ONE DESIGN: Ecoracer skal både fungere under ORC, men også bli en egen entypeklasse.

Verdens første gjennvinnbare regattabåt

EcoRacer 25 imponerte under Årets Båt i Europa, men var bare en prototype. Nå kommer produksjonsbåten som har vokst til 30 fot.

Publisert

EcoRacer 25 ble utviklet for å vise at det e mulig å bygge en bra båt som også er resirkulerbar. Det er en sportsbåt utviklet for ORCi sin sportsklasse. Den kan beskrives som en 25 fots TP 52: Herlig på kryss og planer på slør, men er fryktelig våt. Dette er en diger jolle, totalt uten innredning.

Båten, konstruert av Metteo Polli, er bygget for å vise frem ny teknologi, og vil aldri bli satt i produksjon. EcoRacer skal være et bevis på at det er mulig å bygge en båt med lavere fotavtrykk, en båt som kan resirkuleres. Den er laget med fiber av lin og basalt, bundet sammen med Elium, et termoplastisk resin som skal ha egenskaper som epoksy. Forskjellen er at både den smeltbare bindeplasten og fibrene kan gjenbrukes.

Elium er alt blitt brukt på noen regattabåter og hos Beneteau. Under messen i Paris ble det vist frem en First 44 bygget med Elium. Denne en båt har dessuten elmotor. Også Beneteau tenker på fremtiden.

PROTOTYPE: EcoRacer 25 var nominert til Årets Båt i Europ, og fikk pris for sin byggemetode.
RESIRKULERBAR: Ecoacer OD 30 blir bygget i termoplast, en plast som kan benyttes flere ganger.
RASK: EcoRacer 30OD er en utvikling av Corsa 915.
DEKK: 30-foteren får en diger cockpit, og kan minne om en liten TP52.

Entype og ORC

EcoRacer 25 ble ti over all under EM i ORC Sportboat i 2022, og seks i sin klasse, slått av en rekke Melges 24 en SB4 Carbon på topp.

LAMINAT: Båten får en sandwich-laminat med skumkjerne, og basalt/karbon-fiber-forsterket termoplast.

Båten som vant overall ble «Sugar» en Corsa 915, også designet av Metteo Polli. Corsa 915 blir også utgangspunktet for Ecoracer OD30, en båt som både skal fungere som entype-båt, som under ORC.

Ecoracer OD30 skal bygges etter samme metode som EcoRacer. Nyheten vokser litt i bredden i forhold til Corsa 915, og får en litt dypere kjøl, litt mer duk, og blir 200 kg lettere. Den får også en annen rigg med firkant topp storseil i motsetning til Corsa 915 som har et tradisjonelt storseil.

Kjølen er hevbar, og båten kan transporteres på henger, tiltet over, for å komme under maksimalgrensereglen.

Også havseilas

Det skal være mulig å benytte båtene også under ORC i den minste klassen. Den skal ha minimum av innredning for regler for kort havseilas.

Båten leveres uten motor, men har en motorbrønn under cockpitdørken for en påhengsmotor.

Northern Light Composites har nå første båt under arbeid. De vil selge de ti første båtene for 130 000 euro, ca 1,7 millioner kroner med moms.