Motorrommet på "Radich" med Caterpillaren og reservemotorene fra VP.
Caterpillar motoren på 1000 hk
Skuta sett fra store Røyl. Foto: Amandus Ibsen Børnick
Amandus prøver å stå rett mens båten ligger på skrå.
Solveig og Charlotte fra Leirsund.
Full fart.
Å kveile tau riktig må læres.. og det tar tid:)
Fulle seil..
Linda Holst-Olsen og Hanne-Sofie Strømberg følger posisjonen vår og konkurrentenes på AIS-skjermen.
Godt over 12 knop på det meste...
Store fendere kan også brukes som dekks-katapult, fant Amandus og Ingelin ut..
Søstrene Charlotte og Solveig Hoppe fra Leirsund, Romerike.
Hanne-Sofie Strømberg, Annette Palm, Hilde Westernes og undertegnende.
Annette Palm og Hilde Westernes med sikkerhetsselene som brukes i riggen.
Nok en luksuslunjs etter vaktskifte klokken 1200..
Seilas ut(opp)-skremte i masten.
Her er den nye definisjonen på hjemmekontor på banjeren!
Geir Storeng følger med på kompasset og at og undertegnende holder kursen på den tunge skuta.
Venninnene Inger og Anbjørg er blant de godt voksne medseilerne, og stortrivdes om bord.
Dekksleker er populære innslag, og slår an uansett nasjonalitet og alder.
Nattmat, middagsmat, lunsj, frokost... kokkegutta i byssa kunne virkelig jobben sin!
TV-filmreporter Konstantin på vei opp i aktermasten.
Full fres mot russerhavnen..
Det var neimen ikke 21 grader i det vannet... (men om vi brøy oss, nei)
Christian Radichs Vanngymnastikk...? Badestopp i rom sjø om ikke annet.
Linda Holst-Olsen (20) er den perfekte lærermester i riggklatring.
Captain Halvor S. Hanssen foran kartet over Østersjøen.
Hilde Westernes kveiler tau.. to plankebord på den innerste og fire på resten av rundene..
Amandus Ibsen Børnick pusser messing på broa.
Trangt, lærerrikt og usedvanlig sosialt

Trangt, lærerrikt og usedvanlig sosialt

Det er livlig om bord når nesten hundre seilere bor tett oppå hverandre, selv i en 73 meter lang fullrigger.

Publisert Sist oppdatert

BANJEREN: Amandus fra Geilo, og søstrene Linda og Kari fra Alta er med for andre gang. T.h: Overstyrmann Jens Joachim Hiorth måler breddegraden med sekstanten.

Under Tall Ship's Races første etappe var vi totalt 97 om bord på «Christian Radich». Blant disse var om lag 80 såkalte medseilere, det vil si vanlige «mannen-i-gata»-personer, som med eller uten seilerfaring hadde meldt seg på turen for å oppleve en litt annerledes form for ferie. Medseilerene var fra 15 til 76 år, og kom fra 13 forskjellige land inkludert blant annet USA, Storbritania, Sveits, Irland, Polen, Tyskland og Russland.

Medseilerne og de frivillige deler to banjere med noen få faste køyer og resten hengekøyer. Den fremfre banjeren er spisested for medseilerne.

Som medseiler får du ta del i mannskapets oppgaver; du er med å heise/låre seil, trimme og brase skværseilene, kveile tau, styre (men ikke under selve regattaen) og sørge for å holde skuta i shipshape stand. Og selvfølgelig får du klatre til topps i store røyl, 37,7 meter over vannflaten i stormasta...om du ønsker det. Det siste er frivillig. Det finnes forøvrig mange nivåer mellom røylen aller øverst og dekket. 

Av skværseil har skuta i tillegg til røylen, også bramseilet, mersen, stumpen, i tillegg til storseil og fokk. Som fullrigger har skuta også stagseil og klyverbomseil.

Totalt har «Christian Radich» 27 seil, men det er ingen som forventer at du skal lære deg disse i løpet av en kort ukes seiltokt.

Dessuten er det ikke nok å kunne navnene på seilene. For når du har lært deg hvor de forskjellige seilene står, kommer utfordring nummer to; alle tauene. Skjøter, gitau, gordinger, fall og braser... For en førstereis fullrigger-seiler med erfaring fra seilbåter fra 50 fot og nedover er det ett eneste ord som beskriver det aller første møtet med det tilsammen ni kilometer lange tauverket på «Radich»; og det er frustrerende.

Likevel, etter et par dager om bord oppdager man at det er et helt logisk system i kaoset. Men det krever litt egeninnsats og lesing i lærerboka som man har fått tilsendt før avreise. Dessuten er det faste mannskapet og skutas frivilige usedvanlige flinke og tålmodige når det gjelder å lære bort og forklare..om og om igjen. Så etter noen dager er man fortsatt  frustret, men på et mye høyere nivå enn den første dagen.

Skuta har 32 heltidsansatte, og må ha en besetning på minimum 16 for å kunne seile med fulle seil. Alle som er fast mannskap om bord, inkludert byssepersonalet, har faste oppgaver ved behov.

– For eksempel er fokkeskjøtet «kokkeskjøtet». Dette er en tradisjon fra gammelt av som vi har holdt på, sier kaptein Halvor Stubberud Hanssen (32).

 

«Christian Radich» har ikke baugtrøster, kun en propell og en 1000 hk Caterpillarmotor fra 2001, samt to reservemotorer.

Kari Holst-Olsen på baugsprydet.

Se billedspesialen fra livet om bord på fullriggeren ved å klikke på linken under: