KUR: Per Ferskaug har medisinen som skal til for at båten skal bli raskere.
KUR: Per Ferskaug har medisinen som skal til for at båten skal bli raskere.

Fartsdoktorens hemmeligheter

– Mye å hente med enkle grep, mener Per Ferskaug.

Publisert Sist oppdatert

– Jeg tar opp flere hundre båter hvert år, men det er svært få av disse som har et optimalt undervannskrog. De som har det, er gjerne de du ser på toppen av resultatlisten i regattaer, fortsetter han. SEILmagasinet snakker med guruen i det han er i gang med å optimalisere en Sun Fast 3300, som kommer direkte fra fabrikken. På vannet er en eldre Sun Fast 3200 akkurat blitt ferdig, og fått et bedre ror og kjølprofil.

– Det er mye å hente på detaljene. 49er-jollene ble tidligere levert med en elendig finish. Et forskningsprosjekt regnet ut at en slik jolle i optimalisert utgave vil passere 150 meter foran over målstreken i en olympisk regatta. Der er grunnen til at 49er jollene som skal delta i OL i Tokyo har vært innom Nærsnes. Da vi besøkte verkstedet var det også to Finn-joller, den ene tilhører Anders Pedersen. Nå vil også storbåtseilerne ha det lille ekstra som jolleseilerne har vært opptatt av lenge.

PLUSS-ARTIKKEL - KREVER INNLOGGING

For å lese denne saken må du være abonnent

Et abonnement gir tilgang til alt innhold og vi har følgende tilbud:

Digitalt månedsabonnement

49,-

pr. måned

BESTILL HER

Digitalt
årsabonnement

495,-

pr. år

BESTILL HER

Gullabonnement
Blad og digital

949,-

pr. år – 6 utgaver

BESTILL HER

Powered by Labrador CMS