Test fra arkivet: Elan 380

ELAN380: Stor, tøff og prisgunstig. Båten hadde for moderne stil under dekk for testpanelets smak, og den manglet trim for å hevde seg på båtfart.

Fikk bank av svenskene

Elan gjør det bra i Norge, men uten optimal trim klarte båten ikke å hevde seg. Den moderne stilen under dekk ble heller ikke premiert av testpanelet.

Publisert Sist oppdatert

Utrimmet og tung levde ikke Elan 38 helt opp til betegnelsen sporty familiebåt til tross for at båten har den lengste vannlinjen og høyeste LYS-tall av alle i testen. Båten skåret lavest av alle og føltes tung, særlig i lett vind og den akselererte tregt. Elan har den høyeste riggen og mest seil av alle, men uten at det ga utslag. Man måtte bygge fart før det var mulig å ta høyde. Når man hadde kommet opp i fart hang imidlertid båten godt med. Det er tilsynelatende stor forskjell mellom standardversjonen og de veltrimmede Elan-båtene vi kjenner fra det norske regattamiljøet. Flere hevdet at kvaliteten og størrelsen på testbåtens seil ikke ytet den full rettferdighet. Fokkerullen over dekk er også mindre vanlig blant nye båter i dag. Likevel vil vi hevde at båten er et rimelig godt kompromiss mellom tur- og tegattabåt.

Lys under dekk

PLUSS-ARTIKKEL - KREVER INNLOGGING

For å lese denne saken må du være abonnent

Et abonnement gir tilgang til alt innhold og vi har følgende tilbud:

Digitalt månedsabonnement

79,-

pr. måned

BESTILL HER

Digitalt
årsabonnement

699,-

pr. år

BESTILL HER

Gullabonnement
Blad og digital

899,-

pr. år – 6 utgaver + Norske Gjestehavner

BESTILL HER