Bruktbåttips: Elan 350

MOMENTUM: Harald Klæboe, eier av NOR 14438, «Momentum» sier at Elan 350 er en unik kombinasjonsbåt han har «elsket fra første stund». Han kjøpte båten ny i 2011.

Fortsatt kanon

Snart 15 år etter at Elan 350 bød på banebrytende egenskaper er båten fortsatt ettertraktet - og det med god grunn: «Dette er noe av det beste for oss som ønsker en båt som kan brukes til alt», skriver en leser.

Publisert Sist oppdatert

Elan 350 og modellens VO70-inspirerte skrogform med stor bredde akter, doble ror og knekkspant skapte bølger i seilbåtbransjen ved lanseringen i 2010. Da vi testet båten samme år under tittelen «Pionerbåt for en ny epoke», gikk vi så langt som å si at Elan 350 representerte «en ny generasjon cruiser/racer». SEILmagasinets Morten Jensen begrunnet den noe dristige påstanden på følgende måte: 

«For det første: Følelsen av å ha kontroll når båten var presset på krengning, var enorm. Jeg har rett og slett ikke vært om bord i noen serieprodusert båt som har kunnet oppvise noe tilsvarende. Og en båt som føles sikker å kontrollere, er noe både tur- og regattaseilere verdsetter. For det andre: Stor akterlig bredde gir ekstra plass både i cockpiten og under dekk. Regattaseilere verdsetter godt armslag i cockpiten, turseilere verdsetter også plassen under dekk. For det tredje: Elan 350 er en båt som seiler ekstra raskt på slør og lens og som faktisk planer når forholdene ligger til rette for det. Turseilere foretrekker å seile med vinden om de kan, og med disse egenskapene kan dagsetappene bli lange og behagelige. For regattaseilere gir en planende båt en helt annen unnavind-opplevelse enn tidligere generasjoners båter.» 

PLUSS-ARTIKKEL - KREVER INNLOGGING

For å lese denne saken må du være abonnent

Et abonnement gir tilgang til alt innhold og vi har følgende tilbud:

Digitalt månedsabonnement

79,-

pr. måned

BESTILL HER

Digitalt
årsabonnement

699,-

pr. år

BESTILL HER

Gullabonnement
Blad og digital

899,-

pr. år – 6 utgaver + Norske Gjestehavner

BESTILL HER