Farlig svenske skal bli enda farigere

Martin Nilsson vant ORC Club i Færderseilasen i 2009. Nå stiller han med ny og lettere Salona 37 og blir farligere enn noensinne.

Publisert

Bildet over; Salona 37 IBC «Feelgood», Martin Nilsson, foto Stefan Blom.

Martin Nilssons nye Salona 37 IBC, er et nytt prosjekt der North Sails Sveriges Henrik Ottosson står for utviklingen av seilprogrammet. Han forteller at programmet startet for tre år siden med fokus på lettværs egenskapene gjennom vektreduksjon og seilvalg.  

- Den hye Salona som ble levert ifjor sommer er 500 kg lettere enn den forrige båten som Seilas benyttet i testen av 37-fotere i Lysekil i 2009. Vann og dieseltanker er plassert nærmere midten av båten og seilgarderoben er optimalisert. Med den nye båtens målebrev er del mulig å bruke fire unnaværs seil i forhold til tre tidligere. Dermed har man inkludert et Code 2 a-seil som settes fra et 60 cm baugspryt, i tillegg til en symmetrisk lensespinnaker og asymmetriske A1 og A3 spinnakere.

Ottosson sier at båten skal delta både i Færderseilasen,  i Gotland Rundt og i ORCi mesterskapet på Hankø i august. Laget vil bruke mye tid til testing og evaluering blant annet ved hjelp av Expedition performance software.

«Feelgood» teamet  har forsøkt ulike konfigureringer til ORC ved hjelp av ORC Manager software og Sailor  Services for å simulere ulike måltall.

- MIn oppfatnig av ORCi er at dette er en bra regel som funger, sier Ottosson, - Selv om det naturlig nok blir vanskelig å oppnå et rettferdig resultat dersom båtene er svært forskjellige i størrelse og forholdene varierer sterkt underveis. Det er vanskelig å lure regelen, og det som gjelder er derfor å ha en båt som fungerer best mulig under alle forhold.

- Seilerne bruker for mye tid til GPH rating istedenfor å jobbe med båtens allround seilegenskaper. Det er derfor viktig å unngå å henge seg for mye opp i GPH tallene når man skal seile ORCi på mesterskaps nivå, sier Ottosson.