LETT: FC56 bygger videre på FC53. Båten er konstruert av Finot/Conq og skal bygges av Knierim i Tyskland.
LETT: FC56 bygger videre på FC53. Båten er konstruert av Finot/Conq og skal bygges av Knierim i Tyskland.

Turseiling i høye hastigheter

Finot-Conq utvikler en rå 56-foter, en oppfølger av FC53, inspirert av IMOCA-båtene.

Publisert

FC53 ble født som en one-off prosjekt startet av en tysker som ble inspirert av Francois Gabarts 24-timers rekord i Vendee Globe. Det døgnet han seilte 534 nm i 2013 var et døgn han også fikk hvilt godt. Tyskeren ønsket en turbåt som også kunne være komfortabel i høye hastigheter. Finot-Conq ble engasjert og båten ble bygget av I 2015 ble bygget av Knierim Yachtbau i Kiel. Verftet har bygget tre stykker av denne.

Konsepter har Finot-Conq fortsatt med, og har utviklet både FC 70 og FC 100.

Nå har en ny tysker meldt sin interesse, men vil ha noe større enn FC53. Nye FC56 skal også bygges av Knierim, og får en mer oppdatert formspråk.

Lav vekt

Den 56 fots lange turseileren skal veie bare 12 tonn, det er seks tonn mindre enn X5.6, og hele 16 tonn mindre enn Hallberg-Rassy 57. Men så er FC56 bygget for å plane i materialer som en regattabåt. Vi snakker om 100 prosent karbon.

FC56

Lengde med baugspryd: 18,90 m

Skrog: 17,10 m

Vannlinje: 16,21 m

Bredde: 5,24 m

Dybde 4,0 m/1,65 m

Mastehøyde: 24,43 m

Vekt: ca 11,9 t

Seilareal kryss: 197 m2

Seilareal slør: 357 m2

Motor: 80 PS Yanmar with Saildrive

Batterier: 4 Mastervolt LI-ION 24/5500

Diesel: 400 liter

Vann: 600 liter

Septik: 2x 90 liter

Båten får en svingkjøl slik vi kjenner fra Pogo, Seascape og FirstClass 8, og denne stikker hele fire meter når den er sluppet ned, og bare 1,65 svingt inn under skroget.

Båten blir bygget med kollisjonsboks i baugen og vanntette skott foran forpiggen og bak akterlugaren.

Riggen er også inspirert av IMOCA. Den får flere forstag med seil på rull. Masten er selfølgelig av karbon, og vantene er PBO.

FORMSPRÅK: FC56 får negativt spring og mye volum i forskipet.
FORMSPRÅK: FC56 får negativt spring og mye volum i forskipet.
KJØLKASSE: Svingkjølen tar plass i senter av salongen.
KJØLKASSE: Svingkjølen tar plass i senter av salongen.

Alternativ innredning

Båtens enorme bredde akter tillater en jolle inn mellom løyene akter. Det gjør at jolla kan ligge riktig vei. Kjølsystemet krever en stor boks i senter. Designerne har løst dette ved å lage salongen i en diger u-form, mens byssa er langsgående til styrbord.

Dette frigjør plass noe som er brukt til en fjerde lugar.

INNREDNING: Salonger blir en diger u-benk.
INNREDNING: Salonger blir en diger u-benk.
SOLO: Alle liner er trukket bak til rormannen. Storseilet skjøtes fra en sentral vinsj.
SOLO: Alle liner er trukket bak til rormannen. Storseilet skjøtes fra en sentral vinsj.
Powered by Labrador CMS