Test fra arkivet: Feeling 44

SEIL: Feeling er en typisk turseiler. Genuan er den store motoren. Testbåten er utstyrt med dacronseil.
SEIL: Feeling er en typisk turseiler. Genuan er den store motoren. Testbåten er utstyrt med dacronseil.

Good Feeling

Feeling er et fransk båtmerke som har vært lite synlig siden Philippe Briands halvtonninspirerte 30-fotere fra 80-årene. Nå er fabrikken gjennom en fornyingsprosess og har fått forhandler i Norge.

Publisert Sist oppdatert

Vi tar frem tester fra arkivet og gjør dem tilgjengelig på SEILmagasinet.no. Vi har gått 19 år tilbake og funnet en test av Feeling 44, utført av Mikkel Thommessen. Testen ble publisert i SEILmagasinet 6-2002. Testen var på 4 sider.

Vi har ambisjoner om å hente frem en ny test hver uke, som vil ligge åpent for alle i syv dager.

Feeling 32 og Feeling 39 ble kåret til «Årets båt» i Frankrike i 2000 og 2001. Årets nyhet er Feeling 44 som Seilas nylig var i Frankrike for å prøveseile. 44 foteren er en klassisk turseilbåt som leveres i tre innredningsversjoner og med to kjølalternativer, fast- og senkekjøl. I tillegg finnes en rekke motoralternativer fra Nanni, Volvo og Yanmar. Båten vi seilte fra fabrikken i Les Sables d’Olonne hadde fast kjøl, tre kabiner og Volvo 56 hk diesel.

Tegningene er signert Alain Mortain og Iannis Mavrikios, og viser en harmonisk proporsjonert turbåt med endel innovative løsninger.

Ukonvensjonell løsning med kartbordet midt i salongen. Bra for navigatøren.
Ukonvensjonell løsning med kartbordet midt i salongen. Bra for navigatøren.
Bordplaten kan trekkes ut og gi spiseplass til åtte.
Bordplaten kan trekkes ut og gi spiseplass til åtte.
Lett å komme til motor or batterirom.
Lett å komme til motor or batterirom.

Under dekk

Mest iøynefallende er kartbordet som er plassert midt i salongen og som dominerer innredningen. Direkte vakker er ikke løsningen, men for navigatøren gir det vesentlig bedre arbeidsforhold enn ved den tradisjonelle plasseringen ute i borde. En annen fordel ved plasseringen er at bysse og hovedtoalettet får god plass henholdsvis på styrbord og babord side.

Kartbordet har bra stueplass for kart under bordplaten, konsoll for elektroniske instrumenter samt dagog nattlampe. Instrumentkonsollen er plassert slik at man kan se instrumentene, om ikke fra rormannens posisjon, så i hvert fall fra cockpit. 12 v lighterkontakt finnes både i kartbordet og ved sikringsboks der det også uttak for 230 v på babord side i salongen ved bokhyllen.

Salongen var ellers lys og trivelig, dels på grunn av materialvalg og dels fordi overbygget har store vindusflater med en frontrute som dessverre er så skråstilt at utsyn fremover er vanskelig.

En smart bordløsning gjør at man kan trekke platen ut mot benken på styrbord side. Derved er det god sitteplass til åtte. Bra stueplass i benkene med plass for flasker i eget rom.

Hovedtoalettet på babord side er romslig og har sete slik at man kan sitte og dusje under sjøgang.

Fortoalettet er derimot i trangeste laget. Ståhøyder fra 1.90 til 1.95 gjennom hele båten er det imidlertid ikke noe å si på, men det er vel ellers hva man bør forvente i en 44 foter.

Byssa er velustyrt med rennende varmt og kaldt vann, samt saltvannspumpe som i nødsfall kan koples til ferskvannstanken. 190 liters kjøleskap med 12 V fryser gir god stueplass for ferskmat.

Feeling 44 med tre lugarer og to bad.
Feeling 44 med tre lugarer og to bad.

Forpiggen er romslig med bra stue- og hengeplass til klær. For den som liker å lese på køya kan man sitte med ryggen mot forskottet, men her er det såpass smalt at det blir trangt for to som vil sitte samtidig. To luker 50x50 cm og en ganger en meter gir rikelig tilgang, lys og ventilasjonsmuligheter.

Feeling 44

Loa: 14 m

Lvl: 11.90 m

Bredde: 4.25 m

Vanntank: 500 l

Drivstoff: 200 l

Mastehøyde: 18,22 m

Seilareal storseil: 43,5 kvm

Genoa: 55 kvm

Dypgående fast kjøl: 2,20 eller 1,65 m

Senkekjøl: 0,7 – 2,6 m

Deplasement: 8,4 – 9,4 tonn

Importør: Yachting Norway AS

www.kirie.com

Akterlugarene er temmelig ordinære, men her er bra plass til å henge klær. Stuerommet under køyene er imidlertid fylt av vann- og brenselstanker.

God tilgang på lys og luft gjennom ventiler som åpnes mot cockpit, noe som er viktig å huske i ruskevær da det ellers er lett å få mye vann i køyene.

På hovedtoilettet kan du sitte og dusje. Trygt når båten hiver på seg.
På hovedtoilettet kan du sitte og dusje. Trygt når båten hiver på seg.
Stuerom for flasker i armlenet i styrbord benk.
Stuerom for flasker i armlenet i styrbord benk.

Motor- og batterirom er lett tilgjengelig, og det finnes godt med stuerom under dørken der vi hadde ønsket en større sump for samling av spillvann fra vått regntøy etc.

Cockpit

Feeling 44 har en romslig og komfortabel cockpit med god styrekomfort for rormann. Særlig godt likte vi plasseringen av to selftailing genoavinsjer på hyttetaket ved hver side av nedgangen til salong. Det gir en god arbeidsposisjon og gjør det mulig å slippe skjøtet på den ene siden og vinsje det inn på den andre fra samme arbeidsposisjon.

Skrog og dekk

Skrog og dekk er støpt i GRP sandwich med kjernemateriale i balsa, mens skroget også har forsterket laminat i bunnseksjon og rundt kjølen. Alle skott er støpt til skroget. Kjølen er i støpejern og stikker 1,65, mens blykjøl med dypgående på 2,20 er en opsjon. Senkekjølsversjonen leveres med støpejernskjøl som heves og senkes hydraulisk.

Feeling 44 byr på en godt beskyttet cockpit med gode arbeidsforhold.
Feeling 44 byr på en godt beskyttet cockpit med gode arbeidsforhold.

Rigg og seil

Masten er av typen 8/9 med to tilbakestrøkne salingshorn og bom i aluminium.

Alle stag og barduner i wire. Standard seilgarderobe leveres av Elvstrøm Sails Frankrike som har spesialisert seg på store leveranser av standardseil til de store produsentene av turseilbåter. Dette er ikke spesielt morsomme seil.

Seilegenskaper

Feeling 44 er ingen regattabåt, men som turbåt der du ikke behøver å presse de siste tidelene ut av loggen, greier den seg bra. I høy sjø utenfor Les Sable d’Olonne klarte båten seg mykt gjennom sjøen selv om vi syntes den hadde tendens til avdrift. Kanskje burde en 44- foter seile noe raskere på hard bidevind, og det er tydelig at båten liker seg bedre når den ikke er presset eller har et stikk i skjøtet. Under motor var båten lettdrevet og med 2000 omdreininger gjorde den lett 7 knop og var god å manøvrere i trangt farvann og inn og ut fra brygge.

Generelt

Prisen NOK 1.850.000 inkl mva levert fra verft i standardutgave med Nanni 50 hk motor og en ustyrspakke som blant annet inkluderer fullspilet storseil, rullefokk, landstrøm med tre trinns lader tilsier at man får mye båt for pengene. En rekke opsjoner som teakdekk, baugpropell og aircondition er tilgjengelig.

Vi syntes båten var et sympatisk bekjentskap som bortsett fra enkelte innovative og gode løsninger ikke byr på store overraskelser hva seileregenskaper og utrustning angår. Generelt sett: Good Feeling.

Fra produksjonshallen i Les Sable d´Olonnes. Feeling 44 bygges i håndopplagt sandwich med divinycell kjernemateriale.
Fra produksjonshallen i Les Sable d´Olonnes. Feeling 44 bygges i håndopplagt sandwich med divinycell kjernemateriale.



Powered by Labrador CMS