Skjøtet er gasspedalen

Med skjøtet justerer du seilets form best mulig mot vindvinklen.

Publisert

NYTTIGE UTTRYKK

Fall: Tauet du bruker for å heise seilet

Skjøte: Tauet du bruker for å stramme inn, og slakke ut på seilene.

Tvist: Seilets form kan vri seg fra topp til bunn

Lus: Tråder i seilet som viser vindstrømmen rundt seilet.

Trim: Justering av seilets form etter vindvinkel og styrke

Bus: Seilets buete flyvingeform

Storseil: Det store seilet som heises på masten

Forseil: Seilet foran masten som er fokk (liten) eller genua (stor)

Akterstag: Wire eller tau fra masten ned til hekken, ofte justerbart

Forstag: Wire fra baugen og opp i masten, ikke justerbart

Brøkdelsrigg: En mast hvor forstaget ikke går hele veien opp på masten

Mastheadrigg: En mast hvor forstaget går helt opp til mastetoppen

Løygang: Skinne på tvers av båten som storseilskjøtet er festet i

Kick: Tau mellom bom og mast

Bomuthall: Tau til å dra storseilet bakover på bommen

Vinsj: En trommel som brukes for å stramme tau.

Windex: En vindpil i toppen av masten

Akterlik: Seilets kant bak. Seilet har også forlik og underlik

Genuaskinne: Justering av vinklen til skjøtet til forseilet

Innhall/uthall: Justering av skjøtevinklen på forseilet tvers av båten

Reveline: Tau som brukes for å redusere storseilets størrelse

Cunningham: Tau ned på storseilets fremre hjørne, et nedhall

Liksnor: En tynn line i seilets akterlik

Lo: Delen som er mot vinden

Le: Delen som er fra vinden

Løsfotet: Et storseil hvor underliket ikke er festet til bommen

Dyneema: Sterkt og dyrt materiale som ikke strekker seg

Polyester: Billig materiale som blir lengre ved belastning

Strekkfast: Generelt uttrykk om materiale som ikke strekker seg ved belastning

Skjøtet er båtens gasspedal. De justerer seilene etter vindvinkelen. Vinkelen på seilene skal gi en jevn luftstrøm over duken. Vi har lus som viser dette, og bruker disse for å trimme.

Seilet skal trimmes slik at vinden følger seilets form uten å gi turbulens. Seilet er som en flyvinge. I tillegg til å justere seilets form i forhold til vindretning og vindstyrke, kan vi også tviste seilet. Det vil si at vi vrir seilets form. Seilets vinkel er ulik oppe og nede. Ved å tviste ut seilet oppe kan vi redusere krefter, og det kan seiles med mindre krengning og høyere fart. 

Typiske feil

Typiske feil er å ha for slakt skjøte på kryss og for stramt skjøte på slør og lens. Er skjøtet for stramt på slør gjør vinden at båten bare krenger og ikke går fremover. Er det for slakt blafrer seilet, fremdriften blir dårligere og seilet slites.

En enkel regel er å slippe ut til seilet blafrer og stramme litt inn igjen. Da har du funnet ut hvor stramt skjøtet skal være. Lusene, de innsydde ulltrådene i seilet, er nyttige ved seiltrim. Disse viser luftstrømmen rundt seilet. Er seilet riktig trimmet, er det en jevn luftstrøm på begge sider av seilet, på lo side, delen av seilt mot vinden, og le side, seilets bakside.

På kryss vil strammere skjøte gi bedre høyde og mindre krengning. 

SPALTE: Forseilet og storseilets trim skal passe hverandre. Her en det en fin spalte mellom dem.
LUS: Seilet har tråder som viser luftstrømmen rundt seilet. Disse avslører om trimmen er korrekt.
VINDEX: En vindpil i mastetoppen er kjekk å følge med på for å få en ide om hvordan seilene skal trimmes.
SKJØTET: Å slippe ut på storseilet i vindkast gir seilasen mer behaglig.

Balanse i båten

Skjøtene på forseil og storseil må følge hverandre. Det skal være en jevn spalte mellom forseil og storseil. For stramt forseil vil kaste vind inn på storseilet. 

I rosser er det smart å slippe ut på storseilskjøtet for å redusere krefter og gi mindre trykk på roret. En brettseiler må balansere kroppsvekten med bommen, en god storseiltrimmer justerer storseilet slik at rormannen trenger minimale rorutslag for å styre rett. Store rorutslag bremser båten. 

Serie på 10 artikler

Vi har laget en trimguide for dummies, med ti filmer. Etter å ha sett alle, så vil du bedre forstå hva du kan gjøre med alle disse tauene for å få en tryggere og mer komfortabel seilas. Dette er andre del av en serie på 10. Trimming av seil handler ikke bare om å seile fortere, men også å skape balanse i båten, og få mer kontroll. 

Filmene er tatt om bord i en 25 år gammel, 36 fots X-Yachts 362. X-yachts er kjent for bra dekksutstyr, men formålet med å trimme seil er likt på alle båter. Her er det bare litt lettere å trimme fra cockpit med mindre kraft.

Artikler i serien

1: Hvorfor trimme seilene:

2: Fallet - Mer enn til å heise seilet

3: Skjøtet: Båtens gasspedal, feil som ofte blir gjort, og hvordan du justere seilte best mulig til vindretningen.

4: Vinsjen: Kløner du med vinsjen, må du drikke alene. Hvordan du bruke en vinsj vil avsløre din erfaring. Vi gir tips.

5: Aketerstag: Wirene fra mastetoppen til hekken er regattaseilerens hemmelighet, men å justere staget gir også en mer behaglig seilas. 

6: Forseilstrim: Fokk eller genua kan trimmes på flere måter enn med skjøtet. Vi anbefaler et uthall.

7: Storseilbommens vinkel: Løygang justere bommen horisontalt og kicken justerer den vertikal. Vi forklarer hvordan dette blir brukt.

8: Flatere storseil: I mye vind er det en god ide å stramme på bomuthall. Noen båter har også Cunningham. Med dette kan du skape et flatt storseil som tåler mye vind. 

9: Ta ett rev: Vi viser deg hvordan du revet storseilet, og anbefaler deg å trene på dette i moderat vind 

10: Akterliksnora: I seil er det sydd inn en liten snor i akterliket. Vi viser hvordan den brukes.