TRE MÅNEDER LANGS NORSKEKYSTEN

IDYLL: «Simetra» fortøyd i Fjørtoft Gjestehavn.
OVERSIKT: Dronebilde av Fjørtoft havn.
Daniel og Marianne på vei fra Ålesund til Fjørtoft
BESØK: Moren til Marianne i solnedgang ved Fjørtoft Havn.
NORDVESTLANDET: Gjestehavnen i Bud

Lært å lytte til de lokale

Marianne Svinsholt Smith og Daniel Hauksson beveger seg langsom nordover, og har siste uken seilt fra Ålesund til Hitra. Under veis har de fått gode tips.

3UKER: Turen startet fra Røyken. Første uken gikk til Tananger, andre uken til Ålesund, og nå befinner båten seg på Hitra.

Epost fra Marianne Svinsholt Smith (33) fra Melsomvik og Daniel Hauksson fra Drammen (30) i «Simetra».

Den tredje uka vår på seiltur langs norskekysten har vi lagt noe kortere distanse bak oss enn de foregående. Vi ble i Ålesund fra 16. til 18. mai. Det var bestemt på forhånd at vi skulle ferie nasjonaldagen der.

De lokale har alltid rett

Det var mye båter i havna og hyggelig båtliv. Moren til Marianne kom på besøk 17. mai og feira sammen med oss. Vi tok turen videre til Fjørtoft den 18. mai etter tips fra nabobåten i havna. Vi ønska egentlig å ligge i uthavn, men det var ikke store mulighetene for det fikk vi høre. De lokale har som regel rett, så da fulgte vi rådet. Fjørtoft var en fin plass, vi gikk en kveldstur opp til ei lita topp som heter Ramsberget og fikk flott utsikt til solnedgangen som gikk ned i horisonten. Det er noe helt spesielt med utsikten fra høyden på ei øy, du ser mer gjennom stillheten som omringer deg.

Nytt leketøy

Dagen etter dro vi til Molde, der ventet vi en ny starter til motoren som nå trengte hammerslag for å få starta. Greit å få bytta. Vi valgte å legge oss i ei uthavn som het Islandsvågen. Omringet av flotte fjell var det en perfekt plass i rolig vær. Vi gikk til innkjøp av SUP-brett i Ålesund og fikk sjøsatt det, morsomt å ha en aktivitet å ty til når det er mye stillesitting i båten. 19. mai fikk vi levert ny starter på ettermiddagen, vi satte i gang å bytte ut den gamle og gleden var stor da motoren durte på første forsøk etter byttet.

Forbi Hustadvika

Planen vår videre ble endret grunnet innkjøp av oppdateringsbrikke til kartet, vi bestilte denne til Kristiansund. Fra Molde la vi kursen til Bud da det var meldt 10 m/s fra nord, og det var mer vind enn vi ønska oss forbi Hustadvika. Vi fikk god ly i Bud og sovna til ulelyd i masta. Fra Bud dro vi til Kristiansund og turen forbi Hustadvika gikk helt fint, vi var fornøyde med at vi ikke dro ut dagen før da sjøen rullet godt med de 5-6 m/s vi hadde på turen. Vi ble ventende et døgn i Kristiansund før vi fikk kartbrikka og igjen kunne legge ut på tur. Vi tok en ettermiddagstur mot Hitra og uthavna Dalavågen. Vi lå trygt for anker og kursen videre er nå skissert til Sauøya, Bessaker og Lekvik.

OVERSIKT: Dronebilde av Fjørtoft havn.
LEKETØY: Marianne på SUP-brett i Islandsvågen.
BERYKTET: Daniel fornøyd forbi Hustadvika.