STRØM: Impulse-motorene kommer i tre utgaver. Click to add image caption

Satser på egenutviklet elpåhenger

Erik Skaarnæs og Arne Johannesen har utviklet en motor og batteriløsning til mindre båter, ideelt for hekken på en seilbåt.

Publisert Sist oppdatert

De fleste ønsker seg en påhengsmotor som er lett, sterk, og starter problemfritt på jolla, eller akterspeilet på en seilbåt. En elektrisk påhenger har en rekke fordeler, men utvalget har vært begrenset. SEILmagasinet testet 1 kW påhegsmotorer mot en 3,5 hk bensinmotor i 2018. Testen ble gjennomført på en liten gummijolle, en 16 fots robåt, samt en 26 fots seilbåt på 2,2 tonn. Elmotorene var langt mer praktiske i bruk, brukte latterlig lite strøm, men koster mye, og hadde heller ikke den effekten som reklamen hadde lovet. Toppfarten på seilbåten var 4,3 knop med elmotoren, og fem knop med bensinmotoren.

Mer krefter

Impulse Power fra Erik Skaarnæs og Arne Johannesen skal levere elmotorer med tre ulike motorytelser, 2,8 kW, 4,3 kW og 6,5 kW, sammenlignet med bensinmotorer så er kreftene tilsvarende 3 hk, 5 hk og 8 hk. Disse motorene har langt mer effekt, nok til de fleste seilbåter med utenbordsmotor, og kanskje nok for å få en liten jolle i plan også.

– Vi er begge seilere på hobbybasis. Arne seiler en Delphia 47 og har den «klassiske» gummibåten med 9.9 hk på slep. Selv jeg har en Elvstrøm 717 med utenbordsmotor til supplement, forteller Skaarnæs til SEILmagasinet

Norsk design

EL. Impulse 6 skal ha samme ytalse som en 5-6 hk bensinmotor.

Erik Skaarnæs og Arne Johannesen har holdt på med prosjektet siden 2019. Produktet har bakgrunn fra Kina, en motor som nå er kraftig forbedret, og fått et designløft av Bård Eker.

– Det er lagt ned mange timer i produkt utvikling. Vi har sammen med Eker plukket motoren fra hverandre. Alle deler har blitt analysert, vurdert for korrosjon, holdbarhet, kost mm. Denne «tear-down» analysen har vært viktig for oss for å sikre at vi har et produkt som fungerer i Norge, og som vi kan stå rakrygget i markedet med. En rekke endringer er igangsatt etter denne analysen. Deretter ble det valgt en endelig design retning. Sammen med produsenten har vi tatt frem nye verktøy for å produsere motoren i høykvalitet, med finish og et design utrykk som vi er stolte av, forteller Skaarnæs.

Billigere alternativ

Volum selgeren tror vi er den på 4,3 kw «Impulse 6» dvs en 5 – 7 hk i praksis. Den havner med batteri, lader og motor på 45000 NOK, sier Skaarnæs. Prisen skal være så bar at det over fem sesonger vil gå i pluss ved typisk bruk, men trekker frem at driftssikkerhet, lav vekt, lydløs, samt miljøaspektet vil være de viktigste salgsargumentene.

Sammenlignet med Torqeedo, vil Impulse Power komme svært godt ut. Torqeedo Cruise 4 RS yter 4 kW, og koster det samme som den nye aktøren, for bare motoren. «Impulse 6» leveres til 45 000 med ett 3 kWh batteri som selges for 25 000 separat. Torqeedo selger ett batteri på 2,7 kWh til 35 000,-.

Lavere vekt

Elmotoren «Impulse 6» skal veie 18,5 kg, En 6 hk Yamaha veier 28 kg. Vektforskjellen gjør mye når motoren skal monteres på hekken. Batteriet skal veie 15 kg, som gjør at du kan bære det med deg hjem for å lade. Torqeedos batteri, men litt lavere ytelse, veier 24,3 kg.

SEILmagasinet har ambisjoner om å teste de nye motorene når de kommer på markedet. Det skal de etter planen gjøre i andre kvartal 2021.

BRUKERVENNELIG: Elmotoren blir enkel å bruke, og endelig blir det slutt på påhengere som ikke vil starte.