter har mange nytenkende løsninger, slik som storseilskjøte på targabøyle. Vi fikk mye glede av cockpit-kalesjen i regnværet.
Den spesielle riggen er fornuftig, men fungerer ikke så godt på denne båten.
Den spesielle riggen er fornuftig, men fungerer ikke så godt på denne båten.
Konkurranse-instinktet ble vekket under testen.
Konkurranse-instinktet ble vekket under testen.
Dufour 325 er testens største, og cockpiten fikk mye skryt. Rorkult gir godfølelse og mer plass.
Dufour 325 er testens største, og cockpiten fikk mye skryt. Rorkult gir godfølelse og mer plass.
Oceanis 323 var godt likt og scorer jevnt godt på de fleste områder.
Oceanis 323 var godt likt og scorer jevnt godt på de fleste områder.
HR 31 er stappfull av små detaljer som dette oppbevaringsrommet i cockpiten.
HR 31 er stappfull av små detaljer som dette oppbevaringsrommet i cockpiten.
HR 31 er stappfull av små detaljer som dette oppbevaringsrommet i cockpiten.
HR 31 er stappfull av små detaljer som dette oppbevaringsrommet i cockpiten.

Ulik standard

For eksempel er HR 31 Mk II alene om blykjøl som standard. Sammen med dørker i massivt tre er dette verd ca. 48000 kroner. På noen av båten følger ankerspill med 30 meters kjetting av 8 mm, andre 40 m med 10 mm kjetting. En båt har kartplotter med i fastprisen, men andre tar 12-14.000 kroner for Ray C70. Selv om sammenlikninger helt ned til fendernivå er å gå vel langt har vi gjort et forsøk på å komme frem til priser basert på en forholdsvis komplett liste over ekstrautstyr. Analysen viste at en fullt ustyrt Bavaria 30 fremdeles er den rimeligste, mens HR 31 Mk II stadig topper prislisten.

Annenhåndsverdien teller

Prisanalysen tar imidlertid ingen hensyn til materialvalg, finish, byggekvalitet etc. Det er derfor berettiget å stille spørsmål om hva slags materiale som ligger i innredningen, hvordan passer dører og luker, kvaliteten på lakkarbeidet etc. Bly- eller jernkjøl? Polyester eller vinylester i laminatet og hvor? Kvalitet på slanger og ledninger, hvilke vinsjavlastere er båten utstyrt med og er vinsjene elokserte eller forkrommet? Helst skulle også annenhåndsverdien kunne legges inn. Det er jo det som avgjør om kjøpet er godt eller dårlig.

Hvem er best i test?

Det er fristende å kjøre en «Best i Test», men det er vanskelig å presentere på et seriøst grunnlag. Dels har båtvalget også noe med kjøpers budsjett å gjøre og vi lyktes ikke å matche båtene systematisk to og to. Det var periodevis for lett vind og den en av båtene, Hanse 31 nådde frem helt i slutten av testen, etter en slitsom transportseilas i ruskevær fra verftet. På toppen av alt var båtene lite sammenlignbare. Bavaria 30 var en leiebåt med rullestorseil uten spiler og med fast propell, HR 31 Mk II som tilhørte verftet, stilte med radialseil og foldepropell, Dufour 325 var ny, hadde fine standardseil og foldepropell. Elan 31 var en bruktbåt med regattaseil og foldepropell, Hanse 315 kom med bra standardseil og foldepropell. Hunter 31 var privateid, hadde standardseil og fast propeller. Også Oceanis 323 var privateid, hadde standardstorseil, men radialfokk og fast propell.

Visse konklusjoner er det likevel mulig å trekke: I lett vind var Elan 31, Dufour 325, HR 31 Mk II og Oceanis 323 vesentlig raskere enn Bavaria 30 og Hunter 31. Hanse 315 hadde da ikke kommet, men ville muligens vær hemmet av mindre fokk. Da vinden kom hang Hanse 315 godt med Elan 31, Dufour 325, HR 31 Mk II og Oceanis 323.

– Jo mer vind, desto større forskjell på båtene mente de mest erfarne juryen. De med stor kjølvekt kommer att da bedre til sin rett. Lette kjøler på de mest voluminøse skrogene gir mer avdrift og gjør båtene tyngre å styre.

Som en båtselger uttrykte seg:

– Løsningen er rev og liten genua i frisk vind, å motorseile eller å vente på maksvær.

Karakterer

BåtBavariaDufourElanHR 31HanseHunterOceanis
For seil2355513
Innredning4534334
Kvalitet3445324
Nyskapende2333444
Pris5333534
Totalt16181820201319

Mange forutsetninger

Foruten seilegenskaper, rangerte juryen plassutnyttelse, finish/kvalitet og verdi av investeringen. Når alle hensyn er tatt ender man som alltid med du får hva du betaler for. HR 31 Mk II er best i mest og har høyest pris, mens en Oceanis 323 framstår som et bra kompromiss av seilegenskaper, pris, kvalitet/finish og romslighet.

Raskest under alle forhold var Elan 31, størst er Dufour 325, mest praktisk er Hanse 315, billigst er Bavaria 30 og best ståhøyde finner du i Hunter 31. Hver og en er dermed vinner innen sitt område. Likevel har juryen begitt seg på en evaluering med poeng fra 1 til 5.

Prissammenligning

BåtBavaria 30Dufour 325Elan 31HR 31 MK IIHanse 315Hunter 31Oceanis 323
Standard4950007485007600001.125000661400695000799000
Frakt423056005000–*4800
Cruising pakke6320031800
Bunnstoff17000126008800
Sjøsett/rigg.21900126001300
Storseil15300
Fokk20700–
Storseiltrekk3003600
Fender/fortøyn.600
Anker30003500
Kjetting/line300
Ankervinsj10200160001530034300115002180015500
Elektronikk pk.33.70026900
Logg/Ekkolodd
Vindinstrument122006100–
GPS plotter1550092002110020600
Landstrøm
Lader270073004.700
Selft. Vinsjer8600
Sprayhood12800105001560010600125007000
Rullefokksystem970017400
Kjøleaggregat10200
Trykkvann5500
Septiktank8400
Tanktømming2500
Dusj6600
Cockpitbord3800550044004500
Varme23500280027100269002900250027900
Varmtvann1110012000
2 bl. foldeprop70057003900940015200
Gass3600
Sum seilklar6858009661009169001349800748500864100889400