Test fra arkivet: Dehler 44

Dehler imponerte med ny design
Dehler 44 er en rask båt med innovative detaljer, men som mangler den siste finpussen.
Dehler 44 ble kåret til Årets Båt i Europa for 2007 den gangen de nominerte båtene ble inndelt etter lengde. 44 foteren vant i klassen 12 til 14 meter. I kategorien var også Maxi 1300, Sun Odyssey 42 DS, Grand Soleil 40 og Najad 440 AC nominert.
Dehler 44 ble for stor og dyr for det norske markedet i 2007, et marked på topp. Men Dehler 44 har blitt bruktimportert til landet, og «Off Course» har hevdet seg svært bra på regattabanen. SEILmagasinet lyktes ikke å finne slike båter på bruktmarkedet i Europa. Dehler fikk på denne tiden finansielle problemer, og ble i 2009 kjøpt opp av Hanse Yachts.
Testen ble publisert i Seilas 2-2007 over to sider.
Dehler verftet har engasjert det sørafrikanske designteamet Simonis/Voogd til å fornye hele programmet til det tidligere tyske, nå nederlandskeide verftet. Designerne har fått relativt frie hender og den første båten i serien, Dehler 44, fikk mye og positiv oppmerksomhet under testene både i IJmuiden og i Barcelona. Først og fremst stakk båten seg ut ved lekker design og mange fine detaljer. Designerne har virkelig lyktes i en total fornyelse av verftets designprofil. 44-foteren skiller seg klart fra forgjengerne og fremstår som en moderne cruiser-racer med fremragende seil- egenskaper. Juryen fremhevet nettopp disse, samt design og innovasjon som båtens mest fremtredende egenskaper.

Dehler 44
Loa | 13.70 m |
Lvl | 11.95 m |
Bredde | 3.86 m |
Dypg. | 2.20 m |
Vekt | 8400 kg |
Mastehøyde | 20.85 m |
Storseil | 60 kvm |
Fokk | 44 kvm |
Genoa | 61 kvm |
Spinnaker | 172 kvm |

Dekk og cockpit
Designteamet hadde enkelte løsninger som vi tror vil bli standard på denne type båter i fremtiden. Trommelen til rullefokka ligger under dekk. Dette er en visuell forbedring og gjør det mulig å legge fokkas underlik nær dekk. Selv om vekten av trommelen stadig er ugunstig helt fremme i baugen, er det ellers ikke lenger nødvendig å demontere denne til regattaseiling. Dekksløsningene ellers skiller seg lite fra dagens moderne båter, med «tyskerskjøte» for storseil lagt under dekk. I cockpit var fall og andre løse ender godt samlet i eget rom med luke ved nedgangen til salongen. Salongbordet som utgjør en del av selve dørken i cockpit heves til spiseposisjon ved en snedig løsning. Luken til salongen er tredelt og faller ned i en åpning i akterkant av leideren. Båten er lett å styre med to ratt og sitteposisjoner for rormann og mann- skap fungerer bra, med egen løft- bar fotstøtte for rormannen.



.


Interiør
Til sine 44 fot virker båten liten under dekk, bortsett fra i forlugren som er romslig med små og store skap og skuffer til stuing. Båten har to bad. Akterlugarene derimot virker trange med begrenset stueplass og salongen er heller ikke spesielt stor. Her er til gjengjeld mye lys, selv om vi ikke likte støpets beige farge spesielt godt. Motorrommet er ikke spesielt godt tilgjengelig. I kartbordet hadde designerne gjort det mulig å senke kartplotteren, ifølge dem selv en gimmick uten særlig praktisk betydning, men løsningen bidrar i hvert fall til et rent og stort kartbord. Kjølinfestningen skal gjøre det mulig å grunnstøte i inntil åtte knops fart uten å skade båten.

Seilegenskaper
Dehler 44 utmerker seg ved gode seilegenskaper og det skal bli spennende å se hvordan båten står seg i regattasammenheng mot X og Grand Soleil i tilsvarende størrelser. Sammenlignet med dem er Dehler smalere i skroget. Det gjør den raskere på lens, og kryss i lite vind. Dehler har også en meget høy kjølprosent, 40 prosent på regattaversjonen. Det øker sikkerheten. Båten var lett å styre, selv om vibrasjon i kjølen var sjenerende på testbåten, noe som ble lovet utbedret når båten kommer i serieproduksjon.
Mange valgmuligheter
Dehler 44 leveres i tre varianter, standard, SQ og regatta. I de to siste er skroget støpt med epoxy, mens standardutgaven er i Vinylester. De to mest avanserte har også kullfibermast. Regattaversjonen veier bare 8, 6 tonn, og har en ekstra dyp kjøl.
Innredningen leveres også i en rekke varianter. Du kan velge mellom tradisjonell lay-out med u-bysse, eller med en lay-out med langsgående bysse. Liker du den tradisjonelle stilen så gå for «Elegance». «Avantgarde» er mer minimalistisk.
Pris varierer mellom NOK 2.750.000 og NOK 2.911.000 inkl. mva avhengig av innredning og utstyr, men eksklusiv seil og elektronikk.
