BRUKT: To bruktbåter til under 100 000 og to under 500 000 kroner egnet for familieseilas.

Fire familieseilere for nybegynnere

Ferieseiling er en prisgunstig ferieform, og en god bruktbåt vil holde seg godt i pris. Vi har plukket ut fire anbefalinger.

Publisert Sist oppdatert

Kjøper du en kurant og godt holdt bruktbåt, så skal det mye til for går på en økonomisk smell. Du kan få en grei båt for under 100 000 kroner, men har du 400 000, så får du en langt mer moderne båt, med mer komfort.

Kurante båter

Om du er en fersk seiler, eller båtbruker, så er det en god ide å starte med en kurant båt. Båter det finnes mange av på markedet har en riktig markedspris, så du tar en lavere risiko. Om du kjøper båt for å teste ut båtlivet, så kan det være smart å starte med en mindre båt, men er bår som du også lett kan få solgt igjen, om den ikke passer dine behov.

Vi har plukket ut to kurante båter under 100 000 og to under 500 000.

Vi snakker om båter med overnattings muligheter til en hel familie.

Økonomisk risiko

Bruktbåt priser varierer etter konjunkturer, og er nok nå litt på vei ned etter to år med selgers marked. Over tid så er prisene relativt stabile. Nye båter faller en del i pris de første årene, mens 20-40 år gamle båter faller marginalt, om eieren tar godt vare på båten.

Den store økonomiske smellen kommer om motoren bryter sammen, eller om seilene revner.

Brukte seilbåter er overraskende billige, og prisene i Norge ligger langt under prisene i resten av Europa. Om du ser etter en båt med overnattingsmuligheter, så er seilbåt et riktig valg, og du får langt mer for pengene. Det er også langt billigere og mer miljøvennlig å bruke en seilbåt. Men selv om du kan forflytte deg gratis i en seilbåt, så koster det med havneplass og forsikring. En båt krever også årlig vedlikehold som kan koste litt.

Enklere å håndtere

Mange båtkjøpere har den oppfatning at seiling er komplisert, og at båtlivet blir enklere med motorbåt. Det er en myte. Ja, seiling må læres, men du trenger ikke å heise seilene, og du kan fint komme dit du vil med båtens motor, det tar bare litt lengre tid, men sparer deg i mye penger.

Nybegynnerens skrekk er å legge til kai. Det er mye enklere med en seilbåt. En seilbåt blir mindre påvirket av vind, og holder en mer stabil kurs takket være kjølen. En seilbåt er også enklere å styre. På lav fart vinkler styringen på en motor båt, og den har langt større svingradius enn en seilbåt.

Å seile kan du starte med en dag det er sol og rolig vind, kanskje med en som har seilt litt før til hjelp. Du vil bli overrasket hvor deilig det er å skru av maskinen, og la vindkraften gjøre jobben.

MAXI 84: En gang en drømmebåt for familieseiling, nå en praktisk turbåt for minimalt budsjett.
SPORTY: Albin lagde litt mer sporty turseilere. Cumulus har det meste for turseiling.

Billige svenske familieseilere

Albin og Maxi var på 70-og 80-tallet det Bavaria og Hanse er i dag. Forskjellen var at den gangen var 30 fot en stor båt. Maxi 77 på 25 fot var en storselger, og da Maxi 84 på 28 fot kom, ble det en drømme båt. Maxi 84 hadde den gangen alt av komfort en familie kunne drømme om. Pumpedo, innlagt vann og innenbordsmotor.

Pelle Petterson, designeren av Maxi, klarte å få mye inn på få fot. Maxi 85 ble en kjempesuksess.

Albin var også store, og Albin Cumulus var Maxi 84 sin utfordrer. Cumulus ble konstruert av Petter Norlin, og er en raske og vakrere båt, og passer bedre for dem som har seilt litt før, og kjøper båt for å få mer glede av å seile.

Maxi 84 holdt en høyere kvalitet enn Cumulus, som hadde problemer med roret de første årene. Kjøper du en slik båt i dag, så er eierens evne til å ta vare på båten mye viktigere enn byggekvaliteten på 70 tallet.

Det er flere Maxi 84, og en sliten båt kan du få for under 30 000, mens en båt i topp stand vil koste over 100 000 kroner. Da bør motoren være skiftet og seilene relativt nye.

Albin Cumulus ligger på samme nivå, kanskje litt under.

Planløsningen på de to modellene er svært lik, og skal hele familien sove over, så må benkene i salongen benyttes som køyer.

TRYGT: Du gjør sjeldent feil om du kjøper en brukt Bavaria. Prisene holder seg relativt stabile. Bavaria 30 er en kompakt turseiler.
KUL: First 31.7 gir mye av alt. Det er en rask turseiler egnet for regatta til en hyggelig pris.

Kompakte turseilere

Båter fra 70-80-tallet har langt lavere komfort enn mer moderne seilbåter. Kommer du opp i 30 fot, så har du lugarer med dør, og kanskje dusj, både ute og inne.

Bavaria satte en ny standard på slutten av 90-tallet. Bavaria 30 er en av verftets minste modeller, men har det en liten familie trenger for å bo om bord i noen uker i løpet av sommeren. Det er en svært bra båt å lære seg å seile, og med den kompakte størrelsen så er det lettere å få plass i havn, og det blir mindre krefter.

Bavaria 30 er ingen skarpseiler, men får du en båt med rulleforseil og rullemast, så kan ikke seilingen bli enklere. Du får en kurant Bavaria 30 for mellom 350 000 og 450 000 kroner.

First 31.7 er en langt mer sporty alternativ. Dette er en båt du kan nå lengre med, for seil, og en båt som gir morsomme seilopplevelser. First 31.7 er også godt egnet for regattaseiling, selv om den har alt av komfort.

En First 31.7 får du fra 400 000 til 500 000 kroner.

I SEILmagasinets testguide finner du over 530 seilbåter. Du finner samlingen her.