TRE MÅNEDER LANGS NORSKEKYSTEN

TRANGT: Innseiling til Veiholmen på Smøla.

Med lange steg sør over

Marianne Svinsholt Smith og Daniel Hauksson har på en uke seilt fra Nord-Norge til Nord-Vestlandet.

MÅKER: Fugleliv ved Grip havn.

Epost fra Marianne Svinsholt Smith (33) fra Melsomvik og Daniel Hauksson (30) i «Simetra».

Vi har tatt unna en god distanse av returetappen denne uka med retning Åros. Fra vi tok opp ankeret ved Helløya nær Dønna, er vi nå på øya Runde rett før Stadlandet. Det betyr at vi har noen dagers margin på hjemreisen sammenlignet med da vi dro oppover.

Fra Helløya dro vi til Vega som planlagt, der var det en ny havn rett ved det nye Verdensarvsenteret. Det var et godt stykke til fjellturene vi hadde sett for oss, så det ble med en gåtur på flata. Neste dag var planen å ta en god etappe forbi Rørvik og videre til en ankerplass lenger sør. Med vind bakfra, et par grader mer i lufta og ingen nedbør var det godt føre for å ta en god distanse.

Tom for propan

Vi startet kl. 6.30 med plan om bunkringsstopp i Rørvik, vi trengte diesel og propan. Det ble vanskeligere enn forestilt å skaffe propan, men folket på Rørvik stilte opp. Telefoner ble ringt og selv om ting var stengt kom det en kar som var på vei til hyttetur for å fylle opp propanflaska vår. En slik service er over forventing og det var deilig å dra videre fra Rørvik vel viten om at vi kunne lage oss en varm middag.

En gammel seilkompis av Daniel hadde starta sommerferien og vi ble derfor frista til å dra etappen til Sætervik. Vi kom i havn der kl. 22 etter snaue 100 nm, etapperekord og det var deilig å slappe av med hyggelig selskap utover kvelden. Videre fra Sætervik dro vi og ankret opp ved øya Storfosna, rett nord for Hitra.

Anbefalt havn

Vi lå godt over natta og satt kursen mot Veiholmen, som har blitt anbefalt oss et par ganger på turen. Innseilingen til Veiholmen var full av staker og det var en ganske stilig opplevelse, inn mot selve havna var det nokså smalt og for første gang på turen møtte vi en full havn. Vi fikk lagt oss utenpå ei skute og var glad vi fikk lirka oss til en plass. Vi merker at fellesferien har starta, vi er ikke alene på sjøen lenger.

Det er mye hyggeligere å ha forbipasserende båter og vinke til, folk å prate med i havna som deler den flotte kysten med oss. Veiholmen var et veldig fint sted, hus tett inntil hverandre ga stedet en god atmosfære.

Vinden i ryggen

Videre fra Veiholmen var neste mål Bjørnsund, på veien dit dro vi innom Grip. Grip er ei flat lita øy der det ligger tett i tett med hus. Vi tok oss en gåtur mellom hushjørnene på øya, det er verdt en tur. Vi krysset over Hustadvika med vind i ryggen og godt vær, med bølgene bak oss var det reine idyllen å ta dette strekket.

Bjørnsund er nok et sted vi har blitt anbefalt og vi forstår hvorfor. Inn mot havna ble vi møtt av et lite ferieparadis, unger som hoppet fra brygga med latter og glede. Gjestebrygga lå et godt stykke fra bebyggelse, så vi fikk oss en god gåtur på moloer for å ta en nærmere kikk på stedet.

Neste dag gikk etappen til Ålesund, vi syns det var så koselig der at vi ønsket å komme tilbake. Med båtfestival i byen var det fullt av folk og båter i havn, men vi fikk oss en god plass og ble med på folkelivet.

Nyter fortsatt

Nå er vi på Runde, en kort etappe fra Ålesund, men et perfekt utgangspunkt for å seile forbi Stadlandet i morgen. Det er meldt godt med vind, men fra riktig retning så vi tenker det skal bli en grei etappe. Selv om vi er på hjemreise nå er det fortsatt ferie, vi ser andre ting enn da vi dro oppover og nyter alle de fantastiske stedene i landet vårt. Det er mer å se enn det vi kan klare på en tur, sikkert på et helt liv. Hver dag byr uansett på flotte øyeblikk langs den vakre kysten vår.

TRØNDELAG: Sætervik gjestehavn
FLATT: Grip sett fra sjøen.
Utsikt over Bjørnsund fra Bjørnsund fyr.