X-99: Uten regattaklasse er markedet dødt i Norge, men i Tyskland er klassen stor.
Mick Anderson
Nå forsvinner bruktbåtene til utlandet
Høye bruktpriser og stor etterspørsel i Europa kan gjøre det lønnsomt å selge båten internasjonalt.
Trond Atle Huth tjente gode penger på å selge sin X-99 til Tyskland.
–I 2019 kjøpte jeg en X-99 MKII for 260 000 som var da en grei pris. Nå ligger klassen død i Norge, og jeg vil bytte over til en Bavaria Match 35 eller noe linkene, men uten en regattaklasse har båten vært tungsolgt. Det førte til at jeg kontaktet den internasjonale X-99-klasseklubben og fikk respons, forteller regattaseileren. Åtte potensielle kjøpere meldte seg, men han solgte ikke til høyeste bud. Båten gikk til et par som ville feriere i Norge da de hentet båten i Stavanger. Salgssummen ble 350 000 kroner. I tillegg må kjøperen betale 19 prosent merverdiavgift for å få den inn til Tyskland.
Gullabonnement
Blad og digital
899,-
pr. år – 6 utgaver + Norske Gjestehavner
BESTILL HER