Begge tetbåtene tar pitstop i Brasil

«Foncia» blir ikke alene om å måtte stoppe i Brasil for reparasjoner. Nå får Desjoayeux og Gabart følge av «Virbac-Paprec3». Det gir en åpning for båtene bak.

Publisert

Mens «Foncia» må få ertattet kollisjonsbaugen som forsvant da båten traff en flytende gjenstand tidligere i uken, er det nå «Virbac-Paprec3», båten som stadig leder Barcelona World Race, nå riktignok bare med 9.2 nm på «Foncia», som har fått trøbbel. Igår røk skinnen til storseilskjøtet, og Jean Pierre Dick og Löick Peyron har ikke lenger samme trimmuligheter. Det forklarer tap av distanse i forhold til konkurrentene.

Mister ledelsen?

Begge båtene får nå hjelp i Recife dit de venter å ankomme i løpet av natten eller morgentimene imorgen. Trolig vil båtene trenge opp til 20 timer for å få gjennomført reparasjonene. Dermed er det duket for ny leder i regattaen. «Estrelle Damm Sailing Team» med spanske Alex Pella og Pepe Ribes ligger best an til å oerta ledelsen, men også «Mapfre» med OL seilerne Iker Martinez og Xabi Fernandez ligger gunstig an.

Seilt seg opp

Wouter Verbraak og Andy Meiklejohn i «Hugo Boss» har nå virkelig fått opp farten og har i løpet av de siste par døg seilt inn  mer enn 200 nm på teten. Kl 1000 UTC idag lå båten 454 nm bak ledende «Virbac-Paprec3».