KUR: Per Ferskaug har medisinen som skal til for at båten skal bli raskere.
KUR: Per Ferskaug har medisinen som skal til for at båten skal bli raskere.

Fartsdoktorens hemmeligheter

– Mye å hente med enkle grep, mener Per Ferskaug.

Publisert Sist oppdatert

– Jeg tar opp flere hundre båter hvert år, men det er svært få av disse som har et optimalt undervannskrog. De som har det, er gjerne de du ser på toppen av resultatlisten i regattaer, fortsetter han. SEILmagasinet snakker med guruen i det han er i gang med å optimalisere en Sun Fast 3300, som kommer direkte fra fabrikken. På vannet er en eldre Sun Fast 3200 akkurat blitt ferdig, og fått et bedre ror og kjølprofil.

– Det er mye å hente på detaljene. 49er-jollene ble tidligere levert med en elendig finish. Et forskningsprosjekt regnet ut at en slik jolle i optimalisert utgave vil passere 150 meter foran over målstreken i en olympisk regatta. Der er grunnen til at 49er jollene som skal delta i OL i Tokyo har vært innom Nærsnes. Da vi besøkte verkstedet var det også to Finn-joller, den ene tilhører Anders Pedersen. Nå vil også storbåtseilerne ha det lille ekstra som jolleseilerne har vært opptatt av lenge.

– Det jeg gjør er ingen hemmelighet, og det meste kan folk gjøre selv, forteller han ærlig. Men det krever innsats. Simen Løvgren hadde sin tidligere Sun Fast 3200 hos Ferskaug, og fikk en ny båt etter behandlingen.

For å lese denne saken må du være abonnent

Et abonnement gir tilgang til alt innhold og vi har følgende tilbud

Digitalt abonnement - 49 kroner per måned, første måned gratis

Bestill her

Digitalt abonnement - 495 kroner per år

Bestill her

Total abonnement - 795 kroner per år

Bestill her

Powered by Labrador CMS