RM 970 seiler

En av de mest aktuelle nyhetene presentert på utstillingen i La Rochelle er en båt bygget i tre på 32 fot.

Publisert   Sist oppdatert
OVERLAPP: RM970 har en moderne rigg med vant satt i skrogsiden. Med masten plassert langt akter, samt delte vant gjør det mulig med et stort forseil.
OVERLAPP: RM970 har en moderne rigg med vant satt i skrogsiden. Med masten plassert langt akter, samt delte vant gjør det mulig med et stort forseil.

Lett av vekt

RM 970 er 9,65 meter lang, men hele 3,7 meter bred. Båten har mye volum i baugen, og holder bredden helt ut bak. Båten kan leveres med to kjøler og ett ror, eller to ro og en kjøl. Den siste varianten er mest aktuell for Norge. I denne utgaven veier båten bare 3,9 tonn. Det er langt lettere enn en båt bygget på tradisjonell måte med glassfiber.

Mye duk

VOLUM: RM970 byr på mye plass på begrenset lengde. Båten har et tradisjonelt kartbord, samt en stor bysse.
VOLUM: RM970 byr på mye plass på begrenset lengde. Båten har et tradisjonelt kartbord, samt en stor bysse.
AGENT: Francois Gabart representerer RM-verftet i Skandinavia. Han seiler selv en RM 890, som nå skal byttes inn med en RM 970.
AGENT: Francois Gabart representerer RM-verftet i Skandinavia. Han seiler selv en RM 890, som nå skal byttes inn med en RM 970.
RATT: RM970 kan leveres med rorkult eller doble ratt. Cockpiten er utformet for trygg turseilas. Vinsjene er trukket inn mot midten, slik at arbeidsposisjonen er bedre.
RATT: RM970 kan leveres med rorkult eller doble ratt. Cockpiten er utformet for trygg turseilas. Vinsjene er trukket inn mot midten, slik at arbeidsposisjonen er bedre.