Test fra arkivet: Elan 380

ELAN380: Stor, tøff og prisgunstig. Båten hadde for moderne stil under dekk for testpanelets smak, og den manglet trim for å hevde seg på båtfart.
ELAN380: Stor, tøff og prisgunstig. Båten hadde for moderne stil under dekk for testpanelets smak, og den manglet trim for å hevde seg på båtfart.

Fikk bank av svenskene

Elan gjør det bra i Norge, men uten optimal trim klarte båten ikke å hevde seg. Den moderne stilen under dekk ble heller ikke premiert av testpanelet.

Publisert

I 2009 arrangerte vi en stortest av åtte raske båter mellom 36 og 38 fot ut fra Lysekil i Sverige. Arcona 370, Hallberg-Rassy 372, Elan 380, FinnFlyer 36, Linjett 37, Salona 37, Swedestar 370 og Grand Soleil 370 ble testet og vurdert av et testlaget bestående av en rekke toppseilere fra Sverige, Norge og Danmark foruten journalister i Seilas, Båtnytt og Die Yacht. Testen foregikk over fire dager, og ble presentert over 12 sider i Seilas 9-2009. Vi publiserer testens innledende tekst i forrige uke. Her ser vi på Elan 380. Vi supplerer med omtale av hver enkelt båt hver torsdag i ukene fremover. Vi utvider testen her med flere bilder som vi ikke fikk plass til i papirutgaven for 12 år siden.

Utrimmet og tung levde ikke Elan 38 helt opp til betegnelsen sporty familiebåt til tross for at båten har den lengste vannlinjen og høyeste LYS-tall av alle i testen. Båten skåret lavest av alle og føltes tung, særlig i lett vind og den akselererte tregt. Elan har den høyeste riggen og mest seil av alle, men uten at det ga utslag. Man måtte bygge fart før det var mulig å ta høyde. Når man hadde kommet opp i fart hang imidlertid båten godt med. Det er tilsynelatende stor forskjell mellom standardversjonen og de veltrimmede Elan-båtene vi kjenner fra det norske regattamiljøet. Flere hevdet at kvaliteten og størrelsen på testbåtens seil ikke ytet den full rettferdighet. Fokkerullen over dekk er også mindre vanlig blant nye båter i dag. Likevel vil vi hevde at båten er et rimelig godt kompromiss mellom tur- og tegattabåt.

MODERNE: Innredningen er lys og trivelig. Døra til badet stjeler plass. Elan 380 har innredning i lys kirsebær og plast.
MODERNE: Innredningen er lys og trivelig. Døra til badet stjeler plass. Elan 380 har innredning i lys kirsebær og plast.
INNREDNING: Elan 380 har nok volum for en velykket tre-lugarsløsning, men er litt trang i forskipet.
INNREDNING: Elan 380 har nok volum for en velykket tre-lugarsløsning, men er litt trang i forskipet.

Lys under dekk

Elan 380

PLUSS

•Moderne utseende

• Stor cockpit

• Åpen hekk

• Prisgunstig

MINUS

• Trang forpigg

• Trangt toalett

• Billige løsninger

• Inntrykk av plast

Innredning i lys kirsebærtre gjør båten lys og tiltalende under dekk, selv om det var delte meninger i testpanelet om den rettlinjede innredningen og materialvalget som ga plastfølelse og virket billig. Plasseringen av toalettet foran skottet gir god plass i salongen, men døren mellom salong og toalett tar bort verdifull sitteplass. Sittebenkene kan imidlertid med hell også anvendes som sjøkøyer med lebrett. Likevel fikk ikke båten særlig gode karakterer for bo-komfort under seilas. Enkelte i testpanelet fremhevet layout og utstyr i byssa, men det mørke laminatet i dørken falt ikke i alles smak. LED-lampene i salongen gir et skarpt lys, men skaper liten lysflate. Skapplassen ble fremhevet, det samme ble et lite, men fiffig våtskap. Adkomst til motoren er grei, men leideren/motorlokket lot seg ikke heve mer enn parallelt med dørken.

Vakuumstøpt

Båten er bygget i sandwich med vinylester og polyester herder. En avansert infusjonsteknikk, Vail, bidrar til båtens stivhet og fanger opp kreftene fra kjøl og rigg. Kjølfinne i jern, bulb i bly. Dekk og hytte er støpt med anti-skli mønster. Elan 380 er utstyrt med plasttanker. Båten har D2-10 Volvo Penta Sail drive. Tobladet propell gjør at manøvrene må planlegges og båten hadde dårlig svingradius ved lav fart.

Bred og åpen cockpit

Testens største cockpit som fungerer bra for regatta. Cockpiten er bred og åpen med lange sittebenker og høye, trygge karmer, men vi savner fotfeste for mannskapet. Akterstag er for tett på rormannens posisjon og hindrer bevegelser. Lav bom ble også bemerket av panelet.

Smart stueplass for tamper og luke ved nedgang. Flott akterstagstrim, lett å fjerne føring til anker. Bra motorpanel uten nøkkel.

Elan 380 føles som testens største, men blir slått på bredde, lengde og tyngde av andre båter. Kun Salona har en lavere basispris, og er også litt mindre i alle retninger. Basisprisen er lav, men enkel utstyrspakke driver prisen opp for komplett båt.

BRA: Byssa utmerker seg med god skap- og skuffplass.
BRA: Byssa utmerker seg med god skap- og skuffplass.
TRANGT: Toalett har dører både fra forpiggen og salongen.
TRANGT: Toalett har dører både fra forpiggen og salongen.
Powered by Labrador CMS