Seilbåt nyhetene du finner på Boot

Til helgen åpner verdens største innendørsmesse dørene. Her er en oversikt over seilbåtnyhetene du finner der.

Publisert Sist oppdatert

Lørdag 20. januar åpner messen. Vi har sett på hva som kommer av seilbåtnyheter. 

Den gigantiske båtutstillingen i Tyskland breier seg ut over 17 haller, og det er i hall 15 og 16 du finner seilbåtene. Mye er som før, men ikke alt. Dem som reiser til Dusseldorf for å se turkatamaraner vil bli skuffet. Kun Excess har en stand, og den er ikke stor. Excess skal lansere detaljer rundt en ny modell mellom 11 og 14 meter.

Katamaranprodusentene ser ut til å ha trukket seg fra denne messen. Det er trist, fordi det er flerskrogsbåter som selger best for tiden. Det er også på turkatamaraner det har vært mest kø. Trimaranprodusenten Dragonfly er derimot på plass.2 

X-Yachts og Hanse er tilbake

Høsten 2022 var det stor usikkerhet om Boot, og Hanse og X-Yachts var to verft som kuttet ut båtmessen i fjor. Nå er begge tilbake, men får ikke plass i hall 16 der de fleste av deres konkurrenter er, men i hall 15 der katamaranene har forsvunnet.

Ut ifra utstillerkartet kan det virke som at det fremdeles er noen ledige plasser.

Det er Bavaria som har størst areal, foran Beneteau, Hanse og Hallberg-Rassy.

DIGER: Hallberg-Rassy 69 blir messens store trekkplaster.

 

Største nyhet

Det blir mange store nyheter på Boot i år, men den største i størrelse er Hallberg-Rassy 69. 69-foteren blir også den største seilbåten utstilt på Boot i år.

Stort blir det også på standen til Solaris som viser frem en 60 og en 64 foter.

SØT: Baycruiser 21 blir kanskje mesens mest sjarmerende seilbåt.
TEKNOLOGI: Volcat 16 er bygget med basaltfiber, fiber som krever langt mindre energi å fremstille enn karbon.

Også noen små

Engelske Swallow Yachts viser frem en sjarmerende 21-foter. Baycruiser 21 heter den, en båt med opptrekkbar kjøl. Flaar 24, en båt nominert til Årets Båt i Europa vil også bli stilt ut.

Innovation Yachts viser frem en 16 fots katamaran bygger i vulkansk fiber, biobasert epoxy og kjerne av balsa.

 

DAGSEILER: Sunbeam har moderert formspråket sitt, og tatt frem en lekker 29-foter.
SMYKKE: Tofinou har fått en mer moderne form, men benytter fremdeles mye treverk.

Kule dagseilere

Kule og dyre. Dagseilere har kommet for å bli, uten at slike båter har tatt av i Norge. Østerriske Sunbeam er et verft som har sluttet å bygge store båter, og på messen vises deres nye 29 foter.

Franske Tofinou kommer også med en nyhet. Den er 7,9 meter lang, 25 fot, verftets miste.

Black Pepper har også en nyhet. Deres nye dagseiler er 11 meter lang.

NY: Sun Odyssey 350 for negativ baug tilsvarende 410. Baugspryd er en del av «Perfomance»-pakken.
NY: Sun Odyssey 350 får negativ baug tilsvarende 410. Baugspryd er en del av «Perfomance»-pakken.
ELEGANT: Bavaria C46 er malt mørk blå, som gir et elegant utseende. Prisen starter på 315 000 euro uten moms.
ELEGANT: Bavaria C46 er malt mørk blå, som gir et elegant utseende. Prisen starter på 315 000 euro uten moms.
VERDENSPREMIERE: Dufour 44 blir en bred båt med mye plass. Båten får en diger badeplattform. Det er bare ett cockpitbord.
REGATTA: Sun fast 30 OD er utviklet som en billigere inngangsbillett til havkappseiling, shorthanded eller med fullt mannskap. Båten koster 142 000 euro inkludert elektronikk. Med seil og sikkerhetsutstyr vil prisen bikke 200 000 euro uten moms.

Familieturseilere

Jeanneau vil ha verdenspremiere med sin nye Sun Odyssey 350. Verdenspremiere vil også Dufour ha med sin nye 44-foter. Bavaria er på plass med sin C46, Hanse med sin 410, og Beneteau med sin Oceanis 37, alle tre nominert til Årets Båt i Europa, og hadde premiere i Cannes i september.

Jeanneau viser også frem sin nye Sun Fast 30 OD på utstillingen. Kult at de gjør det.

MOTORSEILER: Moody bygger tunge båter med bredt og høyt skrog. Allikevel seiler de relativt bra.
DANSK: Xc47 er første modell utviklet av internt designteam. Båten skal friste dem som vil seile langt, raskt og komfortabelt. 47 foteren koster 785 000 euro.
DANSK: Xc47 er første modell utviklet av internt designteam. Båten skal friste dem som vil seile langt, raskt og komfortabelt. 47 foteren koster 785 000 euro.
SVENSK: Arcona 50 er første båt fra det svenske verftet signert danske Niels Jeppesen.

Høyere prisklasse

Moody har verdenspremiere med sin nye 47-foter. Videre vil du se Arcona 50 og Xc47, begge nominert til Årets Båt i Europa. Etter hva vi forstår vil Xc47 vises frem på en utstilling for første gang. X-yachts viser også frem en forbedret versjon av X4.9.