Kommentar

Man kan aldri bli for sikker
Å bruke autopilot kam være farlig, viser stygg ulykke i Oslofjorden 22. juli.
Det er i godt vær ulykkene skjer. Det er fra brygga vi drukner. Det er nær hjemmehavna vi går på grunn. Det går gjerne galt når vi lar sansene hvile. I sommer har det vært flere stygge kollisjoner som skyldes bruk av autopilot i godt vær.
Gikk på do
Tirsdag 22. juli kjørte en cabincruiser opp på en seilbåt, under seil rett syd for Filtvet i Oslofjorden. Føreren av motorbåten, som er mistenkt, var på do. Han trodde han var alene på fjorden. Seilbåten ser ut for å ha kommet på kryssende kurs. Motorbåten traff seilbåten midtskips, tok med seg masten, og ble stående godt oppå fordekket på den 32-fots seilbåten fra 70-tallet.
– Jeg var på vei ned i båten, men fortet meg å gå akter, fordi jeg så at en stor cabincruiser var på vei i retning rett mot oss i full fart, sier Nordahl til Drammens Tidende.
Ifølge henne kom cabincruiseren mot dem i stor hastighet og krasjet rett i deres båt.
I fjor sommer gikk det ikke like bra. Da ble en soloseiler i en Dehler 31 rent ned av en motorbåt, noen nautiske mil lengre syd for årets hendelse. Da gikk det et liv tapt.
Mindre dramatisk
Tidligere i sommer frontkolliderte to seilbåter i Oslofjorden. Også her var det autopilot og dårlig utkikk som var årsaken. I dette tilfelle var det en pensjonist, alene med sitt barnebarn i båten, som var under dekk for å hjelpe barnebarnet når kollisjonen skjedde. Personen i den andre seilbåten seilte på styrbord halser, og trodde han har trygg, og sjekket ikke godt nok hva som skjede bak genuaen.




Trenger opplæring
Autopilot er et hendig hjelpemiddel, men kan også skape salige situasjoner. Selv om du slipper å holde i rattet, så kreves der allikevel utkikk. På sjøen skal det holdes utkikk også til sidene. Båter for motor har vikeplikt for båter for seil, enten de kommer fra babord eller fra styrbord.
Som brettseiler har jeg opplevde mange situasjoner hvor det ville gått galt, om jeg holdt på min rett. Min erfaring er at kun et fåtall av båtførere følger med i sidesynet når de fører en båt. Med mobiltelefon i hånda og navigasjon kun etter plotter, er observasjonsevnen redusert. Evenen til å vurdere en kollisjonskurs er noe som burde vært pensum. Dette er noe regattaseilere har i ryggmargen, men svært få andre. Ved å kunne gjøre en slik vurdering i god tid er det mulig å legge om kursen noen få grader, i stede for å gasse på i siste øyeblikk, for å komme foran.
Bildene viser typiske hendelser som skjer daglig. Disse bildene er fra 2018.