
Brukte seilbåter for de unge
SEILmagasinet tar bruktbåtmarkedet på pulsen og har lansert en YouTube-serie. Her kan du få noen gode råd.
SEILmagasinets unge journalist Bror Sonne skal kjøpe seilbåt. Tross Brors unge alder, så blir dette hans tredje bruktbåt kjøp. Hans første var en Maxi 77 som 15 åring. I en alder av 19 kjøpte han en Malö 40 som tok ham trygt fra Norge til Karibia og tilbake.
– Jeg søke en morsom og enkel seilbåt for kveldsturer i Oslofjorden, og sommerferieseilas langs norske- eller svenskekysten. Budsjettet er opp mot 100 000 kroner, og størrelsen opp mot 30 fot, forteller Sonne.
Ikke alene
Bror startet sin jakt i det bruktbåtmarkedet døde i høst. Det har vært begrenset med båter som har blitt lagt ut på Finn, og mange av disse er blitt solgt. Mens markedet for dyre produkter har stagnert, så virker det som at det er høy etterspørsel etter rimelige seilbåter.
–Jeg så på en Banner 30 i januar, en kul båt, men den trengte både nye seil og ny motor. Dekksutstyret var også modent for utskiftning. Selv om den var billig, så ville det blitt dyrere enn å kjøpe noe litt mer kurant, mener Bror. Selgeren fikk prisen han ønsket, og båten fikk en svensk kjøper.
Bruktprisene i Norge er fremdeles svært lave, og det har utlendinger fått med seg.
Tørt marked
– Det er få båter som så langt har falt i smak så langt i vinter, og jeg tar sjansen på at det dukker opp noe mer spennende utover våren, forteller Sonne. Han har sett på en Maxi Fenix som passer veldig bra med sine ønsker, men er skeptisk til båtens originale motor. Båten har en grei pris, men er ikke noe kupp.
Covid-19 førte til en økt interesse for båt, og det har vært flere kjøpere enn selgere. Dette kan snu i løpet av våren. Så langt har flere av båtene som Bror har vurdert blitt solgt.
Vi deler ekspertise
Det er Bror Sonne som er hovedpersonen i YouTube-serien hvor han vil vurdere de båtene han ser på, og gi en ærlig mening om hva han finner. Axel Nissen-Lie, redaktør for SEILmagasinet, er også involvert og vil rådgive Bror underveis.
– Det er til stor hjelp å ha med Axel Nissen-Lie, som kan veldig mye om ulike seilbåter og som for øvrig kjenner bruktbåtmarkedet godt, sier Sonne.
Nissen-Lie har testet båter for seilblader i hele sin voksne alder, og har en enorm kunnskap om de ulike seilbåtene på det norske markedet.
Axel Nissen-Lie kjøpte en sliten TwoStar 36 i 2009, en svært sliten båt han fikk til å skinne. Nå seiler han en X-362 Sport.
Nå lanserer vi de to første filmene i serien, og har film nummer tre i produksjon. Første filmen er en film med generelle kjøpstips. I andre filmen ser vi på en sliten Maxi Fenix.
Definer behovet
– Det er viktig å definere sitt behov før du kjøper båt. De fleste som er misfornøyd med sitt båtkjøp har sviktet alt her. Det er en god ide å starte smått, og lære seg båtlivet, før den perfekte båten kjøpes. Det er vanskelig å tape store penger på en bruktbåt under 100 000 kroner, mener Nissen-Lie.
Det er også en ide å utnytte personlige kunnskaper. Er du flink til å mekke motor, så kan det være økonomisk å velge en båt med en så dårlig motor at den skremmer vekk kjøpere. Tilsvarende er det med elektronikk, glassfiber arbeid osv.
– Det er dårlig økonomi å leie inn hjelp for å oppgradere en gammel båt. Om du ikke vil mekke, så er det smartere å kjøpe en båt i god stand, erfarer Nissen-Lie.



Dårlig forarbeid
– Det er overraskende hvor dårlig tilrettelagt båtene er for salg. Det virker nesten som om de ikke tror at båten vil få en ny eier, mener Nissen-Lie. En ting er annonsene, som sjeldent har gode bilder eller en beskrivende tekst, men verre er det med måten som båtene blir ivaretatt av nåværende eiere. Nesten ingen har tømt båten for vinteren, og det er så mye rot at det er vanskelig å få undersøkt båten skikkelig, opplever Bror. Han råder selgere til å tømme båten før de tar salgsbilder, og at de holder den ren og ryddig under visning. Det er også en god ide for selger å lese seg litt opp på båten som de håper å få solgt.
Gode kjøpsråd
Det tar tid å søke frem den perfekte bruktbåten, og du får aldri nok tid til å garantere deg mot bomkjøp. Ideelt bør du sjekke båten både på land, og også ta en runde på sjøen med både seil og motor. Få får derimot den muligheten.
– Det gjelder å lese seg opp på båten du ønsker, og se om egenskapene passer dine behov. En godt sted å starte er på SEILmagasinets nye Testguide hvor vi har samlet svært mange av testene vi har gjort opp gjennom årene.
– Ofte er det slik at kjøper kan mer om båten enn selger. En selger som kan lite om båten sin er intet godt tegn. Bildene i annonsen vil gjerne avsløre båteierens sjømannskap. Med godt sjømannskap så vil nok båten som selges være i bedre stand, mener Nissen-Lie.
Han anbefaler å sjekke under motoren for oljelekkasjer, sjekke kjølsvinet for vannlekkasje, og også sjekke datostempelet på gass-slangen for å se om den er forskriftsmessig byttet, hvert femte år.
Fra bruktbåtkjøp til praktisk til?
Bror har som mål å finne den perfekte båt før sommeren, men godtar at alt ikke er perfekt. Serien kan derfor raskt utvikle seg fra en serie om å velge riktig bruktbåt til å oppgradere en sliten bruktbåt. Men serien er ikke begrenset til det heller – hvis det eksempelvis dukker opp skjulte feil og mangler så kan serien i en periode omhandle båtjuss. Hvis båten en dag skal selges så vil også dette bli dokumentert og delt. Det er med andre ord bare å følge med og glede seg til å se hvor det går. •
Du finner over 500 tester av seilbåter i SEILmagasinets testguide. Den finner du her.
Aktuelle båter for Bror



.



.
.