Frisk kryss
Tysk
Midelhavet
Bavaria
Frisk kryss Tysk Midelhavet Bavaria

Bavaria 49 AC, verftets flaggskip

Billig luksus med gode seilegenskaper og funksjonell innredning.

Publisert Sist oppdatert

For 18 år siden var Henrich Nissen-Lie på Mallorca å testet hele tre nyheter fra Bavaria, 38 AV, 41 AC og 49 AC. Testen ble publisert i Seilas nr. 3-2003 over åtte sider. Testen har en innledende tekst for alle båter, og en del på hver båt. Her kommer rest av Bavaria 49 AC, med link til den innledende teksten om verftet.

Mens de fleste verftene stadig kommer med større og større modeller, viser Bavaria måtehold ved å krympe sin største modell fra 50 til 49 fot. Likevel er det blitt litt av et flaggskip – en svær båt med 4,5 m bredde og masse plass under dekk. Også denne, årets nyhet, er blitt en virkelig velseilende båt som byr på både seilglede og fart som nok vil forbause mange.

Ja, la oss begynne med seilegenskapene. Denne båten fikk jeg nemlig prøve under varierende vindforhold, fra svært friske forhold i åpent hav med 2 – 3 m bølger, til smulere farvann og mindre vind i le av land. Båten oppførte seg som en stor jolle og var virkelig levende og morsom å styre. I 25 knops vind logget vi 12,5 knop på slør, ikke bare i surfene, men som snittfart og med GPS. Med en seilmaker fra Elvström om bord ble både rigg og seil trimmet til det optimale. Det gjorde selvsagt seilasen ekstra trivelig. Det er utrolig hvor mye optimal trim gjør for farten og ikke minst for at båten skal bære mye seil under friske forhold. Vi hadde et par tilløp til at den kastet styringen på kryss. Med et flatere storseil var det ingen kunst å holde båten på kurs og med mindre krenging. Vi gjorde gode 7,5 knop på skarp bidevind med revet storseil.

Trangt ved rattet

Det eneste aberet var mangelen på plass til føttene når man står og styrer. Det var heller ikke nok vinkel på akterbenken til at man kan sitte og styre på kryss. Jeg måtte fjerne en del av benken for å få godt fotfeste. I lett vind sitter man fint i le og kan seile på genuaen, men i høy sjø og med mye krenging må man stå eller sitte til lo og det var altså ikke helt enkelt. Sikten forover var utmerket uten sprayhood, som ikke er standard, men som man ikke kan være foruten på våre breddegrader.

For motor gjør båten glatt 9 knop. Prøvebåten hadde en VP på 105 HK, mens standardbåten utstyres med en 78 HK. De 105 gampene ga imidlertid en voldsom akselerasjon og tilsvarende stopp-effekt ved fullt akterover fra 9 knop. Med litt fart akterover skal man ha en sterk hånd på rattet for å holde den dype rorfinnen der man vil.

Salongen med pantry og kartbord så vidt synlig til styrbord. Døren og dørrammen forut dårlig tilpasset.
Salongen med pantry og kartbord så vidt synlig til styrbord. Døren og dørrammen forut dårlig tilpasset.
Eierkabinen forut med eget toalett og dusj på hver side
Eierkabinen forut med eget toalett og dusj på hver side

Under dekk

49-foteren bygges enten med tre kabiner eller fem. Prøvebåten var av førstnevnte type og hadde en meget gedigen eierkabin forut og to ikke spesielt flotte dobbelkabiner akter. Det er lyst og åpent i lugaren forut, med et helt dansegulv mellom skapene og to stoler bak dobbeltsengen, som er beregnet brukt slik at man ligger med føttene forover. Det er store stuerom under køyene og der finner man også vanntanken i plast. Toalettfasilitetene er her delt i et dusjkabinett og vask på styrbord side og wc og vask til babord. I dekk er det en stor manneluke og to mindre luker som også kan åpnes og dess-uten er det lysventiler i sidene. Litt billig virket «plastpelsen» mellom dørken og køyebunnen og skapdørene.

- Bavaria 49
Loa15,4 m 49’
Skroglengde14,95 m
Lvl13,1 m
Bredde4,46 m
Dypg. standard1,8 m
Dypg. blykjøl2,1 m
Depl.11 tonn
Ballast3,6 tonn
Motor, standardVP TMD 78 Hk
Vanntank650 l
Dieseltank320 l
Storseil m/spiler53,2 kvm
Rullestorseil46,3 kvm
Genoa70,1 kvm
Mastehøyde20,0 m
Pris std. fra verft1.950.000

Spisesalongen har plass til seks voksne rundt bordet og pantry er plassert langskips på motsatt side. Aktenom pantry har navigatøren en utmerket avdeling med stort kartbord og nok av skap- og hylleplass og instrumentene ut mot borde eller på skottet i forkant. De samme smarte flaskeskapene som vi har omtalt på de mindre modellene finner man igjen her også.

Det er greit å komme til motoren. Leideren fra cockpiten slås opp ved hjelp av en hydraulisk sylinder, og det er luker på begge sider mot akterlugarene. Lydisolasjonen er bra. Plasseringen av batteriene under tverrbenken i salongen var også bra. Det er mye stuerom under dørken i denne båten.

Igjen kan det enkelt sies at både treverk, tekstiler og finish er som på begge de mindre båtene. Også på 49-foteren fant vi noen små, skjemmende detaljer; først og fremst dørrammen foran i salongen som var skjev i forhold til dørblamdet. Det betyr ikke noe styrkemessig, men var svært iøyenfallende og virket billig. Noen hengsler som ikke var rustfrie ga heller ikke noe godt inntrykk, men slikt plukkes nok fort vekk på senere båter i serien.

Konklusjon

Dette er et flaggskip Bavaria kan være stolt av! Først og fremst på grunn av gode seilegenskaper, funksjonell innredning og en forbausende rimelig pris – båtens størrelse tatt i betraktning. Eller hva sier du til at du kan få to slike Bavaria 49’ til samme pris som én Najad av samme størrelse og samtidig ha en halv million igjen å hygge seg for på turen?

Bavaria 49 med tre eller fem lugarer.
Bavaria 49 med tre eller fem lugarer.
Powered by Labrador CMS