Test fra arkivet: Bavaria 38 AC

Bavaria 38 – harmonisk og moderne med gode seilegenskaper.
Bavaria 38 – harmonisk og moderne med gode seilegenskaper.

Mye båt for pengene

Bavaria 38 AC har volum, og seiler som en 40-foter, men har prisen til en 34-foter.

Publisert

mFor 18 år siden var Henrich Nissen-Lie på Mallorca å testet hele tre nyheter fra Bavaria, 38 AV, 41 AC og 49 AC. Testen ble publisert i Seilas nr. 3-2003 over åtte sider. Testen har en innledende tekst for alle båter, og en del på hver båt. Her kommer rest av Bavaria 38 AC, med link til den innledende teksten om verftet.

Prøvebåten hadde tre kabiner. Inntrykket straks man kommer under dekk er at det minst må være en båt på 40 fot! Bredden på nesten fire meter gir et imponerende volum helt fra masten og inn i de to akterkabinene. Fordelen med to-kabin utgaven er selvsagt at man får mer stuerom i cockpiten og et litt større toalett. Men jeg syntes prøvebåten var helt grei. Er man ikke så mange at man trenger alle kabinene, har du i alle fall noen brukbare sjøkøyer på begge halser. Og akterkabinene er også velegnet som stuerom. Ikke alle vil like at toalettet og pantry er plassert så tett i begge versjonene. Men toalettet i helstøpt hvit plast med langskips plassert wc og ståhøyde på 1,80 må sies å være bra. Det er også lett å komme til alle kraner og ventiler. Septiktanken (i plast) er plassert over benken.

Navigatøren har meget gode arbeidsforhold i begge utgavene; et brukbart kartbord med kartskuff under, rikelig med plass til instrumenter og til og med et ekstra utbygg over skottet mot salongen der det er plass til en stor kartplotter eller radarskjerm. Godt med lys, stor ventil til å åpne over nav.plassen og grei kommunikasjon opp til cockpit.

Pent og funksjonelt i salongen
Pent og funksjonelt i salongen
Funksjonelt og enkelt i lugaren forut, mange skap, men ikke gode på kryss med åpning nederst!
Funksjonelt og enkelt i lugaren forut, mange skap, men ikke gode på kryss med åpning nederst!
Lyst og trivelig toalett – enkelt renhold
Lyst og trivelig toalett – enkelt renhold

Selv om jeg jo foretrekker et U- eller L-formet pantry og en plassering nærmest mulig leideren til dekk, må jeg innrømme at den langskips byssa i 38-foteren tiltalte meg. Jeg kunne spenne meg fast mot ryggen av den ekstra sofabenken og ha hendene fri til arbeidet under sjøgang. Det er heller ingen stor sak å montere kroker for et belte som kan holde kokken på plass. Gasskomfyren står i midten og det er to fine og dype vaskekummer til høyre og isboks til venstre.

I benken midtskips er det masser av stueplass. Her går både TV’en (om man på død og liv må ha den med om bord også!) og flere kasser øl og mineralvann fint inn.

- Bavaria 38
Loa12,3 m 38’
Skroglengde11,83 m
Lvl10,25 m
Bredde3,87 m
Dypg. standard1,7 m
Dypg. blykjøl2,0 m
Depl.7,0 tonn
Ballast2,1 tonn
Motor, standardVP 2030 29 Hk
Vanntank300 l
Dieseltank150 l
Storseil m/spiler37,6 kvm
Rullestorseil32,1 kvm
Genoa45,8 kvm
Mastehøyde17,05 m
Pris std. fra verft947.175

Spisesalongen har god plass til seks voksne rundt bordet. Og her sitter man virkelig komfortabelt. Flaskeskapet jeg nevnte over, som er felles for de nye modellene, er plassert både fremme mot mastestøtten og akter mot kartbordet.

Takket være hvitt tak og mange ventiler både i dekk og på sidene, er det luftig og lyst i salongen. Også forpiggen er romslig og trivelig. Båten er så stor og åpen under dekk at man virkelig trenger gode håndrekker og steder å holde seg fast. Det er det på sidene, og det er ingen farlige skarpe kanter eller hjørner i båten.

Under seil

Jeg seilte båten utenfor Palma, Mallorca,for det meste i lett vind og gammel havdønning. Noe inntrykk av seilegenskapene i hardt vær fikk jeg derfor ikke. Men i 5 – 6 ms vind gjorde båten 5,7 knop på bidevind og 6,5 knop på slør. For motor (MD 2030 29 HK) gikk den 7,6 knop ved 3150 omdr./min. Båten virket godt balansert og er lettseilt og enkel. Med blykjølen føltes den passe stiv. Båten er avgjort livlig og akselerer lett i kastene. Med nesten 70 kvm duk og bare 7 tonn vekt er dette ingen trøtt turbåt! Ratt-pede-stallen har plass til både kompass og instrumenter samt motorspaken, og i forkant av den er det montert et praktisk cockpitbord i teakfiner som kan slås opp forover.

Seilene var fra Elvstrøm med rullegenua og fullspilet storseil. Båten har brøkdelsrigg og to salingshorn. Alle fall, trimliner og storseilskjøtet er samlet til Harken-vinsjene på hyttetaket. Enkelt og praktisk, men rormannen kan vanskelig komme til annet enn genuaskjøtene fra sin plass akter. Så med mindre man spanderer autopilot, er det ikke helt enkelt å seile båten alene.

Rormannen sitter godt på cockpitkarmen i lo. Det er lite sidestøtte på akterbenken og litt trangt å stå og styre. Jeg skulle gjerne ha seilt båten under litt friskere forhold.

Konklusjon

Bavaria 38 er utvilsomt mye båt for pengene. Det er vanskelig å finne noe alvorlig å innvende. Etter min mening får man her alt man trenger av plass og komfort i en turseilbåt for 2 – 6 personer. Båten er jo som en stor 40-foter under dekk og den seiler trolig bedre enn de fleste 40-foterne gjorde noen år tilbake. Dyp blykjøl bidrar utvilsomt til båtens gode seilegenskaper og det bør man spandere, selv om det koster kr. 30.000 ekstra. Er man kravstor, kan man legge til noen kroner til og få enda bedre seil, en trebladet foldepropell, sprayhood og litt annet nyttig utstyr. Båten vil fortsatt være en rimelig investering.

Bavaria 38 bygges i to versjoner; med to eller tre sovekabiner
Bavaria 38 bygges i to versjoner; med to eller tre sovekabiner
Bavaria 38
Bavaria 38
Powered by Labrador CMS