SURFBRETT: «Holcim – PRB» er en Guillaume Verdier-konstruksjon, og er typisk for den nye generasjonen IMOCA.

Fem Ocean Race-båter med i Défi Azimut

Kun fem IMOCA båter har bekreftet deltagelse i jorda rundt regattaen som starter i januar. Alle disse vil møte hverandre denne helgen.

Publisert Sist oppdatert

Interessen for Vendee Globe er skyhøy, og noen lag vil benytte båten under Ocean Race som oppkjøring for soloregattaen rundt jorda. Det er satt et tak på 40 båter, og det blir sannsynligvis et tøft uttak for å kunne stille til start.

15 nye IMOCA-båter skal bygges før Vendee Globe, og fire av de fem som skal seile Défi Azimut er lansert etter Vendee Globe. 29 båter vil være på startlinjen som består av et speedrace onsdag, en 48-timers regatta med start torsdag, og et sponsorevent på søndag. I november starter Route du Rhum, en regatta som i Frankrike er like stort, eller større enn Vendee Globe. Route du Rhum gjorde at Ocean Race 2022-23 måtte flytte starten over på nyåret. De fleste båtene i Ocean race skal først seile soloregattaen Route du Rhum.

Ny generasjon

For første gang i historien så var det en eldre båt som vant Vendee Globe. Vinneren Yannick Bestaven hadde til og med fire år gamle foiler da han vant. De nye store foilene fungerte ikke godt nok i Sørishavet. Den nye generasjonen båter skal foile bedre under tøffe forhold.

RASKEST: «Apivia» blir målestokken for de nye båtene. Sjekk den ombygde baugen.
NY: Jeremie Beyou valgte Sam Manuard for sin splitter nye IMOCA.

De fleste av de nybygde båtene er konstruert av Guillaume Verdier som også står bak «Apivia», båten som har vært raskest de siste årene, men om man skal beskrive fellestrekkene for de nye IMOCA-båtene, så har de fått skrogformen til Sam Manuards «LÓccitane» og foilene til siste «Hugo Boss», utviklet av Alex Thomsons lag. Den nye generasjonen har fått scow-baug, og foiler som fungerer bedre på rommere vinkler.

Scowbaugen skal sprette på bølgene, og ikke stoppe båten. «Apiva» er en av flere båter fra forrige generasjon som har fått en modifisert baug.

DELTAGERE: 29 skippere er påmeldt til regattaen som nå starter.
AMERIKANSK: «11th Hour» er den eneste nye IMOCA som er bygget kun for Ocean Race.

Amerikansk satsning

Amerikanske «11th Hour» var første båt ut med IMOCA for Ocean Race. De kjøpte først «Hugo Boss», og brukte den til å skaffe erfaring til sin regattabåt. Nye «11th Hour» var første båt ut i siste generasjon. Den er tegnet av Guillaume Verdier med tanke på å bli seilt med mannskap.

To tyske

Skipperen og noen av mannskapet på Landmark 43 «Intermezzo» har kjøpt gamle «Hugo Boss» og er den eneste av Ocean Race båtene som ikke er ny. Laget seiler «GUYOT environnement» fra 2015, en båt konstruert av VPLP Verdier for foiler.

Den andre tyske båten er Team Malizia med Boris Hermann. Han stiller i en splitter ny båt, en båt som skal brukes både til Vendee Globe og Ocean race. «Malizia» er konstruert av VPLP. Hermann har sluppet til med egne ideer, og det blir spennende å se om dette gir uttelling.

TYSK: «GUYOT environnement» er gamle «Hugo Boss» som har seilt som «11th Hour» i mellomtiden.
TYSK: Boris Hermann har utviklet en båt sammen med VPLP med nye ideer. Det kan gå to veier.

.

FRANSK: Paul Meilhat deltok ikke i siste Vendee Globe fordi han jobbet med et Ocean race-prosjekt som har gitt frukter.
FRANSK: Kevin Escoffier har fått ny båt, og feiret ved å satse også på et Ocean Race prosjekt. Han har deltatt i Volvo Ocean Race.

To franske

Det deltar to franske båter. Paul Meilhat har jobbet lenge med et Ocean Race prosjekt, og stiller med nybygde «Biotherm». Båten er konstruert av Guillaume Verdier.

Kevin Escoffier ble reddet under Vendee Globe da hans båt «PRB» brakk i to. Nå har han en ny båt, og i sommer fikk han en ny sponsor for Ocean race. Han seiler «Holcim – PRB». Han er den eneste av Ocean Race-båtene som seiler solo, de andre har med fullt mannskap. Også denne båten er tegnet av Guillaume Verdier.