PLANER: Detaljer rundt regattaen Island Offshore - Race to the Arctic blir presentert 12. november forteller Sigmund Hertzberg.

Norges råeste regatta lanseres 12. november

Neste onsdag kan endelig initiativtakerne lette ordentlig på sløret. Da presenteres Island Offshore Race to the Arctic for sesongavslutningen i Shortanded Sailing Norway. Presentasjonen vil bli streamet på Facebook.

Publisert Sist oppdatert

Detaljer rundt regattaen fra Sørlandet til Lofoten blir presentert under årsavslutningen og julebordet for Shorthanded Sailing Norway i neste uke.

Samme dag åpner påmeldingen og det legges ut et foreløpig Notice of Race.

Fire etapper

– Island offshore - Race to the Arctic er utviklet av seilere for seilere. Vi har hatt fokus på å skape en sportslig utfordring for regattaseilerne i shorthandedmiljøet, samtidig som vi vil tiltrekke bredden. Vi lover en av de mest utfordrende shorthanded-regattaene i Norge og spektakulære opplevelser for alle deltakere, sier SSN-leder Sigmund Hertzberg.

Regattaen starter i Mandal fredag 26. juni og har målgang i Svolvær lørdag 5. juli. Løpet er delt inn i fire etapper, med stopp på Fedje, Kristiansund og på Helgelandskysten. Hver etappe gir deltakerne mulighet til å hvile, strekke beina i land og nyte en sosial samling med en matbit før ferden går videre nordover. Det blir også mulig å delta på enkeltetapper og slutte seg til regattaen underveis. Men om man vil konkurrere om totalseieren må man delta hele veien.

Regattaen er et samarbeid mellom Asker Seilforening og de lokale seilforeningene i Mandal, Nordhordland og Kristiansund, og Shorthanded sailing Norway. Norges Seilforbund og Offshore Racing Congress (ORC).

KART: 760 nm på ni dager, fordelt på fire etapper er planen. Det skal være muligheter for å delta deler av racet, samt bytte av mannskap under veis.

Racing og tur

Hovedsaken for regattakomiteen har vært å lage en høykvalitets regatta for konkurransebåtene. Det blir performance-klasse for raske turbåter og spesialutviklede shorthanded-båter og en cruising-klasse for turbåter. I cruising-klassen kan man ha inntil fire personer om bord. Racing-klassen er en ren shorthanded-regatta.

Island Offshore – Race to the Arctic skal være en høykvalitets regatta på linje med de beste vi har i Norge og internasjonalt. Gjennomføringen skal være profesjonell og vi inviterer til internasjonal deltakelse. Vi vet det er mange som har drømt om å seile Norgeskysten, nå får de mulighet til å gjøre det i konkurranse med båter som har topplasseringer i internasjonale mesterskap, sier Hertzberg som selv har gull fra ORC DH Worlds i 2024.

Sikkerheten står i høysetet og alle båter må godkjennes ved en prosess for sikkerhetssjekk før start. Regattaen foregår i sikkerhetskategori 3 med flåte, men med forenkling hvor krav om personlig AIS i vestene gjør at man kan seile uten flåte. En forenklet oversikt over nødvendig sikkerhetsutstyr publiseres sammen med påmeldingen på Manage2Sail.

Tilbake til røttene – en regatta for eventyrere

Utviklingen innen norsk shorthanded-seiling har de siste årene gått mot kortere regattaer, men Island Offshore - Race to the Arctic tar seilerne tilbake til det opprinnelige: en virkelig lang regatta over fire etapper, med fri seilingsrute innenfor 24 nautiske mil fra grunnlinjen. Deltakerne kan velge å seile utenskjærs eller innenskjærs, avhengig av vær, vind og strategi.

Vi har nå rundt over 30 lag som er interesserte i å delta og ideen har fått god mottakelse både blant lokale seilforeninger og miljøet langs etappene, sier Sigmund André Hertzberg. Vi har imidlertid noen begrensing på antall deltakere (60 båter), så det lønner seg å være tidlig ute med påmeldingen. Han sier at mange melder tilbake at tanken på å krysse polarsirkelen i en regatta er eksotisk og noe godt ut over det vanlige, noe de gjerne vil få med seg.

NORD: Regattaen gir en mulighet for en felles transport nordover for en seilferie i Nord Norge.

760 nm, ni døgn

Båtene utstyres med trackere, slik at venner, familie og publikum kan følge med på løpet. Det er også mulig å bytte mannskap underveis og man kan delta på enkeltetapper.

Avstanden fra Mandal til Svolvær er rundt 760 nautiske mil og regattaen er beregnet å ta inntil 9 døgn. For mange er dette en unik mulighet til å bringe familiebåten til Lofoten og Helgelandskysten – farvann mange har drømt om å seile i, men aldri fått gjennomført.

Med Island Offshore som hovedsponsor, etappe og delsponsorer og samarbeidspartnere som Wergelandgruppen, Delmar, Henry Loyd, Seilmaker Iversen, er vi sikret gjennomføring. Sammen med et solid team av arrangører, alt fra frivillige til Sail Logic, ligger alt til rette for en spektakulær og ikonisk regatta langs norskekysten sommeren 2026.

Lenke til streaming av presentasjonen 12. november finner du på både på Shorthanded Sailing Norways Facebookside og på Seilmagsinets side.