Test fra arkivet: FinnFlyer 36

Rask og sofistikert finne

Finn Flyer 36 hadde desidert det sterkeste regattapreget av båtene i testen. Den skåret gjennomgående høyt på seilegenskaper, men spørsmålet er om båten er rask nok?

Publisert Sist oppdatert

I 2009 arrangerte vi en stortest av åtte raske båter mellom 36 og 38 fot ut fra Lysekil i Sverige. Arcona 370, Hallberg-Rassy 372, Elan 380, FinnFlyer 36, Linjett 37, Salona 37, Swedestar 370 og Grand Soleil 370 ble testet og vurdert av et testlaget bestående av en rekke toppseilere fra Sverige, Norge og Danmark foruten journalister i Seilas, Båtnytt og Die Yacht. Testen foregikk over fire dager, og ble presentert over 12 sider i Seilas 9-2009. Vi publiserer testens innledende tekst i midten av september. Her ser vi på FinnFlyer 36. Vi supplerer med omtale av hver enkelt båt hver torsdag i ukene fremover. Vi utvider testen her med flere bilder som vi ikke fikk plass til i papirutgaven for 12 år siden.

Det er et dristig prosjekt å benytte en ukjent konstruktør til en båt der man har satset så mye på teknologi og byggeteknikk. Designeren Karl-Johan Stråhlmann var et ubeskrevet blad blant testerne. Båten hadde mange designmessige likhetstrekk med de siste fra Mark Mills, uten at det er mulig å fastslå om båtens seilegenskap-er kan sammenlignes med hans båter. Testen konkluderte ikke uten videre med at båten hadde et tilstrekkelig fartsoverskudd sammenlignet med Salona og andre båter i testen med lavere LYS-tall. I hvert fall på slør i lett vind hadde båten visse fartsproblemer. Finn Flyer 36 tåler mye vind, og er lett med god akselerasjonsevne. Den er ikke umiddelbart lett å seile, og det kan tenkes at den trenger mer trimming og et mer samkjørt mannskap enn hva det er mulig å skrape sammen til en test av denne typen for å kunne seiles optimalt.

STERK: Lett innredning i kompositt uten at det preger stilen.
STERK: Lett innredning i kompositt uten at det preger stilen.

Finn Flyer 36

PLUSS

•Avansert bygget

• Lekre løsninger

• Skikkelig el. anlegg

• Tøffe og elegante linjer

MINUS

• Trang

• Begrenset utstyrt

i standardversjon

INNREDNING: FinnFlyer har et smalt forskip og skroglinjer som går ut over volumet under dekk.
INNREDNING: FinnFlyer har et smalt forskip og skroglinjer som går ut over volumet under dekk.

God rormannsposisjon

I tillegg til den gode rorfølelsen som følger med en rask og responsiv båt, sitter rormannen svært godt med fin fotstøtte i pedestallen. Rattet på testbåten var riktignok i minste laget, men det skal byttes ut i et større. Også mannskapet sitter godt og vinsjene er lette å komme til. Alt dekksutstyr var fra Seldén som akter å ta opp konkurransen med Harken. Trolig er det plass til flere som lager lett og sterkt dekksutstyr.

Elegant, men trang

Finn Flyer er testens korteste og smaleste båt. Den er elegant og har minimalistisk innredning med buet skap i kompositt. Bra trearbeide bak matte flater. Lyst, ikke minst takket være vinduer i skutesiden. Benkene i salongen kan konverteres til sjøkøyer om man fjerner ryggene, men både forpigg og akterlugarer virker trange, sistnevnte også plassert svært lavt i båten. Bra plass ved kartbordet.

Forpiggen var trang, men badet bra.

Lett og stivt skrog

Verftet, som ligger midt i Pietarsaari, Finlands svar på Orust, har nedlagt mye arbeid i å følge i fotsporene til Swan og Baltic. Skroget er i vakuumstøpt sandwich med divinycellkjerne, vinylester-herder til E-glass og karbon, med forsterkninger ved vinsjer, skinner og skjøteklemmer. Karbonrammen fanger opp kreftene rundt kjøl og rigg. Mens skroget fremdeles står i formen lamineres ramme med spant i karbon til skroget som deretter får herde på 60 grader i 24 timer. Kjølfinne i rustfritt stål, fastskrudd til skroget med 16 bolter i to rader. T-kjøl 2.20 m dyp eller L-kjøl 2.05 m.

Man har lyktes i å konsentrere vekten sentralt i båten.

Finn Flyer er utstyrt medVolvo Penta D1-30 med tobladet foldepropell.

Kun to båter koster mer enn Finn Flyer, men en tester hevdet at nettopp denne båten ga mest for pengene, ettersom den er meget påkostet, både i arbeidstimer og løsninger.

ARBEIDSCOCKPIT: Stor og åpen cockpit med stort ratt.
ARBEIDSCOCKPIT: Stor og åpen cockpit med stort ratt.
MINIMAL: Byssa er liten, men tilstrekkelig.
MINIMAL: Byssa er liten, men tilstrekkelig.
ROMMELIG: God plass i toalettet med tilstøtende båtskap.
ROMMELIG: God plass i toalettet med tilstøtende båtskap.
Powered by Labrador CMS