OCEAN RACE: OCEAN RACE Europe Race passer godt inn i IMOCA-erminlisten .

The Ocean Race med europeisk touch

Lanserer ti års plan for Ocean Race Europe med start i 2021

Publisert Sist oppdatert

Med utsettelsen av The Ocean Race (tidligere Volvo Ocean Race) fra 2021 til 2022 kommer den innledende utgaven av The Ocean Race Europe til å starte sent våren 2021. Nyvinningen skal anløpe fem europeiske byer og vil tiltrekke seg de samme lagene som skal delta i The Ocean Race Europe, IMOCA og entypeklassen VO65. Regattaen skal omfatte anløp på den nordatlantiske kysten av Europa og Middelhavet og vil bli en del av terminlisten for IMOCA, også for dem skal ikke aspirerer til deltakelse i The Ocean Race.

Veteranen Bouwe Bekking er klar for ny innsats.

Passer inn på terminlisten

- Som en ny regatta har det vært viktig at vi har støtte fra seIlerne, og tilbakemeldingene til dags dato har vært ekstremt positive, sier Johan Salen i The Ocean Race. - Den representerer noe nytt for IMOCA-flåten, ettersom den går om sommeren rundt Europa, fullt bemannet, i både hav- og middelhavsforhold, sier Jérémie Beyou, skipper på IMOCA 60 «Charal». - Regattaen får relativt korte etapper, med tett og tøff konkurranse, mens det på land vil være mulig å få kontakt med flere seilerfans rundt om i Europa. Så for oss er det et interessant prosjekt, sier han. Bouwe Bekking, veteran med åtte The Ocean Race, og som har jobbet med Sailing Holland og Team Childhood samt Sailing Poland VO65-laget det siste året, sier: - Det vil være veldig interessant å se hvordan de nye lagene vil prestere, og i tillegg hvordan VO65-båtene kan henge med IMOCA 60-båtene. Under raske forhold er jeg sikker på at det vil være store forskjeller, og IMOCA med folier vil utklasse 65 foterne, men hvis vi får medvind eller skarp kryss er det kanskje duket for en overraskelse eller to! Uansett ser det ut til å være et spennende par uker, og jeg gleder meg.

Miljøambisjoner

Ocean Race Europe vil sette fokus på helsen til seilerne, lagene og publikum og respektere COVID-19-regelverk i hver by som er besøkt. Arbeidet startet med det prisbelønte bærekraftsprogrammet for 2017-18. Ocean Race Europe vil støtte klimaaksjoner og fortelle historien om klimaendringene gjennom en blå linse. Som en del av UNFCCCs rammeverk for Sports for Climate Action slår The Ocean Race seg sammen med sportssektoren i de globale forpliktelser mot netto nullutslipp innen 2030.

Planen for The Ocean Race er ikke bare å nå netto nullutslipp, men være virkelig gjenopprettende og være klimapositiv.

– Som seilere vet vi instinktivt at det er viktig å beskytte og gjenopprette en ressurs som er så sentral i livet som havet, for vår kollektive fremtid," sier Richard Brisius, regattaleder for The Ocean Race. - Med våre seilere,, lag, byer og interessenter vil vi fortsette vår innsats for å fremme et sunt og rikt hav, og The Ocean Race Europe passer inn i denne strategien.

Færre om bord

The Ocean Race som skal arrangeres hvert fjerde år, begynner i 2022-23. Det vil bli utstedt en endring i Notice of Race som angår mannskapskonfigurasjonen for IMOCA 60 og som reduserer antall mannskap om bord med en, til fire besetningsmedlemmer (med minst en kvinne) eller fem besetningsmedlemmer (med minst fire kvinner). I begge scenarier må hvert lag i tillegg ha en dedikert onboard reporter. Dette er et resultat av en forespørsel fra IMOCA Class Association. - Målet er å gjøre det lettere for eksisterende båter og seilere som allerede er aktive i IMOCA-flåten, å konkurrere i The Ocean Race, sa Antoine Mermod, president for IMOCA Class Association.

Båtene som skal seile Ocean Race får bare lov til å ha en enkel autopilot som kun kan styre på kompasskurs. Det gjør at også IMOCA-båtene må håndstyres, noe de ikke blir under Vendee Globe.

Richard Brisius og Johan Salén eier ig driver The Ocean Race.