FENIX: 28-foteren fra 80-tallet har et lettdrevet skrog, og krever lite kraft for å gli i lav fart.
FENIX: 28-foteren fra 80-tallet har et lettdrevet skrog, og krever lite kraft for å gli i lav fart.

Elbåten som fungerer

Tor Egil Melgård fikk en bedre båt etter at han kastet ut dieselmotoren og installerte elmotor. Løsningen viser at det er mulig å få god rekkevidde uten å gå på en økonomisk smell.

Publisert Sist oppdatert

– Jeg var godt fornøyd med den gamle Fenixen. Å kjøpe ny båt var helt utenkelig. Med elmotor fikk jeg mer plass og en mer miljøvennlig båt, forteller Melgård.

Som bonus fikk han også en moderne kjøleboks, og takket være de store batteriene ble spritbrenneren i byssa erstattet med en moderne induksjonsplate.

PLUSS-ARTIKKEL - KREVER INNLOGGING

For å lese denne saken må du være abonnent

Et abonnement gir tilgang til alt innhold og vi har følgende tilbud:

Digitalt månedsabonnement

49,-

pr. måned

BESTILL HER

Digitalt
årsabonnement

495,-

pr. år

BESTILL HER

Gullabonnement
Blad og digital

795,-

pr. år – 6 utgaver + Norske Gjestehavner

BESTILL HER