Test fra arkivet: FinnFlyer 36
Rask og sofistikert finne
Finn Flyer 36 hadde desidert det sterkeste regattapreget av båtene i testen. Den skåret gjennomgående høyt på seilegenskaper, men spørsmålet er om båten er rask nok?
I 2009 arrangerte vi en stortest av åtte raske båter mellom 36 og 38 fot ut fra Lysekil i Sverige. Arcona 370, Hallberg-Rassy 372, Elan 380, FinnFlyer 36, Linjett 37, Salona 37, Swedestar 370 og Grand Soleil 370 ble testet og vurdert av et testlaget bestående av en rekke toppseilere fra Sverige, Norge og Danmark foruten journalister i Seilas, Båtnytt og Die Yacht. Testen foregikk over fire dager, og ble presentert over 12 sider i Seilas 9-2009. Vi publiserer testens innledende tekst i midten av september. Her ser vi på FinnFlyer 36. Vi supplerer med omtale av hver enkelt båt hver torsdag i ukene fremover. Vi utvider testen her med flere bilder som vi ikke fikk plass til i papirutgaven for 12 år siden.
Det er et dristig prosjekt å benytte en ukjent konstruktør til en båt der man har satset så mye på teknologi og byggeteknikk. Designeren Karl-Johan Stråhlmann var et ubeskrevet blad blant testerne. Båten hadde mange designmessige likhetstrekk med de siste fra Mark Mills, uten at det er mulig å fastslå om båtens seilegenskap-er kan sammenlignes med hans båter. Testen konkluderte ikke uten videre med at båten hadde et tilstrekkelig fartsoverskudd sammenlignet med Salona og andre båter i testen med lavere LYS-tall. I hvert fall på slør i lett vind hadde båten visse fartsproblemer. Finn Flyer 36 tåler mye vind, og er lett med god akselerasjonsevne. Den er ikke umiddelbart lett å seile, og det kan tenkes at den trenger mer trimming og et mer samkjørt mannskap enn hva det er mulig å skrape sammen til en test av denne typen for å kunne seiles optimalt.
Gullabonnement
Blad og digital
899,-
pr. år – 6 utgaver + Norske Gjestehavner
BESTILL HER