
Første modell i ny Oceanis-serie
Beneteau har en ny 50-foter som sin store nyhet for høsten. Båten bringer opp noen nye ideer.

Oceanis-serien blir mer performance. Beneteau har sluttet å produsere større båter i First-serien, men kan tilby Oceanis 51.1 i en First-variant. Oceanis 51.1 er første modelle i en ny serie, og båten viser hva vi kan vente oss fra Beneteau i de kommende år.
–Vi har brukt erfaringer fra våre First og Figaro-modeller som har vært rene regattabåter, og overført båtenes styrker over på en turseiler, uttaler Gianguido Girotti fra Beneteau i en pressemelding ra verftet.
Nytt skrog
Det mest visuelle forandringen er skrogformen. Nyheten får mye mer volum i forskipet. Baugen er bygget ut over vannlinjen, et knep brukt av flerskrogsprodusentene i lang tid. Det gir en smal vannlinje og undervannskrog i baugen, men mer volum i køyehøyde. Mens det tidligere var knekkspant bak mot hekken, er det nye å ha knekkspantet fremme ved baugen.
Overbygget blir lavere, mens fribordet er økt. Båtens linjer har blitt mer italienske med mer til felles med Grand Soleil og Solaris. En knekk i fribordet vil redusere det visuelle inntrykket av fribordshøyden. Targabøyle, som er svært praktisk er nå en valgfri løsning. Båten ser langt mer aggressiv ut uten denne bøylen.
Mer komfort
Også på dekk er det blitt mer italiensk. Alle vinsjer er flyttet akter til rormannen. Det frigjør plass til solsenger ved nedgangsluka. Båten er konstruert for å ha selvslående fokk, noe nå alle de store satser på. For å ta opp kreftene fra fokka er det ført forsterkninger ned til bunnrammen av båten.
Båten har brede vant, men innervantene er trukket inn, noe som gir enklere passasje på dekk. Løsningen er også dyrere å produsere.
Det er muligheter for et pantry på hekken. Denne modulen kan svinges ut, slik at arbeidshøyden blir riktig om kokken står på badeplattformen.
Nye løsninger under dekk
Båten kan leveres med fire ulike innredningsalternativer. Fra tre lugarer med to bad, tre lugarer og tre bad, fire lugarer og fire bad, til fem lugarer og tre bad. I tillegg er det plass til mannskap helt foran i skarpen.
Innredningsalternativene vil dermed tilfredsstille både private kjøpere, samt charter-markedet. Mer volum i baugen vil særlig gjøre charterversjonen bedre, men bredere køyer forut.
En interessant vri er båtens salong. Med båtens store bredde er det plass til en benk som svinger seg fra kartbordet helt fremme ved hovedskottet, og rundt byssa med u-form.
Båten får tre gigantiske skrogvinduer. I lugaren er disse avskjermet slik at det ikke blir mulighet for å se inn, kun ut.
Høyere rigg
First Line-utgaven har en dypere kjøl og 35 prosent mer seil. Du kan få den med blybulb og karbonmast. På tegningen fra verftet er storseilshalingen fremdeles på hyttedekk, uten løygang. Dette, sammen med vinsjenes plassering vil nok ikke gjøre båten helt ideell for regattaseiling.
Oceanis 51.1 er bare en av få nyheter som presenteres i tiden frem til høsten. Hanse jobber også med en ny 50-foter, mens Jeannaeu utvikler en ny 40-foter.




