Test fra arkivet: Bavaria 30, Elan 31, Hallberg-Rassy 31 MK II, Hanse 315, Hunter 31, Oceanis 323 og Dufour 325

Stortest fra arkivet av 30-32-fotere
Aldri før har det vært så mange spennende 30-fotere å velge mellom. Sammen med erfarne regattaseilere, turseilere og svenske journalister testet vi syv 30 til 32-fotere på Marsteinfjorden tre dager. Alle båtene har sine fordeler, men høyest poengscore fikk Hallberg-Rassy og Hanse.







Vi tar frem tester fra arkivet og gjør dem tilgjengelig på SEILmagasinet.no. Vi har gått 14 år tilbake og funnet en stortest av 30-32-fotere. Testen ble skrevet og utført av Curt Gelin, Mikkel Thommesen og Axel Nissen-Lie og ble publisert i Seilas 9-2006. Testen var på 13 sider i bladet, og da måtte vi være gjerrige med bruk at bilder. Vi starter med å publiserer inngangsteksten til testen her, og tar frem enkeltmodellene i tiden fremover. Saken vil bli etter hvert flettet sammen til et stort rigg med langt flere bilder enn hva vi publiserte i 2006.m
Vi har ambisjoner om å hente frem en ny test hver uke, som vil ligge åpent for alle i syv dager. Videre vil den havne i vårt enorme digitale testarkiv.
Familiebåter mellom 30 og 32 dominerer igjen utbudet ettersom mange finner båter i denne størrelsen perfekte for å starte eller avslutte sitt seilerliv. Seilas deltok i testen av de syv populære båtene og fikk seile og gjennomgå båtene til minste detalj. Ikke siden halvtonnerne på 70 og 80-tallet har utbudet vært like bra som i dag. De store fabrikkene i Europa kappes om å komme kjøperne i møte på pris, plass og komfort, kvalitet og seilegenskaper. Et bevis på denne satsningen er det faktum at Bavaria, Beneteau og Hanse har solgt ca. 2000 30 - 32 fotere bare i 2006.


Jury med allsidig erfaring
Hvordan fungerer så dagens 30-32 fotere, og hva gir de eierne? Ved å teste de syv båtene samtidig ved hjelp en jury bestående både av vanlige brukere og mer erfarne testere håpet vi å finne svaret. Den første gruppen med familieseilerne Lena Jexby og Sven Österberg, Folkebåtseileren Pelle Fälth, pensjonisten Hugo Bogren og seilinstruktøren Aroa Issa skulle bedømme båtenes kvaliteter for ferieseilas med fokus på plassutnyttelse, utførelse og generell kvalitet, mens de mer erfarne, seilmakerne Bengt Falkenberg og Håkan Erneborn, regattaseileren Bert Andersson, Curt Gelin samt Seilasteamet fikk konsentrere seg om å få maksimalt ut av båtenes seilegenskaper.
Datasammenligning
Båt | Bavaria 30 | Dufour 325 | Elan 31 | HR 31 MK II | Hanse 315 | Hunter 31 | Oceanis 323 |
LOA | 9,32 m | 9,80 m | 9,20 m | 9,62 m | 9,45 m | 9,14 m | 9,72 m |
Lvl | 8,25 m | 9,28 m | 8,21 m | 8,26 m | 8,30 m | 8,55 m | 8,90 m |
Bredde | 3,29 m | 3,40 m | 3,20 m | 3,30 m | 3,20 m | 3,37 m | 3,26 m |
Dypg. | 1,85 m | 1,85 m | 1,85 m | 1,71 m | 1,75 m | 1,20 m | 1,80 m |
Depl. | 4 645 kg | 4 700 kg | 4 500 kg | 5 660 kg | 4 295 kg | 4 805 kg | 4 470 kg |
Kjølvekt | 1 000 kg | 1 300 kg | 1 300 kg | 2 000 kg | 1 310 kg | 1 166 kg | 1 010 kg |
Seilareale | 48,6 kvm | 54,2 kvm | 56,1 kvm | 46,2 kvm | 43,5 kvm | 39,1 kvm | 50,2 kvm |
Masthøyde | 14,10 m | 14,5 m | 12,0 m | 14,9 m | 14,75 m | 12,20 m | 14,82 m |
LYS | 1,16 | 1,17 | 1,19 | 1,14 | 1,16 | – | 1,17 |
CE kategori | A Ocean | A Ocean | B Offshore | A Ocean | A Ocean | B Offshore | B Offshore |
Motor | VP 18 hk | VP 19 hk | VP 19 hk | VP 20 hk | Yanmar 21 hk | Yanmar 18 hk | Yanmar 21 hk |
Diesel | 90 liter | 90 liter | 44 liter | 60 liter | 50 liter | 76 liter | 65 liter |
Vann | 155 liter | 160 liter | 140 liter | 190 liter | 100 liter | 189 liter | 160 liter |
Design | J & J | Felci/Roseau | R Humphreys | Germán Frers | J/V & co | G Henderson | Finot |
Bygger | Bavaria | Dufour | Elan | HR Varv | Hanse | Hunter | Bènèteau |
Nasjonalitet | Tyskland | Frankrike | Slovenien | Sverige | Tyskland | England | Frankrike |
Antal sjøsatt | 1080/2005 | 80/2005 | 205/2002 | 325/1992 | 555/2002 | 8/2006 | 655/2004 |
Sjøklar | 726 015 kr | 1 094 335 kr | 975150 kr | 1 384 273 kr | 839 238 kr | 899 990 kr | 990 203 kr |
Med utstyr | 818 850 kr | 1 165 071 kr | 1 019 476 kr | 1 471 635 kr | 963 982 kr | 1 052 948 kr | 1 130 582 kr |
Mål under dekk i cm | |||||||
Båt | Bavaria 30 | Dufour 325 | Elan 31 | HR 31 MK II | Hanse 315 | Hunter 31 | Oceanis 323 |
Ståhøyde | 181 | 187 | 180 | 186 | 187 | 192 | 192 |
Pantrybenk | 86 | 85 | 87 | 90 | 84 | 87 | 90 |
BB køye | 200 x 60 | 191 x 63 | 197 x 100 | 198 x 70 | 196 x 60 | 162 x 50 | 193 x 55 |
SB køye | 200 x 60 | 190 x 63 | 197 x 59 | 198 x 70 | 189 x 60 | 185 x 50 | 195 x 60 |
Akterkøye | 197 x 188 | 190 x 155 | 202 x 150 | 225 x 162 | 194 x 156 | 198 x 150 | 203 x 158 |
Forpigg | 185 x 40 | 182 x 40 | 220 x 175 | 212 x 47 | 228 x 97 | 208 x 26 | 205 x 30 |
Benklengde | 160 | 226 | 183 | 198 | 197 | 180 | 200 |
Forskjellig, særlig utenpå
De syv utvalgte båtene var den tyske salgssuksessen Bavaria 30, nyheten fra Frankrike, Dufour 325, den sporty sloveneren Elan 31, solide svenske HR 31 Mk II, Tyske Hanse 31, den uvanlige amerikaneren Hunter 31 og populære Oceanis 323. Av disse er Hunter 31 og Bavaria 30 kortest - henholdsvis 9,14 og 9,32 m. Lengst er Dufour 325 med 9,80 og Oceanis 323 med 9,72 m. Målt i seilareale/deplasement var det naturlig å ha de største forventninger til seilegenskapene hos Elan 31, Hanse 315 og Dufour 325, mens Hunter 31 og HR 31 Mk II i hvert fall i teorien skulle være langsomst. At sistnevnte viste seg å være blant de raskeste viser at HR-designer German Frers forlengst har greid å bringe HR båtenes seilegenskaper opp på et akseptabelt niva. Strørst volum har Dufour 325 ved ikke bare å være lengst, men også å ha den største bredden og høyestre fribordet. Samtidig har Hunter 31 den beste ståhøyden. De lengste køyene i salongen finner du i Bavaria 30, HR 31 og Elan 31, mens Hanse 315 har den lengste forpiggen. Beste pantry og størst akterkabin finner du i HR 31.
Prisen teller
Prisen er et tungt kjøpsargument, jo lavere desto bedre. Men basispris eller kampanjepris på en utstilling sier lite om hva båtene egentlig koster før du kan legge fra kai. Derfor er det nødvendig å gå skikkelig gjennom listen over ekstrautstyr med priser. Da fremstår Bavaria 30 stadig som den billigste, mens Hallberg Rassy 31 Mk II var testens dyreste båt
For å kunne gi et reelt sammenligningsgrunnlag må imidlertid båtene ha nøyaktig samme utstyr. Å komme frem til dette er ikke så lett. Med noen båter følger ustyrspakke der det ikke er mulig å foreta endringer, men andre båter igjen leveres uten noen form for ekstrautstyr der hver detalj er prissatt.
Dessuten varier kvaliteten både på utrustning og standardseil som følger båten. Ønsker man å avbestille seilene og velge egne spesifikasjoner er fratrekket i pris minimalt.










Ulik standard
For eksempel er HR 31 Mk II alene om blykjøl som standard. Sammen med dørker i massivt tre er dette verd ca. 48000 kroner. På noen av båten følger ankerspill med 30 meters kjetting av 8 mm, andre 40 m med 10 mm kjetting. En båt har kartplotter med i fastprisen, men andre tar 12-14.000 kroner for Ray C70. Selv om sammenlikninger helt ned til fendernivå er å gå vel langt har vi gjort et forsøk på å komme frem til priser basert på en forholdsvis komplett liste over ekstrautstyr. Analysen viste at en fullt ustyrt Bavaria 30 fremdeles er den rimeligste, mens HR 31 Mk II stadig topper prislisten.
Annenhåndsverdien teller
Prisanalysen tar imidlertid ingen hensyn til materialvalg, finish, byggekvalitet etc. Det er derfor berettiget å stille spørsmål om hva slags materiale som ligger i innredningen, hvordan passer dører og luker, kvaliteten på lakkarbeidet etc. Bly- eller jernkjøl? Polyester eller vinylester i laminatet og hvor? Kvalitet på slanger og ledninger, hvilke vinsjavlastere er båten utstyrt med og er vinsjene elokserte eller forkrommet? Helst skulle også annenhåndsverdien kunne legges inn. Det er jo det som avgjør om kjøpet er godt eller dårlig.
Hvem er best i test?
Det er fristende å kjøre en «Best i Test», men det er vanskelig å presentere på et seriøst grunnlag. Dels har båtvalget også noe med kjøpers budsjett å gjøre og vi lyktes ikke å matche båtene systematisk to og to. Det var periodevis for lett vind og den en av båtene, Hanse 31 nådde frem helt i slutten av testen, etter en slitsom transportseilas i ruskevær fra verftet. På toppen av alt var båtene lite sammenlignbare. Bavaria 30 var en leiebåt med rullestorseil uten spiler og med fast propell, HR 31 Mk II som tilhørte verftet, stilte med radialseil og foldepropell, Dufour 325 var ny, hadde fine standardseil og foldepropell. Elan 31 var en bruktbåt med regattaseil og foldepropell, Hanse 315 kom med bra standardseil og foldepropell. Hunter 31 var privateid, hadde standardseil og fast propeller. Også Oceanis 323 var privateid, hadde standardstorseil, men radialfokk og fast propell.
Visse konklusjoner er det likevel mulig å trekke: I lett vind var Elan 31, Dufour 325, HR 31 Mk II og Oceanis 323 vesentlig raskere enn Bavaria 30 og Hunter 31. Hanse 315 hadde da ikke kommet, men ville muligens vær hemmet av mindre fokk. Da vinden kom hang Hanse 315 godt med Elan 31, Dufour 325, HR 31 Mk II og Oceanis 323.
– Jo mer vind, desto større forskjell på båtene mente de mest erfarne juryen. De med stor kjølvekt kommer att da bedre til sin rett. Lette kjøler på de mest voluminøse skrogene gir mer avdrift og gjør båtene tyngre å styre.
Som en båtselger uttrykte seg:
– Løsningen er rev og liten genua i frisk vind, å motorseile eller å vente på maksvær.
Karakterer
Båt | Bavaria | Dufour | Elan | HR 31 | Hanse | Hunter | Oceanis |
For seil | 2 | 3 | 5 | 5 | 5 | 1 | 3 |
Innredning | 4 | 5 | 3 | 4 | 3 | 3 | 4 |
Kvalitet | 3 | 4 | 4 | 5 | 3 | 2 | 4 |
Nyskapende | 2 | 3 | 3 | 3 | 4 | 4 | 4 |
Pris | 5 | 3 | 3 | 3 | 5 | 3 | 4 |
Totalt | 16 | 18 | 18 | 20 | 20 | 13 | 19 |
Mange forutsetninger
Foruten seilegenskaper, rangerte juryen plassutnyttelse, finish/kvalitet og verdi av investeringen. Når alle hensyn er tatt ender man som alltid med du får hva du betaler for. HR 31 Mk II er best i mest og har høyest pris, mens en Oceanis 323 framstår som et bra kompromiss av seilegenskaper, pris, kvalitet/finish og romslighet.
Raskest under alle forhold var Elan 31, størst er Dufour 325, mest praktisk er Hanse 315, billigst er Bavaria 30 og best ståhøyde finner du i Hunter 31. Hver og en er dermed vinner innen sitt område. Likevel har juryen begitt seg på en evaluering med poeng fra 1 til 5.
Prissammenligning
Båt | Bavaria 30 | Dufour 325 | Elan 31 | HR 31 MK II | Hanse 315 | Hunter 31 | Oceanis 323 |
Standard | 495000 | 748500 | 760000 | 1.125000 | 661400 | 695000 | 799000 |
Frakt | 4230 | 5600 | 5000 | – | –* | 4800 | – |
Cruising pakke | – | 63200 | – | – | – | – | 31800 |
Bunnstoff | 17000 | 12600 | – | – | – | 8800 | – |
Sjøsett/rigg. | 21900 | 12600 | – | – | – | 1300 | – |
Storseil | – | – | – | 15300 | – | – | – |
Fokk | – | – | – | 20700– | – | – | |
Storseiltrekk | 300 | – | – | 3600 | – | – | – |
Fender/fortøyn. | 600 | – | – | – | – | – | – |
Anker | 3000 | – | – | – | 3500 | – | – |
Kjetting/line | 300 | – | – | – | – | – | – |
Ankervinsj | 10200 | 16000 | 15300 | 34300 | 11500 | 21800 | 15500 |
Elektronikk pk. | 33.700 | – | – | 26900 | – | ||
Logg/Ekkolodd | – | – | – | – | – | – | – |
Vindinstrument | – | – | – | 12200 | 6100– | – | |
GPS plotter | 15500 | 9200 | – | 21100 | 20600 | – | – |
Landstrøm | – | – | – | – | – | – | – |
Lader | 2700 | – | – | 7300 | – | 4.700 | – |
Selft. Vinsjer | – | – | – | 8600 | – | – | – |
Sprayhood | 12800 | 10500 | 15600 | 10600 | 12500 | 7000 | – |
Rullefokksystem | – | – | 9700 | 17400 | – | – | – |
Kjøleaggregat | – | – | – | 10200 | – | – | – |
Trykkvann | – | – | – | 5500 | – | – | – |
Septiktank | – | – | 8400 | – | – | – | |
Tanktømming | 2500 | – | – | – | – | – | – |
Dusj | 6600 | – | – | – | – | – | – |
Cockpitbord | – | 3800 | 5500 | 4400 | – | 4500 | – |
Varme | 23500 | 2800 | 27100 | 26900 | 2900 | 2500 | 27900 |
Varmtvann | 11100 | – | – | 12000 | – | – | – |
2 bl. foldeprop | 700 | 5700 | – | – | 3900 | 9400 | 15200 |
Gass | – | – | – | 3600 | – | – | – |
Sum seilklar | 685800 | 966100 | 916900 | 1349800 | 748500 | 864100 | 889400 |
