Illustrasjonbilde tatt under Færdern 2018
Illustrasjonbilde tatt under Færdern 2018

Lydløs fremdrift

Det snakkes mye om hvor fantastisk det blir med elbåter som gir lydløs fremdrift, men en eksisterende og velfungerende teknologi er alt på plass, hvorfor snakker vi ikke mer om seiling, undrer Henning Røed.

Publisert Sist oppdatert

Artikkelen «Vinden gir oss kraften» av Ole Henrik Nissen-Lie, tenner skrivelysten. Vi som seiler er jo nesten ikke å regne med, hverken i politikken eller i media. Padlere og roere omtales som de miljøvennlige, mens «fritidsbåtene» for øvrig forurenser, og må elektrifiseres, sies det. Men hvor er seilerne i dette? Jeg vet vi er i mindretall, men vi eksisterer jo …?

I fjor hørte jeg en morgen på Opptur i NRK P1, som var viet båtliv og fritidsbåter, med invitert ekspert og det hele. Her ble roing og padling naturlig nok tatt frem som et gode alternativer. Resten av båtlivet besto av alt fra store og små cabinkryssere, skjægårdsjeeper, snekker, landstedsbåter etc., hvor løsningen på sikt var elektrifisering. Det ble til og med lagt vekt på hvor fantastisk det kommer til å bli i fremtiden, når man i el-båt kan gli lydløst frem gjennom vannet, og virkelig oppleve roen …

Seilbåter, som har gjort dette i tusener av år ble ikke nevnt, hverken av programleder eller ekspert. To runder med kommentarer fra undertegnede ble aldri tatt opp. Ikke at jeg har noe imot motorbåter, men en total ignorering av den mest miljøvennlige måten å reise på kysten på er jo litt merkelig.

Burde vi hatt politiske insentiver til å oppmuntre til mer seiling? Om bord hos oss prøver å seile så mye som mulig, det er både behagelig, gøy og rimelig. Sammenligner vi oss med en av de virkelig store på motorsiden, bruker de like mye diesel på en time eller to, som vi gjør på en sesong, inkl. oppvarming. En seilbåt er jo også svært lettdrevet, så når vi kommer til motring her og der, forbrennes likevel minimalt med diesel.

Det begynner å komme gode alternativer for elektrifisering av hjelpemotoren på seilbåter, men det er vel kanskje å begynne i feil ende. Når vi som ikke lider av tofotsyken, og blir ved vår båt, skal bytte motor er det naturlig å bytte til elektrisk, som vi har gjort på veien, men hva med de andre 80% av fritidsbåtene, som kun har motor til fremdrift?

Jeg tror ikke på en grønn revolusjon over natt, hverken for båtliv eller på andre områder, men det må jo jobbes kontinuerlig for en utvikling som går i grønnere retning, og da er det vel litt rart at turseiling ikke er mer «i vinden» enn det er? Jeg bare spør.

Powered by Labrador CMS