HVILE: Mange tabber kan unngåes lørdag morgen om mannskapet ikke er helt utkjørt.

Enkle tips før Færder'n

Å stille forberedt er den viktigste faktoren for suksess på regattabanen. Vi har laget en liste for å gjøre forberedelsene enklere, og for å ikke tabbe seg ut under veis.

Publisert Sist oppdatert

God fart er en av flere nøkler for å vinne Færderseilasen. God fart får du med å trimme seilene effektivt for ulike vindstyrker og vindvinkler. Men det er mer enn god trim som må til. En del av suksessen oppnår du ved å gjøre ting riktig før start.

Her har du en liste over momenter du bør tenke på før start, og under selve regattaen.

Før start

• Fordel roller mellom mannskapet

• Lag et vaktsystem

• Gå sammen gjennom båtens trimliner og trimmuligheter

• Tren på seilskift, og reving av seil

• Tren sammen før start, prøv dere i en onsdagsregatta om mulig

• Les seilingsbestemmelsene

• Kalibrer instrumentene

• Sjekk seilene

• Studer startlisten og banen

• Legg inn banen på plotteren, studer grunne favann

• Ha båten sjøklar, sjekk sikkerhetsutstyrslisten

• Sjekk værmeldingen, ta en utskrift

• Lag en ruteanalyse med vind for hele seilasen

• Sjekk strømkart, sjekk tidevannstider

KALIBRERT: Med en kalibrert logg finner du strømmen ved å sammenligne farten gjennom vannet fra logg (STW), mot farten på GPSen. Farten fra GPSen er over land (SOG).

Under veis

• Rekk starten

• Ha en plan, følg planen

• Ha hele tiden en plan B

• Finn fri vind, større båter kommer bakfra og kan dekke

• Få øynene ut av båten, se fremover

• Bytt seil i tide

• Rormann skal kun konse på fart, andre tenker taktikk

• Gir om etter forholdene. Trim seilene etter vindstyrken

• Sjekk fart over grunn mot fart gjennom vannet, finn strømstyrke og retning

• Seil på grunt vann ved motstrøm, og dypt med medstrøm

• Ha en opplagt rormann

• Få inn drikke og næring

• Aldri gi opp

Seiltrim for dummies

Gode seilere tilpasser seilets for etter vindens styrke. Det gjelder å ha maksimalt med kraft i lite vind, og slippe ut kreftene i mye vind. Seilenes trim brukes også for å balansere båten. En balansert båt er lettere å styre, og hvert rorutslag er med på å bremse båtfarten.

Bedre høyde

Å seile fort og høyt er en krevende kunst. Kunsten er å finne det punktet hvor lusene i le ligger som en horisontal strek bakover på le side, men løfter litt på lo side. Er seilet optimalt trimmet, skal alle lusene følge samme retning.

Høyde og fart bygges over tid. Båten må først akselerere før baugen løftes opp mot maksimal høyde. For å få bedre akselerasjon skal man begynne med litt dypere seil, mens flatere seil gir bedre høyde. Genuatrimmer må derfor stramme inn på skjøtet mens farten øker, og rormannen spiser høyde.

Perfekt balanse i båten er storseilstrimmers jobb. Han skal gjøre at rorutstlagene er minimale. Det betyr at kreftene i storseilet dumpes i vindkastene. Dette må gjøres før rormannen må dreie på rattet for å holde kursen. Du kan dumpe kreftene i storseilet enten ved å slippe litt på skjøtet, eller løygangen.

SKIFT: Undr Færdern skifter forholdene ofte. Det gjelder å gire om etter vinden. Det er under slike skift du kan enten tjene mye, eller tape alt.

Lettvindtrim

I lett vind skal båtens motstand gjennom vannet minimeres, og seilene trimmes slik at de gir mest mulig fremdrift. Det er vanlig å ofre litt høyde for mer fart. Seilene skal ha mer dybde. Det før storseilet ved at du slipper på uthallet på bommen, og på fallet.

I lett vind skal også seilene tviste mer. Det betyr at den øvre delen av seilene skal ha en bredere vinkel. Du øker tvisten ved å slippe litt ut på storseilskjøtet, men beholde bommen mot sentrum ved å flytte løygangen mot lo.

Forstaget kan også sagge, eller bue ut mot le. Du får et slakt forstag ved å slippe ut på akterstaget. Et slakt forstag gir mer bus i forseilet.

Mannskapet bør sitte fremme i le i båten. Det løfter båtens brede hekk, og reduserer motstanden gjennom vannet. Ved at båten krenger, vil også seilene falle ut i i sin riktige form. Ellers kan både storseil og genua henge som en gardiner.

Mellomvind

Når vinden friskner skal seilene gjøres flatere for at båten skal ta bedre høyde. Ved å redusere seilets tvist vil kreftene i seile øke. Sjekk vinkelen på aktre del av spilene på storseilet mot bommens vinkel. De skal være parallelle. Juster med storseilskjøte samt løygangen.

Tvisten på forseilet justeres ved å flytte vognen på skøtevognen frem og tilbake. I mellom vind skal den stå litt forover for å stramme mer på akterliket, enn på under liket av forseilet. Proffe seilere som seiler med fokk setter striper på salingshornene for å trimme forseilets akterlik.

Du kan også bruke lusene opp over seilet.

Hardvind

Når det blåser frisk er det viktig å trimme seilene slik at båten er kontrollerbar, og ikke krenger for mye. Da skal seilene være paddeflate. Erfarende regattaseilere er ikke redde for å dra mye på både fall, skjøte og uthall.

Akterstaget er også viktig å trimme. Det bøyer masten, og dette er en fordel for både forseil og storseil. Stramt akterstag gir også et strammere forstag. Et stramt forstag gir flatere forseil. Buen i masten gjør at storseilet blir flatere. I mye vind vil fremre del av storseilet gjerne blafre. Mer akterstag gjør at blafringen øker, men ser du på liggen, så vil sannsynligvis også farten øke.

Trykk i spinnakeren

Å seile med spinnaker, eller gennaker krever også konstant trimming. Gennaker er et enklere seil og håndtere for tur, men mer krevende under regattaseiling.

Det gjelder å seile så lavt som mulig, om platt lens er korteste vei. For å seile lavt må skjøtet slippes så mye som mulig, slik at seilet kommer mest mulig ut til lo. Men med for slakt skjøtet bretter genneaker, eller spinnakerens kant seg mot lo. Det gjelder å trimme seilet akkurat slik at seilets lik er på grensen til å brette seg.

Skipperen må seile slik at det er trykk i seilet. Det betyr et vinkelen blir mindre gunstig i lett vind. Båten må skjære med. Følg med på skjøtet. Er det tungt å trimme gennakeren, så er trykket for stort, og det er mulig å seile levere. Er det ikke noe krefter i skjøtet, så er kursen for lav.