Umulig å spå vinneren

Fem seilere kan vinne Vendee Globe

Publisert Sist oppdatert
LEER: Charlie Dalin ser ut til å bli første mann i mål.
LEER: Charlie Dalin ser ut til å bli første mann i mål.

Med noe mindre enn 24 timer å seile er den første båten i Vendée Globe seilasen ventet til mål ved Les Sables d'Olonne onsdag kveld. Hvem det blir er fremdeles vanskeig å spå. Selv de mest avanserte moderne værrute-programmene som er utviklet av de skarpeste hjernene innen havkappseiling, synes å være uenige om hvem som vinner den episke niende utgave av non-stop seilasen jorden rundt.

Snakk om marginer

Seiersmarginen kan dreie seg om minutter etter 80 dager og 24350 nautiske mils seilas. Med fem skippere som alle kan vinne, er realiteten at både Charlie Dalin, Boris Herrmann, Louis Burton, Thomas Ruyant og Yannick Bestaven vil være verdige vinnere. I 80 dager og netter, 24/7, alltid på, har de engasjert millioner av følgere som aldri hadde sett seiling før Vendee Globe regattaen ble grunnlagt i 1989.

Dalin bør bli først i mål

Med under 400 mil til mål leder nå den 36 år gamle Charlie Dalin (Apivia) med cirka 82 nautiske mils forsprang til 39 år gamle Boris Herrmann (SeaExplorer-Yacht Club de Monaco) som blir den første tyskeren som fullfører en Vendee Globe seilas. Louis Burton (Bureau Vallée 2), 35 fra Saint Malo, er på tredje plass med 92 miles bak lederen. På fjerde plass ligger Thomas Ruyant, 39 fra Dunkerque, mens Yannick Bestaven (Maître CoQ IV) som feiret sin 48-års dag mens han ennå ledet seilasen.

Har ledet i 36 døgn

Dalin har med den nyeste og mest velprøvde båten ledet seilasen i 36 dager og rundt to av de tre berømte kappene. Herrmann har seilt mer konservativt og gjort mindre av seg, som en syklist, klar til å angripe i spurten. Med en forrige generasjons båt, oppgradert til dagens standard, har han aldri ledet seilasen, men med en tidskompensasjon på seks timer kan han bli den første ikke-franske vinneren noensinne.

I tetbildet til tross for straffer og uhell

Louis Burton, fra Saint Malo har på den andre siden pådratt seg tre straffer i løpet av seilasen, i tillegg til at han fikk problemer både med autopiloten og storseilet. Etter at han måtte reparere på den fjerne Macqaurie-øya lå han 800 nautiske mil bak teten og har seilt et makeløst løp derfra.

Har seilt med handikap

Thomas Ruyant har vært blant de tre beste i 72 prosent av seilasen til tross for at han har måttet seile uten babord foil fra før han passerte Kapp det gode håp, og han har oppnådd seilasens beste 24-timers strekk på 518 nautiske mil.

Kompensasjon kan avgjøre

Også Yannick Bestaven har seilt raskt og smart med en godt optimalisert båt. Resultatet kan bli avgjort av tidskompensasjonen han fikk ved sin rolle i redningen av Kevin Escoffier. Han har ti timer og 15 minutters kompensasjon.

Korteste vei til mål

I sør jobber nå Charlie Dalin og Boris Herrmann den korteste og mest direkte ruten nær Cape Finisterre, med Burton, Ruyant og Bestaven på den lengre, men tilsynelatende raskere ruten fra nord. Bestaven har tatt 100 nautiske mil på Dalin i løpet av de siste 24 timene, men var fortsatt 266 bak. Farten var 19,6 knop sammenlignet med Dalins 15,1.

For en underholdning!

Disse seilerne har gjort dette til et sportslig skuespill vi aldri har sett maken til i seilasens historie. Yann Eliés som Dalin vant Transat Jacques Vabre med i i 2019, konkluderer med at her må vi bare være tolmodige og vente å se hva som utfolder seg.

INNSPURT: Dalin har kortest vei mot mål, og kommer fra sydvest, mens Burton kommer fra vest-nordvest.
INNSPURT: Dalin har kortest vei mot mål, og kommer fra sydvest, mens Burton kommer fra vest-nordvest.
Powered by Labrador CMS