SJØSATT: Nye Elan E6 ble lansert med brast og bram 12. mars.
SJØSATT: Nye Elan E6 ble lansert med brast og bram 12. mars.

Elan med aggressiv design

Kule linjer og fornuftige spesifikasjoner skal lokke nye Elan-kunder.

Publisert

Det slovenske verftet og konstruktør Humphreys Yacht Design har søkt designhjelp fra italienske Pininfarina til linjene og komposittspesialisten Gurit for en sterkere, lettere konstruksjon på E6. Båten ble i disse dager sjøsatt.

–Lavere vekt, og større seilareal. Dyp T-kjøl. Smal i vannlinjen, men bed over dekk, og knekkspant som gir økt rettende moment når båten krenger.

8 knop på kryss, og doble tall på slør. En båt som både skal fungere for racing, men også for familieturseilere, fortalte Tom Humphreys under presentasjonen av båten 12. mars.

Elans raskeste

Dette blir Elans flaggskip med en skroglengde på 47 fot. I forhold til trenden, så er nye E6 moderat i bredde, og med smal vannlinje, så vil nok båten være lettdrevet.

Verftet hevder E6 blir den stiveste og letteste båten i segmentet, men det oppnår de ved å bruke en svært dyp kjøl. Sammenlignet med X4.9, som er en større båt, så veier den nye Elan E6 mer, om vi fjerner kjølene.

STYLING: E6 får en bred cockpit med mye dørkplass. Vinduene på overbygget gir særpreg.
STYLING: E6 får en bred cockpit med mye dørkplass. Vinduene på overbygget gir særpreg.
LETTDREVET: Smal vannline skal gi lav motstand, mens knekkspant gir økt stabilitet nåt båten krenger.
LETTDREVET: Smal vannline skal gi lav motstand, mens knekkspant gir økt stabilitet nåt båten krenger.

Dekkslinjer med særpreg

Det er overbygget og under dekk at Pininfarina har skapt en forskjell. I en tid hvor båten blir mer og mer like, så er det slik styling som skaper en visuell variasjon. Pininfarina har latt dekksvinduene vri seg over på hytte dekk bak mot cockpiten.

Cockpiten viser at E56 er egnet for både tur og for regatta. Den leveres med løst, eller fastmontert cockpitbord. Du kan også velge mellom stor, liten, eller ingen badeplattform. Bak rormannen er de to bokser som fungerer som tofte for romannen. Disse kan utstyres med grill og kjøleboks.

Standard får båen en aluminiumsmast fra Selden, men kan også leveres med en høyere karbonmast.

. Elan E6 Salona 46 Hanse 460 Arcona 50 X4.9
Lengde14,10 m13,50m13,87 m14,99 m15,08 m
Vannlinje13,68 m12,23 m13,05 m13,98 m13,58 m
Bredde4,49 m4,20 m4,79 m4,6 m4,49 m
Dybde2,8 m2,44 m2,25 m2,4 m2,4 m
Vekt11250 kg9800 kg12600 kg12900 kg
Ballast3267 kg2887 kg3400 kg6800 kg5480 kg
Storseil68 kvm63 kvm64 kvm80 kvm72,2 kvm
Fokk53 kvm45 kvm42 kvm63 kvm57,1 kvm
Spinnaker202 kvm152 kvm170 kvm212 kvm230 kvm
Motor57 hk57 hk80 hk
Pris380 000 euro295 000 euro270 000 euro617900 euro
PLANLØSNING: Elan E6 sammenlignet med Salona 46. E6 har en større eierlugar, og større salong, men litt mindre bysse.
PLANLØSNING: Elan E6 sammenlignet med Salona 46. E6 har en større eierlugar, og større salong, men litt mindre bysse.

Stor salong

Pininfarina har også satt særpreg under dekk, men ikke på noen skremmende måte. Det er gjort små grep som gjør at nyheten står ut fra mengden. Innredningen blir lys, men det er også mye tre. Det er mulig å gjøre salongen om til dobbeltkøye, og for å få plass til alle overnattingsgjester rundt bordet, så er det digert. I motsetning til andre båter på denne størrelsen som benytter salongbordet hele båtens bredde.

Båten leveres med to bad, og tre eller fire lugarer. Den kan også leveres med elektrisk motor, to på 10 kW, eller en på 15 kW.

Prisen virker også hyggelig, den starter på 380 000 euro uten moms. Det er nærmere Hanse enn X-Yacht i pris.

FORPIGG: Eierlugaren får linjene fra dekk i hyller og skap.
FORPIGG: Eierlugaren får linjene fra dekk i hyller og skap.
AKTERLUGAR: Det er en bred midtkanal mellom lugarene akter.
AKTERLUGAR: Det er en bred midtkanal mellom lugarene akter.

.

SALONG: E6 får en diger salong med plass til hele mannskapet rundt bordet.
SALONG: E6 får en diger salong med plass til hele mannskapet rundt bordet.
BAD: Båten får to bad.
BAD: Båten får to bad.
NAVIGASJON: E6 mangler kartbord, men har en oppfellbar løsning.
NAVIGASJON: E6 mangler kartbord, men har en oppfellbar løsning.