Salon Nautic Paris

MILJØBÅT: First 44e er første båt ut i Beneteaus satsing på gjennvinnbare båter.
MILJØBÅT: First 44e er første båt ut i Beneteaus satsing på gjennvinnbare båter.

Gjenvinnbar First 44e fra Beneteau

Miljøvennlige seilbåter får oppmerksomhet på båtutstillingen i Paris, når Beneteau lanserer Oceanis Oceanis 30.1 og First 44e med elpoder. First 44 bygges også med en harpiks som forenkler gjenvinning.

Publisert Sist oppdatert

Salon Nautic, Paris

First 44 ble lansert på Cannes Yachting Festival tidligere i høst, men i Paris stilles den ut i en mer miljøvennlig utgave. I partnerskap med Volvo Penta, Toqeedo og Vision Marine vil Beneteau satse sterkere på bærekraftig båtliv i årene som kommer.

First 44e er den første produksjonsmodellen bygget i ELIUM, som en del av et samarbeid mellom Beneteau og Arkema, som skal skape et mer bærekraftig båtliv. Investeringene i et grønner båtliv omfatter mer enn utviklingen av nye og organiske bindemidler for å laminere glassfiberen, slik at denne kan skilles ut og gjenbrukes ved skroting av båten. Implementeringen av produksjonslinjene har krevd tre års utvikling, og en grundig overhaling av Beneteaus prosesser, melder selskapet, som vant nylig en båtbyggerpris for miljøforbedring i produksjonsprosessen.

–På produktutviklingssiden fokuserer vi for tiden på å redusere miljøpåvirkningen på to nøkkelområder: komposittmaterialer og fremdriftssystemer, sier Gianguido Girotti, administrerende direktør for båtdivisjonen.

ENERGI: 2 x 5 kW batterier fra Torqeedo under dørken på Oceanis 30.1.
ENERGI: 2 x 5 kW batterier fra Torqeedo under dørken på Oceanis 30.1.
SEILBÅTDREV: Torqeedo system med to podder under båten sørger for fremdriften.
SEILBÅTDREV: Torqeedo system med to podder under båten sørger for fremdriften.

Oceanis 30.1e

First 44e er utstyrt med Torqeedo pod-system med to podder under båten. Disse drives av en 20 kWh batteribank. Batteriene kan lades enten i havn eller til sjøs med en dieselgenerator. Franskmennene snakker nå om «silent-yachting», der man kan seile selv i svært lett vind, støttet av den elektriske motoren som bidrar til å skape egengenerert vind.

En elektrifisert versjon av Oceanis 30.1 blir også lansert på Salon Nautic denne uka. På Océanis 30.1e er løsningen som er valgt 100 prosent elektrisk, fortsatt basert på en Torqeedo-pod hvis 5 kWh-batteri kan lades opp i havnen eller ved hjelp av solcellepaneler. Samarbeidet mellom Groupe Beneteau og Torqeedo utvider mulighetene for båtfolk til å bli 100 prosent utslippsfrie, sa Fabian Bez, administrerende direktør i Torqeedo på messen. Partnerskapet mellom de to selskapene har allerede sett suksess hos Excess (en hybrid-elektrisk testrigg som drives av Torqeedos Deep Blue saildrive) og Delphia (der modellene 10 og 11 er 100 prosent elektriske).

Torqeedo åpnet nylig et nytt 8300 kvadratmeter stort anlegg nær München, hvor alle selskapets aktiviteter, inkludert forskning, utvikling og produksjon, vil finne sted.