BRUKTBÅT

SOMMER: Ingen ting slår norsk båtsommer. Billig er det også.

Billig seilglede for familietur

SOMMER: Ingen ting slår norsk båtsommer. Billig er det også.

Mye tyder på at det er båt du skal ha i ferien i sommer, og da gjelder det å være tidlig ute. Du kan få en fin turseiler for noen månedslønner, men pass på.

Publisert Sist oppdatert

Sommeren 2020 kan bli den hvor nye ferieformer oppdages. En brukt seilbåt gir mulighet for en billig måte å ha ferie på, på tur i vår vakre skjærgård. Vi har sett på et knippe brukte båter mellom 100 000 og 500 000 egnet for en ung familie som vil teste ut ferielivet langs holmer og skjær. Her kommer vi med noen kjøpetips.

I mars var det 350 brukte seilbåter ute på finn.no. Nesten 100 av disse er i prisklassen mellom 100 000 og 500 000 kroner. Trenden har vært at det er færre bruktbåter tilgjengelig, men at båtene har blitt billigere. Bruktprisene ligger langt under prisene i våre naboland, og selv om båtene eksporteres ut av landet med påslag av moms, kan det nå bli butikk for selger, særlig med den lave kronekursen vi har for tiden.

SJEKKLISTE

Bra for tur

• Cockpitbord

• Dusj

• Varmtvann

• Varmeapparat

• Cockpittelt

• Ankervinsj

• Autopilot

• Rulleseil

• Solcellepanel

• Kartplotter

• Selvskjøtende vinsjer

• Kjøleboks

• Landstrøm

• Baugspryd

• Badeplattform

• Septik

Bra for regatta

• Gode seil

• Strekkfaste fall

• Foldepropell

• Seilinstrumenter

• Spinnakerutstyr

• Stormfokk

• Glatt skrog

• VHF

Sjekkliste

Gjør noen valg

Kjøper du en familiebåt i prisklassen fra 100 000 til 500 000 kroner får du ikke alt. Du må gjøre noen valg. Spørsmålet er hva du skal ofre. Ned i størrelse, ned i komfort, ned i seilegenskaper, eller en eldre båt? Å kjøpe brukt er en risiko, og risikoen blir mindre hvis man velger kjente båter.

En god ide er å lage et prioriteringsskjema med de egenskapene du ønsker. Sett opp hva du må ha, hva du bør ha, og ikke minst, hva det koster å få båten i den standen du ønsker. Det kan raskt bli dyrt å kjøpe billig om motoren må byttes, eller riggen trenger deler som må spesiallages.

Nyere eller gammel

Det er sjarm med en gammel tidløs båt, men det meste av utviklingen har gått i riktig retning, så en 33-foter fra 2005 byr på langt mer komfort og plass enn en 33-foter fra 1985. Men en velholdt båt fra 80-tallet kan være i bedre stand enn en 15 år gammel turseiler.

Båter som var luksuriøse på 80-tallet, som Najad og Hallberg-Rassy, er gjerne blitt tatt vare på langt bedre enn båtene som var billige på samme tid, som Maxi og Albin. Men det finnes flere andre kvalitetsverft som ikke er like kjent. Båter fra disse verftene kan ha en ufortjent lav verdi fordi mange ikke kjenner til merkevaren.

Flere av båtene brukt som priseksempler i denne artikkelen ble solgt i løpet av kort tid. Det var Bavariaene som gikk først, ikke for gamle båter og av et kjent merke.

Stor eller liten

Du kan få en stor båt for 500 000 kroner, men den er verken ny eller strøken. En stor båt vil gi mye jobb og høye utgifter hvert år. Jo mindre båt du kjøper, jo høyere er standarden, og jo mindre blir vedlikeholdet og de løpende kostnadene. En mindre båt gir rett og slett lavere risiko for pengene.

I dag er rentene lave, og holder du båten i stand, blir verditapet lavt. Sannsynligvis kan du kjøpe en båt i denne prisklassen, bruke noen dager på å gjøre den pen, bruke den hele sommeren, og få tilbake pengene på høsten. Billigere ferie kan du neppe få.

Verdt å vurdere

For å sammenligne verdien på ulike bruktbåter er alder, størrelse og oppgraderinger verdt å studere.

En 40 år gammel båt kan være strøken, men da har eieren også brukt mye penger på den opp gjennom årene. Skal en så gammel båt være attraktiv, bør den ha nyere seil og byttet motor. Fokk og storseil til en 34-foter koster opp mot 100 000 kroner. Bytte av motor koster enda mer, og har båten et slitt teakdekk som også må fornyes, koster det like mye som nye seil og motor til sammen.

For å få et sammenlignbart verdigrunnlag må du vurdere hva det koster å få de båtene du ser på opp på samme nivå.

Er du en nevenyttig person, kan det bli god økonomi å pusse opp en bruktbåt, men om dette krever kostbare investeringer, blir det sjelden god butikk. Du må kjenne til dine egne praktiske evner, og satse på en båt som netopp du har kunnskaper til å gjøre bra.

Dekk dine behov

Det er dyrt å oppgradere en gammel båt med det utstyret som er vanlig å ha i dag.

Lag en liste over hva du må ha, og hva du syns er greit å ha, og hva du ikke vil ha. Skal du seile regatta, så krever det gode seil, skal du på langtur, så krever det mye sikkerhetsutstyr, og komfortutstyr. Om du ikke vil ha rullemast, så finnes det mange med konvensjonell mest, men for noen spiller det liten rolle. Samme gjelder rorkult eller ratt. Må du ha doble ratt, så må du spare flere kroner. SEILmagasinet har et omfattende testarkiv. Les deg opp om båten før du tar en titt.

STOR: Bavaria 37 Holiday fra dette årtusenet med tre lugarer for 500 000 kroner er billig. Båten fra 2001 har en lang utstyrsliste, og har det meste om bord.
STOR: Bavaria 37 Holiday fra dette årtusenet med tre lugarer for 500 000 kroner er billig. Båten fra 2001 har en lang utstyrsliste, og har det meste om bord.
KUPP: 400 000 kroner for en Bavaria 33 Cruiser fra 2006 er et røverkjøp. 33-fot er en god størrelse på en familiebåt med to lugarer.
KUPP: 400 000 kroner for en Bavaria 33 Cruiser fra 2006 er et røverkjøp. 33-fot er en god størrelse på en familiebåt med to lugarer.
STOR: Gib’Sea var Dufours billigbåter, og Gib’Sea 33 var en konkurrent til Bavaria 34. For 360 000 kroner får du en moderne fransk dame fra 2000. Båten selges billigere fordi båttypen er mindre kjent.
STOR: Gib’Sea var Dufours billigbåter, og Gib’Sea 33 var en konkurrent til Bavaria 34. For 360 000 kroner får du en moderne fransk dame fra 2000. Båten selges billigere fordi båttypen er mindre kjent.
ENKEL: Nå får du Dufour 30 for 250 000 kroner, halve prisen av hva den kostet som ny i 2000. Dette er en super båt for start på ferielivet langs kysten. Rorkult er kult. Båten har også det meste av utstyr for turseiling.
ENKEL: Nå får du Dufour 30 for 250 000 kroner, halve prisen av hva den kostet som ny i 2000. Dette er en super båt for start på ferielivet langs kysten. Rorkult er kult. Båten har også det meste av utstyr for turseiling.
RASK: Finngulf 39 er kjent og fryktet fra regattabanen. Båten er konstruert av Håkan Sødergren, og bygget i Finland. Dette er en båt fra 1986 som både er rask og komfortabel, men som også koster mer å holde. Prisen er 490 000 kroner.
RASK: Finngulf 39 er kjent og fryktet fra regattabanen. Båten er konstruert av Håkan Sødergren, og bygget i Finland. Dette er en båt fra 1986 som både er rask og komfortabel, men som også koster mer å holde. Prisen er 490 000 kroner.
MODERNE: Elan 210 er konstruert etter moderne prinsipper og byr på mye seilglede, men er bare 21 fot. En perfekt båt til dagsturer og enkle overnattingsturer, og en båt som det vil være billig å eie. Til salgs for 269 000 kroner.
MODERNE: Elan 210 er konstruert etter moderne prinsipper og byr på mye seilglede, men er bare 21 fot. En perfekt båt til dagsturer og enkle overnattingsturer, og en båt som det vil være billig å eie. Til salgs for 269 000 kroner.
KUL: Arcona 32 var Arcona-verftets første modell. Denne båten seiler bra, og var moderne for sin tid i 1986. Båten er oppgradert med ny motor og elektronikk. Pris kr 265 000.
KUL: Arcona 32 var Arcona-verftets første modell. Denne båten seiler bra, og var moderne for sin tid i 1986. Båten er oppgradert med ny motor og elektronikk. Pris kr 265 000.
HYGGELIG 29-FOTER: Eiere av Hallberg-Rassy tar gjerne godt vare på sine båter, men med byggeår 1985, kan mye ha skjedd. 250 000 kroner er ikke mye for en Hallberg-Rassy, men om både motor og dekk må byttes blir det en dyr båt.
HYGGELIG 29-FOTER: Eiere av Hallberg-Rassy tar gjerne godt vare på sine båter, men med byggeår 1985, kan mye ha skjedd. 250 000 kroner er ikke mye for en Hallberg-Rassy, men om både motor og dekk må byttes blir det en dyr båt.
VELHOLDT 31-FOTER: Player har slektskap til Comfort 30 og Ballad, og den har sin opprinnelse helt tilbake til 60-tallet. Den har derfor begrenset med volum selv om Player 311 har høyere fribord. Pris 140 000 kroner.
VELHOLDT 31-FOTER: Player har slektskap til Comfort 30 og Ballad, og den har sin opprinnelse helt tilbake til 60-tallet. Den har derfor begrenset med volum selv om Player 311 har høyere fribord. Pris 140 000 kroner.
OPPGRADERT 28-FOTER: MK Båt lever å ta vare på gode seilbåter, og de plukker ut båter med kvaliteter og gjør dem om til smykker. Albin Cumulus er en velseilende Peter Norlin-konstruksjon. Båten fra 1983 leveres med nye seil og overhalt motor. Innredningen kunne gjort seg med en puss. Pris kr 150 000.
OPPGRADERT 28-FOTER: MK Båt lever å ta vare på gode seilbåter, og de plukker ut båter med kvaliteter og gjør dem om til smykker. Albin Cumulus er en velseilende Peter Norlin-konstruksjon. Båten fra 1983 leveres med nye seil og overhalt motor. Innredningen kunne gjort seg med en puss. Pris kr 150 000.