TRE MÅNEDER LANGS NORSKEKYSTEN

Bekkjarvik gjestehavn sør for Bergen.

En uke langs Vestlandet

Marianne Svinsholt Smith og Daniel Hauksson har seilt sørover langs Vestlandet, og har bare en uke igjen av sin 12 ukers lange seiltur til Tromsø.

Storjo på fuglefjellet på Runde.

Epost fra Marianne Svinsholt Smith (33) fra Melsomvik og Daniel Hauksson (30) i Sun Odyssey 35 «Simetra».

Den nest siste uka av turen vår langs Norskekysten har vi seilt fra Runde til Sogndalstrand. Det har vært godt med nordavind og oppholdsvær, noe som har gjort at lange distanser har vært enkelt å gjennomføre. Vi fikk oss en kveldstur på Fuglefjellet på Runde på leiting etter blinkskudd. Vi fant fort ut at vi er heldige på sjøen, her kommer folk fra alle land for å ta bilder av Lundefugler på avstand. Vi har jo disse fuglene rundt båten vår støtt og stadig, der de dukker unna når vi nærmer oss. Det er ganske stilig, men vi lagrer de fleste bildene i vårt eget hodet.

Surfet rundt Stad

Øyeblikkene kan fort bli borte om en bare er opptatt av og ta det beste bilde. Fra Runde gikk vi forbi Stad med jevn medvind mellom 12 og 15 m/s, vi surfet på bølgene og valgte å dra ruta noe lenger enn Silda som var planlagt, til en ankerplass som het Skutevika sør for Bremangerlandet. Der lå vi godt i mye vind.

Neste dag var det fremdeles mye vind og vi var ikke klare for større bølger enn dagen i forkant. Ruta ble derfor trekt innaskjærs og endte i Eivindvik. Temperaturen har blitt bedre og vi kunne nyte kvelden ute mens vinden løyet.

Vi satt kursen mot Bergen dagen etter og så oss ut noen ulike plasser å ligge. Godt med vind gjorde at det var mer fristende å være utpå en å legge seg inn, så det ble en lang etappe til Bekkjarvik. Der fikk vi ligge godt utenfor en annen båt. Vi bestemte oss for at vi trengte litt mer tid i land de neste dagene og satt opp et par kortere ruter, først til Espevær og deretter Skudeneshavn.

Lun havn på Espevær

Espevær bydde på ei lita, men lun havn. Det var ei veldig koselig øy med sund som trakk seg forbi feriehus og brygger. Unger suste rundt i småbåter trygt beskytta for sjøen utenfor, et lite paradis. I Skudeneshavn møtte vi sommeren. Vi kom inn med ullgensere og ble sett litt rart på der folk lå i båtene og solte seg i bar overkropp. Det tok ikke lang tid før vi fikk av oss genseren, for det var godt og varmt når en fikk skjerming for vinden. Vi lå flere båter på rekke og fikk prata fra oss i løpet av kvelden.

Det er det som er så hyggelig med båtlivet, en kjenner hverandre ikke nødvendigvis ved navn, men kan ha de hyggeligste kvelder før en ønsker hverandre god tur neste dag. Vi tok turen videre til Egersund til den samme ankerplassen vi hadde på vei opp, Kvernavågen.

Behaglig kryssing av Jæren

Etappen forbi Jærens rev var en total annen opplevelse enn på veien opp. Nå lå vannet helt flatt og sola sto og smilte på himmelen. På vei opp var det sjøsprøyt og rulling, litt mindre komfortabelt.

Det er det som er litt gøy med de ulike strekkene langs landet vårt og med vær og vind på sjøen generelt. Vi har vært heldige og sluppet unna å vente på for mye vær, men det er absolutt viktig å ha tid. Det blir så mye bedre opplevelser av det. Ikke minst ha evnen til å vike fra planen, som vi måtte gjøre i dag.

Vi skulle fra Egersund til Farsund, men motvind og -strøm i blanding med regnvær gjorde at vi knapt kom over 3 knop. Det var heller ikke spesielt behagelig, og vi la derfor inn til Sogndalstrand snaue 17 nm fra Kvernavågen. Etappen tok oss 4 timer og med bedre værmelding i morgen vet vi at det stykke vi ikke gjorde i dag vil gå så mye raskere og oppleves veldig mye bedre i morgen.

En uke langs Sørlandet

Nå er det bare en uke til vi skal være hjemme igjen, og det er god tid til å komme tilbake til Åros. Vi ønsker oss litt sol og sommer nå, kanskje ha på shorts og t-skjorte mens vi seiler. Så vi tar oss litt tid på Sørlandet og håper på litt sommervær den siste uka.