FLYR: Miller i trapes, mens Klann forsøker å lære mest mulig av håndteringen av den avanserte jolla.
FLYR: Miller i trapes, mens Klann forsøker å lære mest mulig av håndteringen av den avanserte jolla.

Magne Klann flyr i iskald vind

Magne Klann og Morten Christensen skal fly norskekysten på langs. Nå har katamaranen kommet og Klann måtte holde seg godt fast.

Publisert

Det er iFLY15 som Klann har skaffet seg, og katamaranens skaper, Michael Miller, har vært i Moss for å lære Klann og fly. Forholdene kunne vært mye bedre.

Teknisk avansert

– iFLY15 er bygget for å være enkel å seile, forklarer Miller. I baugen av hvert skrog er det pinne i vannet koblet til flaps på foilene. Nå skroget kommer for høyt vil foilens løft bli justert. Dette er en løsning Miller har hentet fra Moth-jollene. Løsningen er elegant, men teknisk avansert.

Jolla kan seiles av en eller to. Det er muligheter å sette et forseil i lett vind. Storseilet er på 12,5 kvadratmeter. Katamaranen veier 100 kg.

Redd for å kullseile

– Jeg tok ikke styringen før helt på slutten, det er uvant å komme om bord i en så rask katamaran igjen. Vinden varierte fra null til 12 sekundmeter, og det det ble flere bråstopp, forteller Klann etter første testseiling.

Båtens foiler gjør det utfordrende å seile inn på stranden. Bare en liten bunnberøring vil redusere foilens effekt. Klann og Christensen skal seile fra Berge i starten av juli og håper å nå Lofoten i løpet av tre uker.

– Vi vil mok ligge mye værfast, men kan gjøre store bykst når forholdene er gode, mener Klann.

BRUTALT: Den svært ustabile vinden gjorde første prøveseilingen utfordrende.
BRUTALT: Den svært ustabile vinden gjorde første prøveseilingen utfordrende.
FORNØYDE: Miller og Klann etter en runde på fjorden ut fra Moss.
FORNØYDE: Miller og Klann etter en runde på fjorden ut fra Moss.
NEDRIGGING: Ror og foiler må løftes opp før jolla kan rulles inn på stranda.
NEDRIGGING: Ror og foiler må løftes opp før jolla kan rulles inn på stranda.