TØRKING: Magnus Brun og Thomas Elvik ble straffet for feil, men hentet seg inn, men ikke nok.
TØRKING: Magnus Brun og Thomas Elvik ble straffet for feil, men hentet seg inn, men ikke nok.

– Drøbaksund var verst

Magnus Brun og Thomas Elvik fikk en sur andreplass i Expressklassen og syns det ble en lang og tøff regatta.

Publisert Sist oppdatert

Magnus Brun fra KNS hadde fått med seg Lars Ingeberg fra Grimstad og Øistein sabel Christophersen på regattaen for å toppe leget, men ble grundig slått av Vida Emanuelsen Selju fra Moss som hadde toppet sitt lag med eliteseiler Mathias Mollatt. Det var veivalg som gjorde utslag.

Strøm og bølger

– Vinnerbåten tok oss skikkelig etter Filtvedt og fikk en solid ledelse på oss, men vi klarte å ta igjen mye av det tapte, men ikke nok, forteller Brun. De valgte å gå på innsiden av Bolærne, selv om de skulle runde Hollenderbåen. Etter rundingen valgte noen båter å seile nord for Bolærne, mens de seilte på sydsiden.

– Det ble for skarpt for spinnaker i starten, så det ble fokke slør. Faktisk måte vi sette spinnakeren to ganger på grunn av for skarp vinkel, forklarer båteieren.

Det var strøm og bølger som bremset båtene. Vinnerkursen var å velge et spor med redusert motstand. Brun har både logg og GPS-fart på instrumenter på masten. Det gir et kjapt bilde av strømforholdene.

VINNERE: Vida Emanuelsen Selju vant Express-klassen.
VINNERE: Vida Emanuelsen Selju vant Express-klassen.

Verst i Drøbaksund

Expresser klarte seg overraskende bra i den kraftige vinden og løsningen er å stramme til alt av trimmemuligheter. Akterstaget er viktig for å få kreftene ut av storseilet.

– Det var tøffest i Drøbaksund. Det var der vi hadde mest vind. Vi gikk på østsiden av Håøya, og vest for Oscarsborg. Da vi kom gjennom Sjeteen ved Hurumlandet dukket det opp en Express som hadde gått vest for Håøya. Det hadde den tjent godt på, erfarer Brun.

Våt båt

Det ble en lang kryss for en liten Express. Det er heller ingen tørr båt.

– Vår båt er ikke så ille, men det blir mye sjøl over dekk og ned i cockpiten, forklarer Elvik.

13 Expresser gjennomførte Færderseilasen, mens seks båter valgte å bryte.