KORREKT: Her har båteieren brukt bunnstoff for aluminium i område rundt rorakslingen.

– Unngå brøler under vårpussen

Aluminium og bunnstoff med kobber er en dårlig kombinasjon, noe ikke alle har fått med seg, advarer ekspert.

Publisert Sist oppdatert

– En liten påminnelse før vårpuss. Hold kobber bunnstoff unna rorstamme og lager. Minimum 30 mm unna. Bruk drevspray inn mot roraksel. Vi bytter noen slike ytterlager i løpet av året. I tillegg har vi de med aluminium roraksel...det koster nytt ror. Det kan se ut som plast og stål på din båt - men de fleste har ytterlager som her, advarer Per Ferskau som driver Amundsen Båtslipp på Nærsnes i Asker.

Med kobber mot aluminium oppstår det en galvanisk korrosjon hvor aluminium blir taperen. Det gjør at det er utviklet egnet bunnstoff for aluminiumsskrog, og for drev.

ALUMINIUM: Ytterlager i aluminium med korrosjonsskader.
DREV: Også drevet vil korrodere om du bruker feil bunnstoff.
BEKYMRET: Per Ferskaug opplever at flere har fått problemer med moderne båters store vinduer, og frykter at liv kan gå tapt på havet.

– Når rorlageret korroderer så oppstår det en stor ekspanderende kraft. Det vil til slutt låse styringen. Dessverre hjelper det ikke å pusse rorlageret. Korrosjonen vil fortsette og styringen vil før eller senere gå i lås, sier eksperten. Heldigvis vil styringen slutte å virke når båten ikke er i bruk, det er mindre risiko for at styringen låser seg ute på havet hvor rorakslen er i stadig bevegelse.

– Jeg går ut med denne advarselen fordi jeg er lei av alle som gjør denne tabben, og mange tror at jeg bytter rorlager for å få mer jobb, men det er det ikke. Det er en jobb jeg gjerne vil unngå å gjøre, sier Ferskaug. m