Bli abonnent Nyhetsbrev Annonser hos oss
SLØR: Det kan bli en rask regatta, men allikevel tøft å rekke maksimaltiden viser beregninger.
SLØR: Det kan bli en rask regatta, men allikevel tøft å rekke maksimaltiden viser beregninger.

– Det blir tøft å rekke maksimaltiden

Hollenderseilasen har fått en senere start og lengre bane. Det gjør at det blir en utfordring å komme i mål før maksimaltiden renner ut kl. 22.00 lørdag.

Publisert Sist oppdatert

–Selv med første start, så viser beregninger at jeg kommer til å slite med å rekke i mål i tide, forteller Eira Nautsvik til SEILmagasinet. Hun har kjørt ulike værmodeller, og den med den mest optimistiske er hun i mål 45 minutter etter maksimaltiden renner ut, mens den mest pessimistiske er 01:25 natt til søndag.

– Vi har flyttet startpunktet for å gjøre det mulig for deltagerne å seile direkte fra hjemmehavn til start, forteller Karl Kjørstad i KNS.

Lengre bane

Start- og mållinjen er flyttet fra Bile til Filtvet. Det gir en 8 nm lengre bane. Starttidspunktet er også utsatt to timer. De første båtene krysser linja 11.10, og må ha en snittfart på 5 knop i rett linje for å rekke maksimaltiden. Prognosene sier slør ut, og få slag nordover mot mål, men noe kryss blir det. Regattaens lengste bane er på 54 nm, mens den korteste er på 20 nm.

– Yr viser god vind, men min erfaring er at yr melder for mye vind. Andre modeller melder mindre vind, og med den mest pessimistiske prognosen vil ikke snittfarten være mer enn 3,2 knop med min Sun Fast 3200, forteller Nautsvik.

De minste båtene i NorRating starter 11.30 men seiler en kortere bane, mens de største, start 12.25 må ha en snitt fart på 5,6 knop.

Aller sist starter flerskrogsbåtene. De vil få ideelle forhold, men nå holde en snittfart på nærmere seks knop.

Kjenner utfordringen

Arrangøren KNS er kjent med at det kan bli snaut med tid, og har planere klare.

SOLO: Eira Naustvik frykter hun ikke vil rekke målgang under årets Hollenderseilas.
SOLO: Eira Naustvik frykter hun ikke vil rekke målgang under årets Hollenderseilas.