TWOSTAR 36: Arkivfoto av oppussingsobjektet fra Færderseilasen 2003.

IKEA-båten

Flyvepapp fra Sverige er en god betegnelse på Twostar 36.

Publisert Sist oppdatert

TwoStar 36

LOA10,96 m
Vannlinje9,00 m
Bredde2,99 m
Dypgående1,90 m
Deplasement4950 kg
Kjølvekt1950 kg Jern
Ballastandel39.4 %
Mastehøyde16,7 m
LYS1,23
Storseil40,0 kvm
Genoa I36,5 kvm
Fokk21,5 kvm
Spinnaker90,0 kvm
Ståhøyde1,80 m
MotorVP 2002, 18 hk
DieseltankPlast 50 l
VanntankPlast 120 l
Konstruksjonsår1984
Produksjon1985-1990
Antall båter30-40
ProdusentOlsson & Söner
KonstruktørHåkan Södergren

Kilde : Wikipedia

Twostar 36 ble lansert i 1985. Båten hadde mange nye idéer. Den var billig og hadde enkle funksjonelle løsninger, og mange løsninger som man finner på moderne båter. Båten er konstruert av Håkan Södergren som i nyere tid har tegnet SwedeStar 37 og Tarac. Båten er bygget i glassfiber-sandwich og har en ramme av aluminium som stiver opp riggen. Den er 36 fot med kun 2,99 meter bred og veier under fem tonn.

Smal og rask

Twostar har et LYS-tall på 1,23. Båten har mye seil og et lett, langt og smalt skrog. Båten har skinne for selvslående fokk, men har også lensetakler.

Båten har rette, elegante skroglinjer, ikke IOR-båtenes kuler som var i tiden på 80-tallet. Båten er også bred i hekken i forhold til maks bredde slik som dagens båter. Roret er fritthengende og kjølen har bulb av jern, slik som de fleste moderne båter. Men kjølinnfestningen er smart med en bred flens som vil redusere skadene ved grunnstøting, en løsning som moderne båter bør kopiere. Skroget har også et kjølsvin som er nedfelt i kjølen, en brønn som vannet samler seg i hvis det skulle bli lekkasje.

Twostar er smal, men flat i bunnen. Den stopper ikke opp i nedoverbakker. Båten har rorkult og blir derfor mer sporty å styre. Dermed har den heller ikke noe ratt som sperrer cockpiten, og båten har mindre leamikk som kan gå i stykker.

Riktig størrelse

Båten har innredning av bøk. Stilen er svært enkel. Både akterlugaren og forpiggen er åpne, og det er heller ikke dører foran skap. Mye av innredningen er laget av tekstiler. Båten har en meget stor akterkøye, bra forpigg, og en salong som kan gjøres om til gode sjøkøyer. Den har et bra baderom med dusj og en stor bysse. Båten mangler kartbord, og var på dette feltet 25 år foran resten av de fleste i bransjen.

For en familie har båten en ypperlig størrelse. Den er som en 34-foter som er strukket litt, noe som vil gjøre den bedre i sjø, men liten og lett nok til at man ikke trenger elektriske vinsjer, baugpropell med mer.

MODERNE: TwoStar 36 er konstruert uten tanke på IOR, og har lange rette harmoniske linjer.
LYS: En Twostar 36-eier skrev på Sailguiden at han har seilt fra mange kvadratkilometere med regnskog. Forhåpentlig kan vi senere presentere dette fotoet som et «før og etter»- bilde.

Testet i Seilas

Twostar 36 ble testet av Seilas og rapporten ble publisert i Seilas 1-1986. I testpanelet var Birger Kullmann og Morten Jensen, nå redaktør i Seil-magasinet. Båten ble beskrevet som det mest spennende som hadde skjedd på seilfronten på lenge; Byggteknisk representerte båten noe av det bedre vi hadde sett, og demonstrerte hvilke muligheter kompositt-bygging kombinert med space-fram teknikk hadde å by på.

Sterke sider som ble trukket frem var seilegenskapene, innredningsløsningen og cockpiten. Noen barnesykdommer, og dårlig dimensjonerte detaljer trekker ned. Seilas hevdet at produsenten hadde vært litt for sparsommelig på dekksutstyret, akkurat som dagens billigbåter. Båten ble også kritisert for å være tung på roret.

Sett med dagens øyne vil nok pluss og minuslisten være litt annerledes. Båten har badeplattform med dusj, det er det ikke mange av båtene fra den tiden som har. Den har en godt disponert innredning med stor bysse og bad.

Tydelige svakheter er at det er dårlig ståhøyde under dekk, ca 1,80, og riggen har lensetakler.

Vant Watski Two Star

Twostar 36 ble tegnet for TwoStar-regattaen som ble holdt over Atlanterhavet på 80-tallet. Søsterbåten «Twosome» med Tormod Lie som skipper har deltatt i alle Watski TwoStar og Simrad OneStar som har vært holdt i Norge. I fjor vant han sin klasse og ble overall vinner av den særdeles tøffe etappen fra Arendal til Hankø.

– Twostar 36 har egentlig sine styrker i lite vind, men sparker også godt fra seg på unnavind under tøffe forhold, sier Lie. Hastighetsrekorden satt vi under Skagen Race i 2007 hvor vi hadde 21,4 knop på loggen for bare storseil, forteller Tormod Lie til Seilas. Båten skal seiles flatt, og blir litt rank på kryss når det blåser opp, mener han.

– Dårlige innfestininger til rekkestøttene, et trangt rorlager og vann som kan gjemmeseg i bunnrammen er båtens svakheter, mener Lie.

Til sommeren bytter han motor og får forbedret riggen.

Faksimile fra Seilas 1-1986 hvor båten var omtalt.