TØFT: «Karma Police» er bare 30 fot og vurderer å trekke seg fra årets Skagen Race.

Favoritter i Færder’n

Lite vind, og mye medvind favoriserer lettdrevete båter.

Publisert Sist oppdatert
VIND: Værprognoser for Filtvet viser at det blir lureføre.

Mange mener lureføret er det som gjør Færder’n så stort. Strøm, vind og skjærgården gir mange valgt muligheter, og det er store sjanser å avanserer helt til du er over målstreken. I år gjelder det å holde motet oppe, og det er i lite vind med store skift gode valg kan utgjøre mye.

Raskt i fart

Forholdene vil også favorisere båter som raskt kommer opp i fart. Smale båter med lite våt flate, lette seil som fanger den lille vinden, og lav vekt som krever mindre kraft for akselerasjon. Taperen i dag er tunge båter med stor våt flate. Båter som går greit i stabil vind, gjerne med et lite stikk i skjøtet. I lett vind er farten lav. Lange tunge båter som drar fordel av vannlinjelengden i mellom vind vil oppleve at hastighetene ikke blir høye nok til å få den gleden i kveld. Det blir nok en fordel med en lett genua, eller et lett sløreseil for skarpe vinkler. 

Minste R-klasse

Det er racing-klassene hvor ambisjonene er høyest. I år er racingklassene utvidet med også båter som ikke er like ekstreme

I R26-klassen blir det spennende å se Seascape 24 mot Melges 24. Seascape 24 er en helt ny båt i Norge, og det deltar to slike mot tre mer rutinerte Melges 24-seilere. Ellers er klassen preget av lette raske båter som kan seile vært raskt under slike forhold. Disse båtene starter kl 15.00 og vil passere de fleste av båtene i Tur-klassen og NOR-rating uten spinnaker ut fjorden.

NOR-rating R 33 

I denne klassen møtes det båter fra 28 til 34 fot. Det blir spennende å se de to Far East 28R-båtene mot tyngre, men raske turseilere. Det blir ingen planeføre, men Far East har mye seil, og kan plukke de fleste vindfeltene der ute.  Se opp for Anne Heldal i «Frøkna», en Hansson 31. Denne båten er lett, og har også et lavt måletall, og Anne er kjent for lur seiling. 

NOR-rating R 36

Her stiller det hele 36 båter, hvor mange har potensiale for å vinne. 

Det er gode forhold for store gennakere, og det vil glede J/boats-seilere. Jørgen G Heje i J/111 «Dacapo» vil bli farlig, men denne båten ha også et høyt måletall. 

R-klasse med flest båter

Her stiller det 39 båter, og blir kanskje den gjeveste klassen å vinne.

Ludvig Daae i sin Bavaria Match 42 seiler alltid godt.  Bente Vikenes i Grand Soleil 42R har en båt som bør ha forholdene, men har også et høyt måletall. I R40 klasser en er det mange potensialle vinnere. Det blir spennende å se hvordan nye X4 seiler mot X-41, Xp 38 og X40.

NOR-rating R 45+ 

Per Ottar Skaaret er skipper på Kongens gamle TP52, «Wolpack». Det blir feltets raskeste båt, og den må seile seg forbi nærmest hele feltet. I 45+ klassen stiller det også en liten båt på bare 9 meter, eller bare 30 fot, det er «Karma Police» en Shaw 9 med vippekjøl, lav vekt og mye seil. Båten har vunnet HH Skagen Race to ganger, og kan få klaff med forholdene i dag. R 45+ har siste start inne i Oslo kl 16.00.

Bare to

Det er tøft konkurranse i Shorthand-klassen også, og her er det ranking, hvor Færdern blir viktig for årets liste. Det er to shorthandklasser, en til Trisetin og en til Medfjorden. Rune Aasberg i «Solo 2» vil være første båt ut fjorden, og sannsynligvis også første båt rundt Færder Fyr, men Class 40-båten vil hverken få glede av sin enorme stabilitet, eller planeegenskaper. Den har mye seil, men også mye våt flate og høyt måletall. Elling Rishoff i «Gode venner» vil nok bli å se på podiet under premieutdelingen. 

 

MEDVIND: Det kommer bra med sønnavind på lørdag morgen. Det vil favorisere båter som runder fyret når vinden snur.