Førsteinntrykk: Beneteau Oceanis 37

«LIFT ME»: Når Oceanis 37 løfter på «skinka», er det utrolig mye våt flate som blir borte. Det spesielle – og positive – er at det ser ut til at konstruktøren har maktet å gi de linjene som fortsatt er under vann, en velseilende symmetri.
SMART: Lukeløsningen er smart ved at lukelemmen kan skyves inn parallelt med skyveluken og på den måten være ute av veien.
FLÅTEROM: I dette rommet kan for eksempel en redningsflåte ligge stroppet fast og være lett tilgjengelig.
SALONG: Salongen er rommelig og atmosfæren stilren og sober. Den vinkelformete byssa er generøs i størrelse, det er hyggelig for stuerten å lage mat, fordi kontakten med resten av båten er god.
KARTBORD: Kartbordet er plassert bak/frem og er ikke av de største. Om det ikke er plass til båtsportkart, er det muligheter for instrumenter her.
REDERLUGAR: De fleste redere som eier en Oceanis 37, vil nok velge seg lugaren forut. Den er definitivt rommelig. Skottet er trukket akterover, og dette har gitt plass til en liten pult – noen vil si et sminkebord. Det er dessuten bra med praktisk stue­plass, noe det er litt snaut med i de to lugarene akter.
BRED: 3,21 m måler akterspeilet til Oceanis 37 fra hjørne til hjørne. Det er i sannhet stor forskjell til en IOR-preget båt fra 1970-tallet...
TOALETT: Bygd opp rundt en plastmodul er toalettrommet praktisk og renslig. Septiktanken ligger i skapet over toalettet og er en falltank.
STYRING: Rorgrepet til Oceanis 37 er generelt svært godt, men det hendte noen ganger at grepet glapp om vi provoserte båten.

Trendy turbåt

Oceanis 37 har et slags slektskap til de havgående unnavindsbåtene, i den forstand at den har arvet hovedtrekk fra skrogformen disse har – en skrogform som var utenkelig i en turbåt for noen år siden. Det overraskende er hvor godt båten balanserer på bidevind.

Publisert Sist oppdatert

Bénéteau-verftet trekker frem tre nøkkelfaktorer som de mener gjør at Oceanis 37 skiller seg fra andre båter på tilsvarende størrelse. Det er de rene og elegante linjene som bidrar til gode seil­egenskaper. Verftet bruker selv store ord om skroget; det er et «high performance» skrog.

Punkt to på listen er cockpiten, som verftet mener er en ekte tur-cockpit; stor, sikker og organisert slik at båten skal være lett å håndtere. Av detaljer å legge merke til er et stort, praktisk cockpitbord og at det er et stort stuerom til redningsflåte i hekken.

PLUSS-ARTIKKEL - KREVER INNLOGGING

For å lese denne saken må du være abonnent

Et abonnement gir tilgang til alt innhold og vi har følgende tilbud:

Digitalt månedsabonnement

79,-

pr. måned

BESTILL HER

Digitalt
årsabonnement

699,-

pr. år

BESTILL HER

Gullabonnement
Blad og digital

899,-

pr. år – 6 utgaver + Norske Gjestehavner

BESTILL HER