Er båt med tre skrog raskere enn båt med to?

Det mener eksperter fra det kjente laboratoriet ved Wolfsons Test Unit i Southampton.

Publisert

Ian Campbell fra University of Southampton’s (UK) kjente Wolfson Test Unit har behandlet data som det amerikanske bladet SAIL har kommet med og kjørt disse mot WinDesign VPP utviklet av Clay Oliver’s Yacht Research International. Hans detaljerte analyse som fremkommer på side 14 i februarnummeret til det kjente seilbladet, fastslår at BMW Oracle trimaranen USA 17 kan løfte to av skrogene i bare fire sekundmeters vind, kan seile mot vinden i en hastghet tilsvarende det dobbelte av vindhastigheten og oppnå VMG som ligger 50% over vindhastigheten.

Unnavind vil VMG hastigheten med Code 0 forseil produsere relativ vind fra 22 til 28 grader, men på grunn av seilarealet og evnen til benytte vannballast mer effektivt, kan den amerikanske trimaranen komme til å seile hele 20 sekunder raskere per nautisk mil enn Alinghi 5 i 8 knops vind. Ifølge Campbell viser data at USA 17 er raskere så snart den kan løfte skrogene ut av vannet.

Fordi USA’s vingmast er i stand til å oppnå den rette fasongen umiddelbart etter stagvending vil den raskere kunne løfte skrogene ut av vannet enn en båt med konvensjonelle seil.  Selv om de store Code 0 seilene til Alinghi 5 vil kunne redusere amerikanernes fartsoverskudd unnavind vil også her USA 17 være raskere til å løfte skrogene ut av vannet og da oppnå fartsoverskudd.

Med disse store båtene kan selvsagt alt skje, men dersom ingeniører og båtbyggere har gjort jobben sin, konkluderer Campbell med av den amerikanske båten kan komme til å vinne de 33. seilaser om America´s Cup, muligens med stor margin.